Fără
să facă zgomot, afacerile si încrederea voastră în economia bătută de criză
încep să scoată sor capul la suprafață
înainte să vă dați seama
După mai bine de cinci ani
am văzut mai multe reclame outdoor, în stațiile de autobuz si la metrou, si nu
prin acele fluturase lipite pe stâlp sau primite în cutia postală: acordăm
credite de consum, de nevoi
personale, de urgență etc. Si nu era Provident!
IFN-urile si băncile au
început să îsi promoveze mai des si mai în forță creditele de consum.
Rezultatul începe să se
vadă în datele statistice ale Băncii Naționale pentru prima dată după 20 de
luni, creditele de consum au crescut în martie față de luna anterioară. Până
atunci, timp de aproape doi ani, de la lună la lună, soldul creditelor de
consum scădea. De asemenea, martie a fost cea mai bună lume pentru creditele
ipotecare. 2.500 de români avut curajul să îsi „îndatoreze” viitorul pe 20-30
de ani, semn că au ceva încredere.
Cel puțin în Bucuresti, în
ultimul an, am văzut multe construcții care au iesit din „groapă” după cumpliții
ani de criză.
Nu stiu ce a stat mai mult
la baza încrederii populației în a lua un credit: scăderea dobânzilor la lei,
care aproape au egalat dobânzile la euro, cel puțin pe partea de ipotecare, sau
revenirea curajului că pot lua un credit pe două-trei decenii pentru achiziția
unei locuințe.
Poate si prețurile la
locuințe au atins un minim în ochii persoanelor fizice si atunci au decis că acum
este momentul să ia îsi cumpere o locuință si să renunțe la a mai plăti chirie,
pentru că rata de la bancă ajunsese cam la acelasi nivel.
Vom vedea în lunile
următoare dacă această tendință pentru credite de consum si credite ipotecare
se va menține.
Parcă se miscă si ceva pe
partea de construcții în real-estate. De câteva luni bune vedem cum dezvoltatorii
au revenit la viață si sunt mult mai activi. Bineînțeles că acest lucru se
petrece prima dată în orasele mari, acolo unde revenirea din criză s-a
întâmplat mult mai rapid, unde au făcut investiții, unde
stabilitatea locurilor de muncă si posibilitatea de crestere a salariilor este
mult mai ridicată. Revenirea din criză nu este uniformă în toată economia, în
toate sectoarele sau în toate joburile. Cresterea este accelerată numai în
câteva zone si asa va rămâne o bună perioadă de timp.
Vânzările auto, un alt
indicator pentru economia reală, au crescut în martie cu 20% față de perioada
similară a anului trecut, după ce în lunile si anii anteriori a fost dezastru.
La început cererea vine din partea companiilor, care trebuie să îsi schimbe
flota, după cinci ani. În lunile următoare vom vedea dacă cererea din partea
persoanelor fizice este consistentă.
Retailul alimentar si de
haine marchează si el cresteri, ceea ce arată că s-a dat puțin drumul la portofel
si la card, după anii si lunile de restricții, care s-a văzut în cresterea
economiilor la bănci si plata ratelor la bancă, poate si în rambursările
anticipate, de care au ajuns să se plângă bancherii.
Urmărirea evoluției
creditelor, a real-estate-ul, masinilor, a consumului de mâncare si îmbrăcăminte
sunt indicatoribuni pentru a vedea gradul de încredere în viitor a populației.
Pe tăcute, fără să facă
zgomot, încrederea, asa cum o simte si o evaluează fiecare, a început să îsi
revină.
Va fi interesant de
urmărit comunicatul de marți al Băncii Naționale de după sedința de politică monetară, să vedem dacă
BNR îsi schimbă tonul propozițiilor prin care justifică luarea unei decizii.
Trebuie să ne uităm cu atenție la ce spune BNR despre „cerere, sau cererea
agregată” în economie si la nivelul activității de creditare a băncilor. De
asemenea, pe 15 mai, la ora 10:00, Institutul de Statistică va anunța
rezultatul economic al trimestrului întâi. Imediat după aceasta, analistii
macroeconomici pot descifra de unde a venit plusul de 3-5%, cât este estimat
pentru primele trei luni din an.
Deci următoarele două săptămâni
vor aduce date mai palpabile în privința evoluției economiei si nu numai la
nivel macro, ci si la nivel micro. Atunci vom vedea dacă această încredere a populației,
până la urmă a voastră, care începe să răsară din economia bătută de criză are suficientă
forță. Întâi se petrec lucruri fără ca noi să le constientizăm: chiar si o
sticlă în plus de bere, de vin sau de cola, sau o iesire în plus pe lună la
restaurant sau la Mac, un tricou pe care l-ai luat că ți-a plăcut la prima
vedere si nu neapărat că aveai nevoie de el, fac parte din cresterea
încrederii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu