miercuri, 6 august 2014

Factorii care contribuie la PIB, forta de munca si productivitatea, se deterioreaza



Valentin Lazea, BNR: Factorii care contribuie la PIB, forța de muncă si productivitatea, se deteriorează
România îndeplineste pentru prima dată toate cele cinci criterii nominale necesare pentru adoptarea euro, inclusiv inflația, si stă foarte bine si la criteriile de convergență reală către zona euro, însă pe termen lung există riscuri care pot deteriora această situație, a declarat Valentin Lazea, economistul-sef al Băncii Naționale a României.
În acest context, oficialul BNR susține că toți factorii care contribuie la formarea produsului intern brut potențial sunt în degradare, respectiv capitalul, forța de muncă si productivitatea. În opinia sa, pentru redresarea capitalurilor este nevoie de accelerarea absorbției fondurilor europene si de măsuri de stimulare a investițiilor străine directe, forța de muncă necesită politici pro-nataliste si de imigrare eficiente, iar productivitatea nu poate creste fără o reformă de substanță în educație.
Din punct de vedere macroeconomic, explică Valentin Lazea, “România stă chiar foarte bine.
Pentru prima dată îndeplinim toate cele cinci criterii de la Maastricht, inclusiv cel referitor la inflație si, totodată, dacă ne uităm la tabloul de bord, cel cu cei 11 indicatori separați de criteriile de la Maastrich, remarcăm că România îndeplineste 10 din cei 11, ceea ce este mai bine nu doar decât Cehia, Polonia, Ungaria si alte țări central europene, ci e mai bine chiar decât Suedia, si e mai bine chiar decât Lituania care, de la 1 ianuarie, va intra în zona euro.
Indicatorul pe care nu îl îndeplinim nici noi, dar nicio altă țară din zonă, este cel referitor la poziția investițională externă netă care, de fapt, este suma deficitelor de cont curent accumulate în timp si care la noi este de circa 60% din PIB. Pragul pus de cei care au stabilit tabloul de bord este de 35% din PIB”.
Cu alte cuvinte, continuă oficialul BNR, “deficitele de cont curent cumulate în timp să nu depăsească minus 35% din PIB, ori asta este imposibil nu numai pentru noi, dar si pentru cehi si pentru unguri si pentru alte țări în tranziție, pentru că deficite de cont curent vor mai fi. Asta înseamnă că o țară din această zonă a lumii are nevoie să importe mai mult decât exportă, cel puțin în primii ani până îsi pune economia pe picioare si stocul acestei diferențe negative, de importuri mai mari decât exporturi, adunate în timp, depăseste 35% din PIB pentru oricare țară.
Acea țintă, de 35%, a fost mult prea ambițioasă pentru oricare țară. Dar, lăsând la o parte acest indicator, la toți ceilalți suntem înăuntrul criteriilor si mai bine decât Suedia, Lituania, si țările central europene”.

Isărescu: Acordul cu FMI este staționar
Acordul dintre România si Fondul Monetar Internațional (FMI) este staționar, iar misiunea tehnică a FMI a plecat cu o evaluare pozitivă de la Bucuresti, a declarat luni guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu.
"Acordul cu FMI este staționar. Misiunea de evaluare a situației fiscale pe România, din câte stiu, a plecat cu o evaluare pozitivă", a declarat Mugur Isărescu, referindu-se la misiunea tehnică a instituției financiare internaționale care are rolul de a analiza situația bugetară a României.
O echipă de experți ai Fondului Monetar Internațional a venit la Bucuresti, la finalul lunii iulie, pentru a discuta cu reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice despre prima rectificare a bugetului statului pe anul 2014.
Comisia Europeană a validat Acordul de Parteneriat 2014 - 2020 cu România, documentul privind fondurile UE viitoare
Comisia Europeană a validat Acordul de Parteneriat 2014 - 2020 cu România, documentul care prezintă modul în care vor fi folosite fondurile europene structurale și de investiții în viitoarea perioadă de programar, anunță Ministerul Fondurilor Europene.
“România are deja Acordul de Parteneriat 2014 -2020 validat de cei patru comisari, decizia Comisiei Europene de adoptare a acestui document urmând a fi publicată în zilele următoare.
În urma acestei validări, devine de necontestat faptul că documentul trimis de România răspunde exigențelor Comisiei. Vă reamintesc, țara noastră a început încă din primăvara anului 2013 negocierile pe marginea acestui document, în cadrul dialogului informal. De atunci și până recent am avut în continuu negocieri cu reprezentanții Comisiei pentru a obține o strategie cât mai bună de folosire a banilor europeni pentru români și pentru România! Procesul de validare a Acordului de Parteneriat ar fi putut fi mult mai facil dacă unii dintre români, în special cei care fac parte din PDL si PNL, dar si alții, nu ar fi luptat împotriva intereselor naționale, împotriva românilor, exact asa cum au făcut si în perioada 2009 – 2011, perioada cea mai neagră din istoria absorbției fondurilor europene. Sper că toți cei care ne-au criticat în trecut pe marginea acestui document să constientizeze interesul național al României si în perioada următoare să lupte cot la cot cu actuala guvernare pentru ca țara noastră să beneficieze cât mai repede de suma alocată pentru viitoarea perioadă de programare”, a declarat ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.
În perioada de programare 2014 – 2020, România beneficiază de fonduri europene în valoare de aproximativ 43 miliarde de euro, din care peste 22 miliarde de euro sunt alocate pentru politica de coeziune.
Vânzările Dacia în Germania, în crestere cu aproape 10% în primele sapte luni Înmatriculările de autoturisme Dacia noi în Germania au avansat în primele sapte luni ale anului cu 9,7%, la 30.289 unități, ritmul de crestere fiind de peste trei ori mai rapid decât cel al pieței, de 3%, la 1,8 milioane de masini.
Cota de piață a Dacia în Germania s-a situat în perioada ianuarie-iulie la 1,7%, potrivit datelor biroului de înmatriculări auto german. Dintre cele 33 de mărci analizate, 19 au înregistrat cresteri, iar restul scăderi.
Cea mai bună evoluție a fost înregistrată de marca Jeep, cu un avans de 38,3%, la 4.958 de autoturisme, urmată de Nissan, cu o crestere de 21,2%, la 36.806 unități. Cel mai mare declin a
fost consemnat de Chevrolet, de 68,1%, la 5.132 de masini.
Livrările liderul de piață Volkswagen au urcat cu 1,1%, la 384.767 de autoturisme, iar cele ale Renault, parte a grupului cu acelasi nume, care deține si Dacia, au crescut cu 7%, la 61.990 de unități. În luna iulie, înmatriculările Dacia au avansat cu 11,2%, la 4.583 de unități, în timp ce piața a înregistrat o crestere de 6,8%, la 270.249 autoturisme. Cota de piață a Dacia s-a situate la 1,7%.Marca Jeep a consemnat cel mai puternic avans în iulie, de 65,5%, la 917 autoturisme, urmată de Porsche, cu 40,8%, la 2.564 unități si Land Rover, cu 38.8%, la 1.224 unități. Renault a înregistrat un declin de 6,7%, la 8.416 unități.
Livrările Volkswagen au urcat luna trecută cu 10,4%, la 61.293 de autoturisme.Germania este a
doua piață ca mărime pentru Dacia, după Franța.
Vânzările Dacia din Franța au crescut cu 22,4% în primele sapte luni, înregistrând cel mai
puternic avans din piață
Înmatriculările de autoturisme Dacia noi în Franța au crescut cu 22,4% în primele sapte luni ale anului, la 66.836 de unități, înregistrând cel mai puternic avans dintre mărcile cu
vânzări semnificative, în timp ce piața a urcat cu 1,9%, la 1,1 milioane de masini.
Cota de piață a mărcii a urcat de la 5,05% în urmă cu un an la 6,06%, potrivit datelor Asociației
Constructorilor Francezi de Automobile. Lancia si Jeep au fost singurele mărci care au înregistrat o crestere mai puternică a înmatriculărilor decât Dacia, de 79%, la 4.601 autoturisme, respectiv de 40,9%, la 875 de unități.Vânzările grupurilor franceze au crescut cu 7,5%, la 621.498 de unități, în timp ce producătorii străini au consemnat o scădere de 4,5%, la 481.031 autoturisme.Înmatriculările grupului Renault, care deține si Dacia, au avansat cu 12,3%, la 285.512 autoturisme, iar cele ale PSA Peugeot Citroen cu 3,6%, la 334.244 unități.
Brandul Renault a crescut cu 9,6% în intervalul analizat, la 219.676 autoturisme.Dacia Sandero se află în top 10 cele mai bine vândute modele de pe piața franceză, cu 29.158 de unități si o cotă de piață de 2,6%. În top 100 se mai află Duster, cu 26.043 de unități comercializate si o cotă de 2,4%, Logan MCV II pe locul 61, cu 4.310 unități si o cotă de 0,4%, precum si Dacia Lodgy pe poziția 63, cu 4.162 unitți si o cotă de 0,4%.În luna iulie, înmatriculările Dacia au scăzut cu 14,7%, la 8.254 de masini, iar cota de piață a mărcii a scăzut de la 6,44% în urmă cu un an la 5,74%. Piața s-a contractat cu 4,3%, la 143.777 de autoturisme înmatriculate.Vânzările producătorilor francezi s-au redus cu 4,3% în luna iulie, la 78.319 unități, iar cele ale producătorilor străini tot cu 4,3%, la 65.458 de masini.Livrările grupului Renault au scăzut cu 6,3%, la 32.636 de autoturisme, iar cele ale PSA Peugeot Citroen cu 3,1%, la 45.503 unități.
Pe piața autovehiculelor comerciale usoare, vânzările Dacia au scăzut cu 10,1% în primele sapte luni, la 2.111 masini, în timp ce în iulie au coborât cu 31,7%, la 250 de masini.
Franța este cea mai mare piață a Dacia, cu aproape 94.000 de masini vândute anul trecut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu