luni, 25 mai 2015

Ginkgo biloba, sau Arborele pagodelor descoperit in inima BUCURESTIULUI !

Eu si sotului meu, ne plac plimbarile lungi ,pe jos sau cu bicicleta ,astfel ca, acum patru ani ,am descoperit pe strada Dumbrava Rosie ,in centrul Bucurestiului ,in fatza unei case ,doi pomi falnici cu frunze in forma de inima.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Spre toamna,am gasit cazut pe strada din copac un fruct urat mirositor ,alb, galbui si desfacandu-l am descoperit o samanta lemnoasa tare.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              


 am plantat samanta intr-un ghiveci si am avut placuta surpriza ,sa constat ca in urmatorul an,samanta a incoltit si a iesit din ea un lastar plapand care a inceput sa creaca drept si sa faca frunze in forma de inima
si pomisorul meu a crescut ,acum are 4 ani ! ce este drept.....in ghiveci caci mi-a fost teama sa il plantez in curte ,din cauza daunatorilor !
                             Si vazind ca nu creste prea mare in ghiveci,m-am documentat pe google ce fel de pom am si care sunt conditiile lui de crestere si am aflat ca acest arbore este Arborele Ginkgo Biloba este cea mai bătrână specie de arbore pe care o cunoaşte omenirea şi este descris ca “fosila vie” deoarece este ultimul supravieţuitor al familiei sale. Am aflat ca, acest copac Ginkgo, poate ajunge pana la inaltimi de 40 de metri si are o coroana ramificata in forma acoperisului pagodelor, cu ramuri lungi de 10 metri.. Frunzele acestuia sunt colorate verde-intens si au petioluri lungi si elastice, forma lor fiind triunghiulara, bilobata .         Pentru civilizatiile care au descoperit aceasta planta mult mai tarziu, acum cateva sute de ani, Ginkgo este “copacul lui Dumnezeu”, “arborele vietii” sau “arborele de 40 de taleri”. Denumirea populara din urma a luat nastere in Europa anului 1710, cand arborele a fost plantat in gradina botanica din Utrecht, Olanda, platindu-se pentru un puiet suma de 40 de taleri de aur.

                   Japonezii adora arborii Ginkgo la fel de mult ca pe zei, legand in jurul trunchiului acestora o shimenawa, adica o coronita din tulpini de orez, pentru a le confirma sacralitatea.Considerat capabil sa realizeze un echilibru perfect intre cer si pamant, Ginkgo a devenit un arbore sacru si a fost denumit de popoare sub diferite forme. In China i se spune “arborele pagodelor” si “arborele celor 40 de steme”. Japonezii il numesc “arborele templier”, “urechea elefantului” sau “caisa argintie”  ,ginkgo biloba sau  arborele pagodelor (în limba chineză și limba japoneză , pinyin romanizat ca: yín xìng, Romaniazare Hepburn: ichō ori ginnan), este o specie de arbore dioic unic în lume, fără părinți vii.

Arborii, cu înălțimea de până la 30 m, au coroana bogată. Sunt arbori dioici adică pe un exemplar se găsesc doar flori masculine sau feminine, deci arborii sunt fie masculini fie feminini. Frunzele sunt pețiolate, bilobate, având o nervațiune dihotomică. Toamna frunzele se îngălbenesc și cad (frunze caduce). Culoarea lor devine galbenă cu nuanțe extrem de atrăgătoare, fapt ce face ca în parcurile unde este cultivat arborele, aceste frunze să fie folosite în scop ornamental, fiind presărate printre ornamentațiile florale. Sămânța de ginkgo biloba este un fel de sâmbure pietros, învelit într-o materie vegetală cărnoasă. Pulpa fructelor degajă un miros dezagreabil datorat acidului butiric prezent în compoziția sa, asemănător untului râncezit.

                      După ce în Europa a fost introdus în 1730, în Olanda, acum se cultivă și în alte țări atât pentru aspectul său ornamental (în parcuri, pe alei, în grădini botanice) cât și în scop terapeutic. Deoarece această adevărată "fosilă vie" a devenit în ultimii ani una din cele mai importante plante medicinale, a început să fie introdusă în culturi extinse, pentru a-i fi recoltate frunzele.       Foarte interesant ceea ce am descoperit despre proprietatile acestui pom !                 Aflasem mai demult, ca exista medicamente naturiste cu exras de ginkgobiloba ,dar nu am dat importantza plantei pana nu am descoperit cu ochii mei intamplator acesti doi pomi din centrul bucurestiului ....si ar mai fi multe de zis despre acestea ,dar astept comentariile voastre! CE PARERE AVETI?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu