Drama industriei
ucrainene care “timp de 20 de ani a cumpărat iahturi si palate în loc să
se modernizeze”
Pentru Pavel Cesnek,
viitorul uzinei sale de locomotive se decide peste graniță, in Rusia. El este
seful Luganskteplovoz, din orasul Lugansk, si conduce o uzină cu rădăcini
sovietice unde 6.500 de persoane construiesc locomotive vandute in principal
către Căile Ferate Rusesti. Ca mulți oameni de afaceri din zonele de est ale
Ucrainei, Cesnek se teme că guvernul proeuropean de la Kiev va determina
Kremlinul să impună restricții comerciale care pot distruge industria invechită
a Ucrainei, scrie Bloomberg intr-un articol in care atrage atenția asupra efectelor
pe care le-ar avea asupra industriei ucrainene, legată strans de piața
rusească, un eventual război economic cu Rusia.
“Legăturile comerciale cu
Rusia aduc o intrebare existențială: a fi sau a nu fi. Fără Rusia, totul s-ar prăbusi, pentru mine,
pentru muncitorii mei, pentru proprietar”, a spus Czech.
Presedintele Rusiei
Vladimir Putin amenință că va bloca importurile din Ucraina in incercarea de a
sabota planurile vecinului de a se apropia, inclusiv comercial, de UE. Linistea
din estul Ucrainei, ale cărui uzine producătoare de metale si utilaje sunt
dependente de cererea de peste graniță, este perturbată de
separatisti pro-rusi, care au ocupat clădiri guvernamentale si au luat ostateci.
In regiunile estice
Lugansk, Donețk, Harkov si Dnepropetrovsk locuieste 28% din populația de 45 de
milioane a Ucrainei, insă uzinele de aici acoperă jumătate din producția
industrială a țării.
Lugansk isi trimite 70% din
exporturi in Rusia.
“Piețele noastre sunt in
est. Bună sau rea, aceasta este realitatea. Nu este o coincidență că Ucraina de
vest este pro-europeană. Ei nu produc nimic acolo”, spune Eduard Lozovskyy,
care a fost vice-guvernator al Lugansk pană cand noul guvern de la Kiev l-a
inlocuit luna trecută.
In regiunea Donețk isi are
fabricile Metinvest, cel mai mare producător de oțel al țării, deținut de Rinat
Akhmetov, cel mai bogat ucrainean, cu o avere de aproape 12 miliarde de dolari.
In economia provinciilor din vest predomină agricultura si serviciile, inclusiv
turismul si tehnologia informației.
Ucraina îsi trimite
aproximativ un sfert din exporturi în Rusia
Economia ucraineană, care a
indurat două recesiuni după 2008, are deja in față o recesiune despre care
guvernul spună că va sterge 3% din PIB anul acesta. Ucraina asteaptă să primească
accesul la finanțare externă pe doi ani de 27 miliarde de dolari, mare parte
din bani venind de la FMI, in condițiile in care grivna este la cote minime.
Ucraina isi trimite
aproximativ un sfert din exporturi in Rusia si tot un sfert in UE. Putin a
cerut oamenilor săi din guvernul de la Moscova să facă planuri pentru
inlocuirea importurilor din Ucraina si a avertizat că Rusia nu-si poate ajuta
la nesfarsit vecinul cu gaze ieftine si bani.
“Dacă nu pot exporta la
Est, in estul Ucrainei s-ar putea instaura o recesiune care ar putea dura mulți ani”, a afirmat Chris
Weafer, analist la Macro Advisory.
Rusia a impus interdicții
asupra bunurilor ucrainene de mai multe ori in ultimul an, in contextual in
care guvernul de Kiev insista pe planurile de a semna un acord de comerț liber
cu UE.
Ulterior Ucraina s-a
răzgandit, acceptand un bailout de 15 miliarde de dolari de la Rusia pe care Putin
l-a retras după inlăturarea de la putere a presedintelui Viktor Ianukovici.
Interzis la
dulciuri si brânza ucraineană
Rusia a confiscat o fabrică
de dulciuri din Lipetsk, aflată la 370 de kilometri sud de Moscova si aparținand
miliardarului Petro Poroshenko, un candidat pro-european la alegerile presedințiale din Ucraina programate
pentru 25 mai. Importurile de la fabricile ucrainene ale acestuia au fost interzise. De asemenea,
săptămana aceasta Rusia a oprit o mare parte din importurile de branzeturi.
Importurile Rusiei din
Ucraina s-au redus cu 12% anul trecut, la 15,8 miliarde dolari, sumă echivalentă
cu 5% din totalul importurilor rusesti.
“Dacă Putin inchide granița
asa cum a făcut anul trecut, doar că pentru mai mult timp, multe fabrici de
aici vor concedia nouă din zece salariați”, a spus Andrei Nedoves, seful ZAO Avtomotozapchast,
companie cu 550 de angajați care produce valve pentru industria auto. Uzinele
din regiunea Lugansk asigură 40% din locurile de muncă de acolo. Angajații lor
castigă cu o treime peste medie.
Ucraina trebuie să-si
reformeze baza industrială care datează din era sovietică deoarece nu va putea
vinde la nesfarsit produse necompetitive către Rusia, consideră Oleksandr
Kendyukhov, seful departamentului de management economic al Universității
Tehnice Naționale din Donețk.
“Timp de 20 de ani,
industria ucraineană a cumpărat iahturi si palate in loc să se modernizeze. Dependența
de piața rusească nu aduce nimic bun deoarece se bazează pe motive politice si nu
economice”, notează Kendyukhov.
Cand a respins acordul
comercial cu UE in noiembrie, fostul guvern de la Kiev a argumentat prin
perioada lungă de ajustare de care Ucraina ar fi avut nevoie pentru
modernizarea fabricilor astfel incat aceasta să poată face față concurenței
europene. Această perspectivă i-a inspăimantat pe unii.
“Piața noastră este
fosta URSS”
“S-ar putea ca viitorul
Ucrainei să fie in UE, dar ce voi putea spune muncitorilor mei dacă isi pierd
acum locurile de muncă?”, se intreabă Nedoves, presedintele Avtomotozapchast.
“Ei nu pot astepta cinci ani investitori noi dacă trebuie să aducă mancare
acasă copiiilor chiar azi.” Compania lui Nedoves vinde 95% din producție clienților
din Rusia si Belarus, cel mai mare dintre acestia fiind constructorul de
camioane Kamaz. La fabrica de locomotive, parte a companiei rusesti
Transmashholding, deținută in proporție de 25% de grupul francez Alstom, Cesnek
este la fel de pesimist legat de perspectiva reorientării exporturilor
ucrainene către vest. El estimează că doar 5-10% din fabricile din Lugansk
produc bunuri care s-ar putea vinde in Europa.“Obiectivul de a vinde in Europa
nu ține cont de realitate. Piața noastră este fosta URSS.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu