Avem
între sapte si zece firme în proces de restructurare în afara
insolvenței.
• Bogdan
Olteanu, viceguvernator, BNR
La
următoarea raportare de final de an vom folosi acelasi instrument de
măsurare a ratei creditelor neperformante la nivelul întregii
Uniuni Europene. În total ne asteptăm la o scădere a ratei în
jurul nivelului de 17%, în special ca urmare a luării în calcul a
titlurilor de stat din portofoliul băncilor, coroborat cu alte
elemente mai puțin importante, care unele vor influența rata în
sus, iar altele în jos.
Această
rată este importantă pentru investitori în perspectiva evoluției
între diferite țări. Ea poate duce la cresterea încrederii
investitorilor care decid să intre pe o piață sau alta. Curățenia
într-o bancă nu se termină niciodată. Tot timpul vor apărea si
credite neperformante. Rata creditelor neperformante din
împrumuturile acordate după începerea crizei este sensibil sub 5%.
Noi
nu avem o memorie socială a crizelor ciclice, ținând cont că
ultima a avut loc între 1929 si 1933. În aceste condiții, am făcut
ce scria în cărți.
• Omer
Susli, noul proprietar al rețelei Praktiker
Praktiker
a fost o companie prost gestionată, ceea ce mă bucură. Pentru
orice contract pe care îl aducem la masa de negociere obținem o
reducere de 50%. În septembrie sperăm la o relansare sub acelasi
nume cunoscut de 96-97% dintre români.
Cifra
de afaceri a Praktiker în lei nu a scăzut atât de mult, dar s-a
pierdut mult din cauza precierii cursului, iar chiriile pentru
magazine erau negociate în euro, la 24 de milioane.
Discutăm
în prezent cu băncile contracte de hedging pentru chirii.
În
România nu avea de ce să vină criza deoarece nicio piață nu este
saturată. Mai trebuie să treacă 50 de ani ca economia locală să
ajungă precum cele din Franța sau Germania. Criza a venit deoarece
băncile au intrat în panică si au crescut dobânzile de la 4% la
8, 9 sau 10%. În momentul acela au câstigat ceva bani, dar apoi au
pierdut 90%.
Anul
trecut am luat pentru compania care realizează exporturi în 26 de
țări europene un credit de la EximBank, care ar trebui să fie o
bancă pentru astfel de activități, si plătesc o dobândă cu un
punct procentual peste nivelul pe care îl plătim băncilor
comerciale cu care colaborăm.
• Liset
Marilena Ivascu, director în direcția de arierate, CEC Bank
Ne
dorim să punem cât mai multe companii pe picioare, dar fără acele
proceduri care nouă ne consumă foarte mult timp cu hățisurile,
termenele, contestațiile si interesele distincte pe care nu reusim
să le înțelegem.
Consider
că după evoluția din ultimii ani se impune si pe plan local o lege
a falimentului personal.
Se
simte o revigorare în ceea ce priveste tranzacțiile. As putea spune
însă că e necesară o piață reglementată, cu investitori care
să poată prelua businessuri, nu doar active.
Rata
creditelor neperformante a crescut de la 18,24% în decembrie 2012 la
21,87% în decembrie 2013, dar în ultimul trimestru al anului trecut
a încetinit cresterea.
Nu
este normal ca o bancă să se oprească în mijlocul drumului si să
spună că nu merge mai departe după ce a investit
într-un
proiect alături de client, l-a dus la capăt, dar nu mai sunt bani
pentru capital de lucru.
• Nigel
Davies, fondator, Wyn River
România,
la fel ca majoritatea țărilor din regiune, suferă din cauza
percepției de corupție, fiind astfel încadrată într-o categorie
riscantă. Marea Britanie nu înțelege prea bine România cum o fac
investitorii din Turcia, spre exemplu, si nici măcar precum cei din
Germania. E nevoie de mult PR pentru a convinge investitorii să vină
aici.
România
are un avantaj competitiv față de vecini, fiind o piață mult mai
mare. Întrebarea care se ridică este de unde vor veni bani pentru
crestere când 20% din credite au fost acordate unor companii
neperformante. Consider că va fi o competiție mai mare pentru mai
puțini bani în piață.
Marea
Britanie încurajează start-up-urile deoarece cu cât ai mai multe
companii noi, cu atât ai sanse mai mari să rămâi cu mai multe
companii bune, chiar dacă asta înseamnă si numeroase falimente.
Cum
se împart cele 9,5 mld. euro acordate infrastructurii între 2014 si
2020 Guvernul a aprobat miercuri Acordul de parteneriat 2014-2020,
care stabileste modul de utilizare a fondurilor europene, în vreme
ce documentele consultative pentru viitoarele programe operaționale
sunt si ele publicate pe site-urile ministerelor de resort
(Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Administrației si cel al
Agriculturii).
Față
de exercițiul financiar 2007-2013, în exercițiul 2014-2020 POS
Mediu se uneste cu POS Transporturi rezultând programul
Infrastructura Mare, care va beneficia de o finanțare de 9,5 mld.
euro, după cum spune ministrul fondurilor europene Eugen
Teodorovici. Însă acesti 9,5 mld. euro sunt extrem de puțini – o
observație pe care premierul Victor Ponta a făcut-o în mai multe
rânduri – pentru câte planuri are România în domeniul
transporturilor. Asa stând lucrurile, în vreme ce vicepremierul
Liviu Dragnea crede că-i va atrage pe chinezi în România pentru a
realiza o linie de cale ferat de mare viteză, documentul privind
Programul Infrastructura Mare spune că România va avea o cale
ferată de mare viteză abia în 2050, iar un studiu tehnic privind
aceasta va fi gata până în 2020. Prioritatea Programului
Operațional Infrastructura Mare (POIM) este să-si orienteze banii
către infrastructurile de transport amplasate pe rețeaua TEN-T
(rețeaua europeană), în special cea centrală. Prin urmare,
aceasta va fi finanțată cu prioritate, ceea ce înseamnă că banii
vor merge către cele două rețele auto cuprinse în TEN-T centrală
adică în autostrada Nădlac - Arad - Timisoara - Lugoj - Sebes
-Sibiu - Pitesti – Bucuresti (centura Bucuresti) - Constanța si
autostrada Nădlac - Lugoj - Drobeta-Turnu Severin - Calafat.
Dacă
această autostradă se vrea prelungită până la Timisoara si apoi
de la Calafat la Craiova si Bucuresti, atunci banii trebuie să vină
de la buget sau din Programul Regional pentru că POIM finanțează
traseele aflate pe TEN-T.
Transportul
feroviar care, pe o line care urmăreste aproximativ autostrada
Nădlac – Constanța se află de asemenea pe TEN-T, pare mai
văduvit la finanțare. Documentul citat vorbeste despre realizarea
cu celeritate a coridorului feroviar care să lege Portul Constanța
de punctul de trecere a frontierei Curtici care să fie adaptat
pentru circulația cu 120 km/h pentru transportul de marfă si cu 160
km/h pentru transportul de călători, însă nu dă termene.
Infrastructura navală de transport pe rețeaua TEN-T va fi si ea
finanțată, dar nu este foarte clar cum. Nu trebuie uitat că cei
9,5 mld. euro din programul Infrastructura Mare merg si spre proiecte
de
mediu.
Priorități
majore ale POIM pe infrastructura rutieră:
1.
Finalizarea si darea în exploatare a autostrăzilor aflate pe axa
Nădlac - Arad – Timisoara - Lugoj – Sebes – Sibiu – Pitesti
– Bucuresti (centura Bucuresti) – Constanța si pentru care
lucrările au fost contractate sau se află în curs de execuție la
sfârsitul anului 2015.
2.
Demararea lucrărilor pentru construcția sectorului de autostradă
Sibiu – Pitesti.
3.
Demararea lucrărilor/ finalizarea parțială a unor sectoare de
autostradă pe următoarele axe rutiere:
•
Timisoara-Lugoj-Drobeta-Turnu
Severin-Calafat-Craiova-Bucuresti cu ramificație de la Timisoara la
Moravița;
•
Bucuresti-Ploiesti-Buzău-Bacău-Suceava
– granița Ucraina (Siret) cu ramificație Bucuresti- Giurgiu;
• Sebes-Turda-Tg.
Mures-Tg Neamț-Iasi – granița Moldova (Ungheni)
• Sibiu
–Brasov-Bacău.
Cum
arată bugetul pe 2014 al celei mai mari companii din România
OMV
Petrom (SNP), cea mai mare companie din România, si-a bugetat pentru
acest an un profit net de 3,936 de miliarde de lei (874 mil. euro),
cu 18,7% mai mic decât profitul record raportat pe 2013 (4,839 mld.
lei/1,09 mld. euro), potrivit bugetului de venituri si cheltuieli
propus pentru aprobare în adunarea generală a acționarilor (AGA).
Cifra
de afaceri bugetată pentru acest an este de 17,41 mld. lei (3,87
mld. euro), cu 3,75% mai mică decât afacerile din 2013 (18,09 mld.
lei/4,09 mld. euro).
Indicatorii
bugetați sunt pentru OMV Petrom SA, fără subsidiare. Anul trecut,
profitul net individual al Petrom a crescut cu 25,6%, însă cifra de
afaceri a scăzut cu 5,4%.
Consolidat,
afacerile grupului OMV Petrom au fost de 24,185 mld. lei (5,47 mld.
euro), cu 7,9% mai mici decât în 2012, iar profitul net consilidat
a fost de 4,82 mld. lei. Rezultatele consolidate le includ si pe cele
ale OMV Petrom Marketing SRL (care deține distribuția de
carburanți), OMV Petrom Gas SRL (care deține distribuția de gaze
naturale) si pe ale celorlalte subsidiare.
Petrom
le-a propus acționarilor distribuirea de dividende în valoare de
1,745 mld. lei din profitul de anul trecut, randamentul dividendului
fiind de 7%. Compania are o capitalizare de 24,6 mld. lei (5,5 mld.
euro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu