joi, 13 martie 2014

Lista de atributii pentru Guvernul Ponta III.

To do list pentru Guvernul Ponta III. Micșorați CAS, reduceți TVA, restructurați bugetarii și faceți baze de date commune

Firmele spun că mediul de business are nevoie de reducerea costului muncii și de scăderea TVA la alimente, iar guvernul să-și asume restructurarea în mod serios.

Cele mai mari probleme pe care trebuie să le rezolve guvernul Ponta sunt cresterea colectării veniturilor la buget in condițiile in care anul trecut Romania a coborat la venituri de 31,7% din PIB, cel mai jos nivel din 2009 incoace, si restructurarea administrației pentru reducerea cheltuielilor bugetare, in condițiile in care cheltuielile cu salariile bugetarilor au crescut anul trecut cu 13%, iar cele cu bunuri si servicii cu 12%, in timp ce investițiile statului au scăzut cu 7%.
Guvernul Ponta 3 vine maine in Parlament cu un „program“ menit să-i individualizeze politica, să-i definească țintele si să-i subliniezele fundamentele pe care urmează să construiască in cei incă aproape 3 ani de mandat pe care ii mai are in față. Nu există insă in document termene precise si ținte palpabile. In lipsa acestora, orice demers executiv devine aproximativ si orice plan de guvernare - un simplu exercițiu retoric. Vorbim de exact ceea ce nu are nevoie Romania.
ZF a identificat 15 ținte pe care consideră că guvernul Ponta 3 trebuie să le urmărească cu prioritate si cu acribie si pentru care trebuie să-si asume termene. Ca obiective generale ele par si sunt comune - au fost, de-a lungul vremii, expuse in mai toate programele de guvernare, sunt mostenite de la guvern la guvern. Scăderea fiscalității pe muncă, reducerea evaziunii, ajustarea aparatului de stat, cresterea absorbției fondurilor UE – sunt deziderate pe care le regăsim de la un guvern la altul expuse in diferite forme, dar niciodată rezolvate pentru că nimeni nu si-a asumat pentru ele termene precise. In lipsa țintelor si a termenelor, nimeni nu poate fi tras la răspundere pentru neindeplinirea lor.
In spațiul public se vorbeste de multă vreme despre combaterea evaziunii fiscale si de o mai bună colectare a veniturilor la buget. Dar in 2013 ponderea veniturilor bugetului general consolidat in PIB a căzut din nou la 31,7% - ceea ce se traduce printr-un minus (virtual) la buget de peste 2,3 mld. euro, față de cat isi programase Ministerul Finanțelor.
Or, nu poți spera intr-o reducere a fiscalității pe muncă cand veniturile iți scad in loc să crească, avand un 31% venituri la buget ca pondere in PIB. Asadar, nu poate fi acceptată drept obiectiv de guvernare o aserțiune precum aceea că CAS va scădea in măsura in care va exista „spațiu fiscal“.
Intai trebuie fixată ținta pentru o mai bună colectare la buget. Guvernul trebuie să-si fixeze cresterea, in fiecare an, cu cateva procente ca pondere in PIB a veniturilor bugetare, stiind că media in UE este spre 45%. Dacă isi fixează această țintă si o atinge, va avea spațiul fiscal pentru reducerea CAS după care plange fără folos de atația ani. Iar reducerea fiscalității va fi compensată, măcar parțial, prin cresterea numărului de angajați legal, pentru că in present costul pentru angajator al unui salariu de 1.000 de lei net este de aproape 1.800 de lei si pentru a evita acest nivel de taxare mii si zeci de mii de joburi s-au ascuns in economia gri.
Pe langă cresterea veniturilor bugetului, o altă țintă ce trebuie clar fixată de guvern este cresterea calității cheltuielilor. Aceasta presupune, in primul rand, cresterea calității actului de administrare. Guvernul cheltuieste 10 mld. euro – aproape un sfert din veniturile sale – pentru plata celor 1,18 milioane de salariați ai statului.
Raportat la numărul populației, Romania nu are cei mai mulți angajați la stat din Europa, dar față de veniturile sale bugetare este enorm. La venituri bugetare de 200 mld. lei, cheltuielile cu salariile au insemnat in 2013 peste 46 de miliarde de lei, adică 23% din buget si peste 7% din PIB. De aceea redimensionarea aparatului bugetar este o țintă pe care guvernul trebuie să o aibă in vedere.
Crearea unor baze de date comune pentru instituții, prioritizarea proiectelor si fixarea de termene clare pentru realizarea lor sunt măsuri care vor contribui clar la cresterea calității actului de administrare avand efecte foarte importante pentru cetățeni si pentru buget.
Despre prioritizarea cheltuielilor au vorbit nu doar fostii guvernanți, vorbesc si reprezentanții guvernului Ponta 3. Dar trebuie fixat clar „ce, unde, cand“. Cand guvernul spune că un tronson de autostradă va fi gata la data „d“, atunci să fie gata, nu peste un an. Cand a fost stabilit că cheltuiala este „X“, atunci să fie X si nu Y.
Dacă guvernul actual nu-si asumă termene si ținte ferme, atunci va continua ca toate celelalte guverne – adică mediocru si fără folos pentru cetățeni, asteptand ploaia care să mai aducă un 1% la PIB, lipsit insă de semnificație practică, pentru că nu se reflectă in cresterea nivelului bunăstării societății.

To do list pentru Guvernul Ponta III

1) Scăderea taxelor pe forța de muncă (reducerea CAS)
2) Scăderea numărului de bugetari si reducerea cheltuielilor salariale în instituțiile publice
3) Îmbunătățirea colectării din taxe si impozite si reducerea evaziunii fiscale
4) Simplificarea colectării fiscale (reducerea numărului de taxe si impozite)
5) Reducerea TVA, în special la alimente
6) Eficientizarea cheltuielilor de infrastructură si prioritizarea proiectelor din acest domeniu (autostrada Sibiu – Pitesti)
7) Transparentizarea modului în care se cheltuie banii publici
8) Crearea unor baze de date comune
9) Renegocierea redevențelor (majorarea redevențelor la Petrom)
10) Crearea unor site-uri pentru turism si pentru investitorii străini
11) Listări: Hidroelectrica, Romtelecom etc.
12) Agricultură: trecerea de la produse primare la produse procesate
13) Accelerarea absorbției de fonduri europene
14) Eficientizarea cheltuielilor publice din sănătate Ă controale în spitale
15) Modificarea legii „CEO privat la stat”

1. Scăderea taxelor pe forța de muncă (reducerea CAS)

Taxele plătite de către angajator pentru salariile angajaților reprezintă cea mai mare povară fiscală pentru companii, iar mediul privat cere de ani buni reducerea nivelului de contribuții sociale. Desi in Romania salariile sunt incă mici prin comparație cu alte state din Uniunea Europeană, nivelul de taxare este destul de ridicat: pentru ca un salariat să primească „in mană“ un salariu lunar de 1.000 de lei, costul total al angajatorului se ridică la 1.765 de lei, deci statul incasează din taxele aferente salariului aproape 80% din valoarea salariului propriu-zis. Astfel, s-a ajuns in situația in care numărul total de salariați din economie (de circa 4,38 milioane de persoane) să fie mai scăzut decat cel al pensionarilor (de 5,3 mil. persoane). Nivelul mare de taxare pe salarii a determinat ca angajatorii să folosească alte mijloace prin care să isi reducă din costuri. Consiliul Fiscal estimează că 1,45 milioane de angajați lucrează fără forme legale (evaziunea fiscală din munca „la negru“ fiind estimată undeva la 4 miliarde de
euro pe an), iar statisticile Inspecției Muncii arată că aproape un milion din contractele de muncă active in Romania (adică 20% din total) sunt in regim part time. Dacă unii angajatori au transformat contractele de muncă din contracte cu normă intreagă in contracte cu normă parțială pentru a-si injumătăți sumele datorate la stat din salarii, alții au mers pe variant incheierii de contracte de muncă cu salarii la nivelul minim pe economie (de 850 de lei brut/lună in prezent), restul sumelor fiind acordate sub alte forme angajaților (prin asa-numitul fenomen al muncii „la gri“). Chiar ministrul bugetului Liviu Voinea spunea, in 2010, intr-un interviu pentru ZF, că scăderea CAS cu 3% ar conduce la crearea a 100.000 de noi locuri de muncă (afirmația fiind făcută atunci in calitate de economist si director executiv al Grupului de Economie Aplicată). In prezent, nivelul CAS plătit de angajator este de 20,8% din salariul brut al angajatului, iar CAS-ul plătit de angajat este de 10,5%. Guvernul actual vrea, ca din luna iulie, dacă o va permite cadrul fiscal, să reducă CAS la angajator cu 5%. Adelina Mihai

2. Scăderea numărului de bugetari si reducerea cheltuielilor salariale în instituțiile publice

Reducerea numărului de angajați din sistemul bugetar, incepută de fostul premier Emil Boc, este necesară pentru a ține sub control cheltuielile statului cu salariile. In prezent, pentru plata salariilor celor 1,18 milioane de angajați din sistemul bugetar statul cheltuie anual cate 10 miliarde de euro. Numărul de bugetari a rămas constant incă de la instalarea guvernului Ponta I, avand in vedere că din toamna anului 2012 s-a renunțat la regula care a realizat „restructurarea“ făcută de Boc, si anume o angajare la sapte plecări.
In mediul privat lucrează in prezent 3,2 milioane de angajați, ceea ce inseamnă că bugetarii reprezintă in continuare mai bine de un sfert din totalul angajaților din economie. Specialistii spun că cea mai bună metodă de restructurare a aparatului public este cea folosită si in mediul privat, si anume evaluarea si remunerarea angajaților pe bază de performanță. Desi „selecția naturală“ făcută prin programul de restructurare al lui Emil Boc nu a fost considerată o măsură de restructurare, aceasta a condus la reducerea cu 200.000 de posturi ocupate in sistemul bugetar (in cinci ani).
De la venirea premierului Ponta si pană la finalul anului trecut (adică intr-un an si jumătate), numărul de posturi ocupate din sistemul bugetar a scăzut cu mai puțin de 6.000.
Scăderea numărului de bugetari si includerea lor in programe de reconversie in asa fel incat să se poată integra in mediul privat ar putea conduce la scăderea cheltuielilor statului cu salariie si la cresterea gradului de colectare la bugetul de stat (din salariile angajaților tranferați de la stat la privat).  

3. Îmbunătățirea colectării taxelor si impozitelor și reducerea evaziunii fiscal

Ministerul Finanțelor trebuie să aducă mai multe venituri la buget, iar diminuarea evaziunii fiscale trebuie să devină o țintă strategică, deoarece reducerea poverii fiscale ține in mare măsură de acest aspect. Evaziunea fiscală reprezintă 14% din PIB, adică aproximativ 20 mld. euro, potrivit Consiliului Fiscal. Veniturile bugetului consolidat au coborat in 2013 la 31,7% din PIB, marcand unul dintre cei mai slabi ani din punctul de vedere al colectării bugetare din ultimul deceniu. 2013 poate fi comparat doar cu anul de criză 2009, cand economia s-a prăbusit cu 6,6%, iar veniturile bugetului au căzut la 31,4% din PIB. Guvernul estima că va strange la buget anul trecut 33,6% din PIB, dar veniturile s-au prăbusit la doar 31,7% din PIB, sub media din ultimii cinci ani. Nivelul este mult sub media veniturilor bugetare in UE, de circa 45% PIB. PIB-ul Romaniei a avansat in 2013 la 631,1 mld. lei (față de 623 mld. lei luat in calcul la alcătuirea bugetului pe 2013). Desi taxele au fost majorate anul trecut, veniturile nominale au avansat doar cu 3,6% față de 2012, adică sub inflația medie, de 4%. In bugetul inițial, Finanțele mizau pe o crestere de 8,4% a veniturilor bugetare. Toate guvernele din ultimul deceniu au pus pe masă proiecte pentru majorarea veniturilor prin intărirea disciplinei in colectarea taxelor, dar acestea au rămas doar la nivel declarativ. In realitate ponderea veniturilor in PIB nu a deposit niciodată pragul de 33%.
Pentru 2014 veniturile bugetului sunt estimate la 216,8 mld. lei, iar ponderea in PIB la  32,9%.  

4. Simplificarea colectării fiscale - reducerea numărului de taxe și impozite

Romania este „campioană“ la numărul de declarații si plăți fiscale. Numărul de taxe si contribuții din Romania si plățile aferente continuă să rămană mare comparativ cu țările dezvoltate, astfel că firmele ajung să aloce mai mult timp pentru administrarea fiscală a afacerii decat pentru a se ocupa de business. Banca Mondială a ajuns la concluzia că Romania are cele mai multe plăți fiscale din UE, pentru achitarea cărora o companie pierde anual 200 de ore. Consultanții fiscali au caracterizat relația contribuabilului roman cu Fiscul ca fiind „o permanentă aventură“, el trebuind să se inarmeze cu multă răbdare cand se duce la ghisee. Modificările frecvente ale legislației fiscale, numărul mare de taxe si contribuții si plăți aferente acestora, precum si lipsa de transparență a autorităților in procesul de elaborare a legilor si ordonanțelor de urgență in domeniul fiscal continuă să bulverseze oamenii de afaceri.
Pentru a compensa majorările de pensii si salarii, guvernul a venit cu o crestere a fiscalității si in acest an. Romania se află pe poziția 134 in clasamentul Paying Taxes 2014, raport realizat de Banca Mondială si compania de consultanță si audit PwC. In 2012, Romania ocupa locul 136. In top Romania este devansată de Bulgaria (locul 81), Republica Moldova (95), Botswana (47), Afganistan (98), Bangladesh (100) sau Bhutan (104). Pe langă numărul mare de taxe si impozite, o altă problemă legată de legislația fiscală este in zona dialogului social. Claudia Medrega

5. Reducerea TVA-ului, în special la alimente

Guvernul a decis anul trecut reducerea TVA la produsele de panificație de la 24% la 9% incepand cu luna septembrie, insă unii oameni de afaceri si consultanți au insistat asupra necesității ajustării TVA la mai multe produse alimentare, care ar putea contribui la stimularea consumului si reducerea evaziunii fiscale.
Reducerea TVA la produsele de panificație si producția agricolă foarte bună au dus inflația la 1,55% in decembrie 2013, nivelul minim al ultimilor 24 de ani. Analistii se asteptau ca doar 50% din reducerea TVA la produsele de panificație să se transmită in indicele prețurilor de consum.
Dar susțineau că, adițional, producția agricolă foarte bună urma să ducă la o reducere suplimentară a prețurilor, grație ieftinirii cerealelor.
In cazul painii, transmisia a fost semnificativă, de circa 95% in condițiile in care prețul a scazut cu peste 11%.
Cu toate că FMI a acceptat anul trecut „dorința“ guvernului de a reduce TVA la 9% la produsele de panificație, a avertizat că măsura este „temporară“.
Astfel, dacă evaziunea fiscală nu va scădea, TVA ar putea reveni la 24%. In ceea ce priveste ajustarea cotei TVA la alte produse alimentare, FMI si Comisia Europeană nu si-au dat pană acum acordul, susținand că orice relaxare fiscală trebuie să fie insoțită de măsuri de compensare.
Astfel, in proiecția bugetară pentru 2014 nu au fost incluse alte ajustări ale TVA, ci doar majorarea salariilor si pensiilor, insoțită de noi impozite si cresterea accizelor si redevențelor. Claudia Medrega

6. Eficientizarea cheltuielilor de infrastructură și prioritizarea proiectelor din acest domeniu

Cu doar 645 de kilometri de autostrăzi si trenuri de călători care circulă cu 43 km/h, Romania are o infrastructură de transport subdezvoltată. Desi a atras in ultimii ani miliarde de euro, rezultatele „pe teren“ nu sunt incă vizibile. Spre exemplu, statul a alocat anul acesta un buget total de 3,1 miliarde de euro pentru infrastructura rutieră (autostrăzi, drumuri naționale), feroviară, aeroportuară, navigabilă si de metrou, potrivit celor mai recente date. Guvernul Ponta III trebuie să prioritizeze proiectele de construcție de infrastructură de transport in funcție de traficul atras, dar si de coridoarele paneuropene. Un exemplu este autostrada Sibiu-Pitesti, peste care s-a asternut un con de umbră in ultimii ani in ciuda faptului că este una dintre cele mai importante rute comerciale din țară si face legătura, peste munți, intre vestul si centrul țării si partea de sud a Romaniei
Desi in urmă cu trei luni, guvernul Ponta anunța că autostrada Sibiu-Pitesti ar urma să fie gata in 2023, ulterior a revenit asupra deciziei, Dan Sova, fost ministru al marilor proiecte de infrastructură si actualmente ministru al transporturilor, afirmand că in doi ani construcția acestei sosele ar putea incepe. Andreea Neferu

7. Transparentizarea modului în care se cheltuie banii publici

Modul in care se fac cheltuielile din bani publici trebuie să fie transparent, iar modul in care se fac achizițiile publice, dar si modul in care se fac angajările si promovările in sistemul de stat trebuie să fie transparente.
Ziarul Financiar a reluat recent o propunere de transparentizare, cerand guvernului publicarea listelor cu angajații si funcțiile lor din fiecare instituție publică, precum si veniturile si pregătirea lor, pentru că plătitorii de taxe vor să stie cine si cum cheltuie banii publici.
Prima instituție care a răspuns acestui apel a fost Administrația Prezidențială, care a publicat lista angajaților, funcțiile acestora si veniturile incasate. Activitatea Departamentului pentru Servicii Online si Design, o structură creată in cadrul actualului guvern care are ca menire chiar transparentizarea administrației, trebuie să fie mai vizibilă.
Toate proiectele propuse pe site-ul acestei entități (online.gov.ro), respectiv unificarea bazelor de date din administrație si publicarea listei angajaților din sistem cu toate informațiile care pot fi făcute publice despre acestia (demnitarii, funcționarii publici si personalul contractual), publicarea pe un portal unic a posturilor vacante de la stat, dar si realizarea unui site de petiții pentru cetățeni trebuie duse la bun sfarsit. In plus, o transparență mai mare in domeniul investițiilor publice, precum si a achizițiilor făcute din bani publici ar putea conduce la o reducere a cazurilor de fraudă, dar si a fenomenului tot mai des intalnit de conflict de interese. Adelina Mihai

8. Crearea unor baze de date commune

Unificarea zecilor de baze de date deținute de diferite instituții din Romania, un obiectiv asumat si de precedentele guvernări, dar al cărui progres este lent in condițiile in care niciun premier nu si-a asumat un termen clar si nu a desemnat o persoană responsabilă, ar avea ca efect atat o reducere a birocrației, cat si o imbunătățire a actului de guvernare prin imbunătățirea calității datelor pe care le au la dispoziție conducătorii instituțiilor.
Bazele de date care nu comunică intre ele si care sunt operate distinct reprezintă una din sursele birocrației sufocante din Romania in condițiile in care antreprenorii si cetățenii sunt pusi să ducă diferite hartii de la o instituție la alta pentru a dovedi o situație de fapt, in condițiile in care sistemele IT ale instituțiilor nu comunică intre ele pentru a afla aceste date. Pană in prezent statul nu a abordat convingător această problemă, preferand să continue să irosească bani pe proiecte fără o utilitate imediată, precum portalul eRomania (cu un cost de peste 10 milioane de euro - nu din fonduri europene, ci de la bugetul de stat).
La nivel declarativ au fost demarate o serie de inițiative privind unificarea acestor baze de date, insă in practică operațiuni simple precum inmatricularea unei masini, spre exemplu, continuă să reprezinte pentru contribuabili o adevărată corvoadă de colectare a diferite hartii de la diferite instituții. Adrian Seceleanu

9. Renegocierea redevențelor petroliere

Stabilirea unui nou regim de redevențe ar putea fi una dintre cele mai dure negocieri de anul acesta dintre guvern si companiile implicate, in special Petrom. In anul 2012, statul roman a incasat redevențe in valoare totală de 1,4 miliarde de lei (315 mil. euro), din care 1,19 miliarde de lei (267 mil. euro) reprezintă contravaloarea redevențelor incasate in baza Legii petrolului. Circa 85% din redevențele colectate din hidrocarburi sunt aduse de două companii, Petrom, singurul producător de petrol si gaze din Romania, controlat de OMV, si Romgaz, cel mai mare producător de gaze local, deținut de statul roman. Autoritățile locale au declarat in repetate randuri că redevențele aplicate local sunt sub media europeană si că este posibilă introducerea unui regim de redevențe diferit pentru producția offshore. In Romania, prin Legea petrolului redevențele se calculează ca procente din valoarea producției. In funcție de dimensiunea zăcămantului procentele aplicate variază intre 3,5% si 13,5%, atat pentru petrol, cat si pentru gazele naturale, media anuală fiind de circa 7%.
Noul regim de redevențe trebuie stabilit de Ministerul Finanțelor alături de Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM). Desi pană acum autoritățile au susținut mereu nevoia cresterii redevențelor, un raport publicat recent de Erste inaintează si ipoteza menținerii actualului regim si a introducerii unei taxe corporative. In fruntea Ministerului Finanțelor a fost numită recent Ioana Petrescu, 34 de ani, fost consilier al premierului Victor Ponta. A doua mare surpriză a cabinetului Ponta 3 a fost numirea lui Răzvan Nicolescu in funcția de ministru al energiei. Nicolescu a lucrat in Petrom in funcția de director de afaceri corporatiste pană pe data de 28 februarie, anul acesta. Pe 3 martie a fost propus in funcția de ministru al energiei. Roxana Petrescu

10. Crearea unor site-uri pentru turism si pentru investitorii străini

Desi are ingineri software care au creat produse si servicii vandute in intreaga lume, Romania nu are, in 2014, două site-uri esențiale pentru o țară care vrea crestere economică: un portal pentru investitorii străini si unul care să conțină informații pentru turisti.
Atragerea de noi investitori străini aproape că nu a fost o măsură aflată pe agenda guvernelor din ultimii ani, astfel că, practic, Romania nu mai are oameni care să o promoveze in fața potențialilor investitori. Centrul Roman pentru Promovarea Comerțului si Investițiilor Străine (fostul ARIS – Agenția Romană pentru Investiții Străine, care a funcționat din 2002 pană in 2009) nu mai are in prezent nici măcar un site web. Site-ul traderom.ro a funcționat in cadrul acestui centru pană anul trecut, in ciuda faptului că nu avea o versiune in limba engleză. In cadrul centrului, anul trecut mai lucrau opt oameni, față de 100 de oameni cat lucrau pe vremea ARIS-ului. In prezent, de existența acestui centru se mai precizează pe site-ul www.portaldecomer.ro, care este de fapt o extindere a site-ului Departamentului de Comerț Exterior si Relații Internaționale (al Ministerului Economiei). Investițiile străine s-au prăbusit puternic in criză: după ce in 2008 au inregistrat un nivel record de 9,5 mld. euro, anul trecut nivelul acestora a ajuns la 2,7 mld. euro. In materie de turism, Romania nu are incă un site oficial de promovare, iar numărul de vizitatori străini anual este de doar 1,7 milioane de persoane, la coada clasamentului după numărul de turisti in Europa. Răzvan Filipescu, presedintele Autorității Naționale pentru Turism, o instituție in coordonarea ministrului pentru turism, a spus recent la o ediție a emisiunii ZF Live că instituția pe care o coordonează si care are 151 de angajați lucrează la dezvoltarea unui site oficial pentru promovarea Romaniei ca destinație. Noul Guvern trebuie să accelereze atragerea de investiții străine si de turisti din străinătate, măcar prin crearea unor site-uri de prezentare a țării. Adelina Mihai

11. Continuarea programului de listări ale companiilor de stat

Guvernul trebuie să continue listările anul acesta, cat timp contextul de pe piețele de capital internaționale rămane favorabil, iar investitorii sunt dispusi să se uite si la piețe mai mici precum Romania. Doar asa bursa de la Bucuresti poate atrage capital străin si poate contribui la dezvoltarea si finanțarea economiei. Pe lista de listări, prioritățile acestui an răman Hidroelectrica, a cărei listare a devenit incertă odată cu reintrarea in insolvență, Electrica, societate care reuneste participațiile majoritare ale statului in trei filiale de distribuție a energiei, si Complexul Energetic Oltenia. De toate aceste listări este responsabil Ministerul Economiei.
Si Ministerul Transporturilor are in portofoliu companii care ar fi trebuit să intre pe bursă incă de acum cațiva ani. Printre ele se numără Tarom, Compania de Aeroporturi Bucuresti, dar si Administrația Portului Constanța, o companie strategică si foarte profitabilă, a cărei listare a fost amanată din cauza disputelor dintre minister si consiliul local Constanța, care vrea o participație mai mare in această afacere.
Ministerul Comunicațiilor a rămas dator cu listarea Romtelecom. Ministerul a selectat la inceputul anului consorțiul de consultanți care să-l ajute să vandă participația minoritară de 45% pe care o deține in companie. Guvernul ar trebui să se asigure că acest pachet va ajunge pe bursă, listarea Romtelecom fiind promisă incă de la privatizarea companiei.
Nu in ultimul rand, guvernul ar trebui să demareze listarea la bursă a Regiei Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), o companie care deține active imobiliare evaluate intre 500 mil. euro si un miliard de euro, administrată netransparent si ineficient. Andrei Chirileasa

12. Agricultură: trecerea de la afacerile cu materii prime la procesare

Trecerea de la afacerile cu materii prime la procesarea produselor agricole de bază precum carnea, cerealele, laptele sau fructele este un element esențial pe lista de priorități a guvernului avand in vedere că un astfel de pas inseamnă cresterea gradului de profitabilitate din ferme, reducerea dependenței față de cateva piețe tradiționale de export si protecție in fața piețelor internaționale de mărfuri agricole prin diversificarea producției.
Desi exporturile de produse agroalimentare au crescut de trei ori in cei sapte ani de apartenență a Romaniei la Uniunea Europeană, structura produselor exportate arată că economia locală nu este altceva decat un furnizor de materii prime pentru procesatorii din alte țări.
Spre exemplu, anul trecut animalele vii si cerealele au acoperit 53% din cele 4,2 miliarde de euro cat au reprezentat exporturile de produse agro-alimentare.
Cuantumul ridicat al exporturilor de animale vii cat si de cereale este strans legat de situația din economia internă. Animalele vii pleacă la export pentru că fermierii nu au suficient flux de numerar astfel incat să susțină ingrăsarea animalelor pană la maturitate iar cerealele sunt exportate din cauza unui deficit de cerere pe piața internă. O parte din acest deficit vine in condițiile in care zootehnia continuă să fie in declin de sapte ani, perioadă in care septelul de bovine s-a redus cu un sfert iar o altă parte din fragilitatea unor părți din industria alimentară precum piața de panificație. Gabriel Razi

13. Cel puțin 5 miliarde de euro de la UE în 2014

Cel puțin 5 miliarde de euro de la UE, fonduri structurale, trebuie să ia Romania de la UE in 2014 pentru ca demersul absorbției să nu fie cu totul ratat. Pană la finalul lui 2013 Romaniei ii fusesesră rambursate 5 mld. euro, ceea ce corespunde unei rate de absorbție de puțin peste 25% din totalul sumei alocate in exercițiul 2007-2013, de 19,2 mld. euro. Absorbția a 5 mld.
euro in 2014 ar duce rata totală de absorbție la 50%. Ar mai fi apoi un an, 2015 – pentru că exercițiul financiar 2007-2013 se incheie in 2015 –, pentru a mai „ciupi“ cateva miliarde, pană spre 70% din totalul sumei, astfel incat din sumele alocate Romaniei cat mai puțin să rămană in buzunarele altora (practic, contribuția statelor la bugetul UE se reduce cu sumele care nu sunt cheltuite de Romania sau alții ca ea). In primele două luni ale lui 2014, Romania a luat de la UE 1,2 mld. euro, ceea ce reprezintă un start foarte bun, dar greu de menținut, avand in vedere că la finele lui februarie mai existau cereri de rambursare neonorate de doar 200 mil. euro. Romaniei i-au fost rambursați anul trecut 2,8 mld. euro, o sumă considerabilă in raport cu absorbția trecută, dar sub ceea ce si-a propus – de exemplu bugetul consolidat miza pe 11,2 mld. lei (2,5 mld. euro) de la UE, dar nu a luat decat 80% din acesti bani. Anul acesta au fost bugetați la bugetul consolidat 8,1 mld. lei din fonduri nerambursabile. Iulian Anghel

14. Eficientizarea cheltuielilor publice din sănătate + controale în spitale

Aproape 7 miliarde de euro se cheltuiesc anual in sănătate (cat reprezintă bugetele cumulate ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate si Ministerului Sănătății), sumă care a crescut de la un an la altul dar care nu s-a reflectat si intr-o crestere proporțională a calității serviciilor medicale. Cazurile de spitale care au bugete de zeci de milioane de euro, dar care oferă condiții improprii pentru pacienți, in care instrumentarul de unică folosintă este refolosit sau pacienții sunt pusi să-si cumpere singuri medicamentele, sunt tot mai dese. Un astfel de caz care a iesit la iveală anul trecut a fost cel al Spitalului de Urgență de Ploiesti.
In cazul acestor spitale fie nu există sancțiuni, fie valoarea acestora este extrem de redusă, iar schimbarea managementului se poate dovedi o misiune imposibilă, deoarece nici ministrul sănății, nici seful CNAS, nici presedintele Consiliului Județean (in cazul spitalelor descentralizate) nu au atribuții in acest sens. Nicio acțiune de control in spitale finalizată cu un plan pentru cresterea calității serviciilor in aceste unități nu a fost realizată. Ioana David

15. Modificarea legii „CEO privat la stat“

Noul guvern trebuie să acorde o atenție deosebită legii care impune recrutarea de manageri din privat la companiile de stat, si anume Ordonanța de Urgență nr. 109/ 2011 privind guvernanța corporativă a intreprinderilor publice. In forma actuală, legea permite ca acționarul companiei de stat (adică statul, prin ministerul in subordinea căruia funcționează compania respectivă) să selecteze de pe listele scurte ale headhunterilor candidații care vor forma consiliile de administrație „private“.
Nu de puține ori, in urma recrutării in baza acestei legi, in consiliile de administrație au ajuns politicieni, fosti angajați ai acelor instituții sau oameni din mediul privat, intr-adevăr, dar care nu aveau niciun fel de expertiză in domeniul in care activau companiile respective.
Asa au ajuns numeroase boarduri ale companiilor de stat din subordinea Transporturilor să fie pline de bancheri plasați de headhunterii cărora legea le-a permis astfel de nominalizări sau numiri, la Ministerul Economiei de oameni care au ocupat aceeasi funcție si in trecut (cazul lui Laurențiu Ciurel, CEO-ul „privat“ al CEN Oltenia, care a fost numit ca urmare a selecției făcute de headhunter, dar care are o amplă activitate politică si ocupase această funcție si anterior). Pană in prezent, proiectul „CEO privat la stat“ a fost perceput de mediul privat ca o invitație la cheltuirea inutilă de bani publici făcută de stat privatului (prin includerea pe listele scurte a oamenilor politici) si a deteriorat imaginea headhunterilor, care lucrează pe o piață in care contractele sunt din ce in ce mai puține.

Dacă nu devine mai restrictivă această lege, iar numirile se vor face in continuare sub influența politicului, proiectul va fi un esec total, plătit tot din banii contribuabililor. Adelina Mihai

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu