1. Rata somajului în Grecia a atins un nivel record
2. Peste 130 de persoane care munceau la negru, prinse de autorități
3. Guvernul pregătește înființarea unui MEGASUPRAVEGHETOR FINANCIAR!
4. Vosganian: Dacă renunțarea la cota unică înseamnă relaxare fiscală,
sunt dispus să o susțin
5. Profitul Renault a crescut în 2013 cu 59%, datorită cresterii
vânzărilor la modelul lowcost Dacia
6. Guvernul a modificat normele de aplicare ale Codului fiscal. Acestea
sunt cele mai importante modificari din ultimul timp, mai ales pentru TVA si
impozitul pe venitul nerezidentilor
7. Mihai Bogza, Presedintele FIC, la RBL Summit 2014: Nemultumirea
sectorului privat vine din cresterea fiscalitatii
8. Raluca Turcan: Ministrul educatiei a trimis la liceele teoretice mii de
elevi care abandoneaza scoala in timpul primului an de liceu sau care dupa
finalizarea studiilor intra direct in somaj
9. PIB-ul României a fost în 2012 cât cel al statului Iowa, a 30-a
economie din SUA
1.
Rata somajului în Grecia a atins un nivel record.
Rata somajului în Grecia a continuat să crească în noiembrie 2013 si a
ajuns la nivelul record de 28%, a anunțat, joi, Oficiul Central de Statistică
din Grecia (ELSTAT), conform Agerpres.
Este cel mai ridicat nivel al somajului de când ELSTAT a început
publicarea datelor, în 2006. În noiembrie 2012, rata somajului era de 26,3%,
iar datele pentru octombrie 2013 au fost revizuite în crestere, la 27,7%,
conform Reuters. Rata somajului în Grecia aproape s-a triplat de la debutul
crizei, în 2009, si rămâne în continuare la cel mai ridicat nivel din zona
euro. Aici, rata medie a somajului s-a situat la 12,1% în noiembrie 2013.
Potrivit datelor ELSTAT, un număr record de 1,382 milioane de greci nu
aveau un loc de muncă în noiembrie, în crestere cu 78.041 față de perioada similară
din 2012.
Cea mai ridicată rată a somajului, de 61,4%, este înregistrată în rândul
tinerilor, cu vârste cuprinse între 15 si 24 de ani.În noiembrie, numărul de
angajați era de 3.550.679, în scădere cu 112.752 față de perioada similară din
2012, a anunțat ELSTAT.Grecia, care în 2010 a fost prima țară din zona euro ce
a cerut ajutor extern, nu reuseste să revină pe crestere, chiar dacă a primit
două pachete de asistență financiară totalizând 240 de miliarde de euro (318
miliarde de dolari) si o reducere a datoriei de circa 100 de miliarde de euro.
2.
Peste 130 de persoane care munceau la negru, prinse de autorități.
Inspectorii de muncă au identificat, într-o
săptămână, 136 de persoane care lucrau fără contracte de muncă si au dat amenzi
de peste două milioane de lei, relatează Mediafax.
"Au fost depistate 136 de persoane care
lucrau fără forme legale. În domeniul relațiilor de muncă, au fost efectuate
2.975 de controale, iar 2.768 dintre ele au fost pentru munca fără forme
legale.
S-au aplicat amenzi în domeniu de 1.519.000 de lei, din care 760.000 de
lei pentru muncă la negru. Au fost sancționați 589 de angajatori. 18 persoane
fizice au fost sancționate contravențional deoarece au acceptat să muncească
fără forme legale de angajare", se arată într-un comunicat de presă al
Inspecției Muncii.
De asemenea, pentru primirea la muncă a mai
mult de cinci persoane fără contract individual au fost înaintate cinci
propuneri de cercetare penală, a precizat sursa citată. În aceeasi perioadă, în
domeniul securității si sănătății în muncă au fost făcute 2.030 de controale,
în urma cărora au fost sancționați 1.476 de angajatori, amenzile date fiind în
valoare totală de 605.000 lei.
În cazul a zece angajatori s-a dispus
oprirea echipamentelor de lucru, pentru că exista pericol de accidentare, iar
alți doi au fost obligați să suspende activitatea până la remedierea deficiențelor
găsite de inspectorii de muncă.Angajatorii au comunicat inspectoratelor
teritoriale de muncă 15 evenimente care, în urma cercetărilor efectuate, vor fi
încadrate sau nu ca fiind accidente de muncă.
3.
Guvernul pregătește înființarea unui MEGASUPRAVEGHETOR FINANCIAR!
Ministerul de Finanțe propune, într-un
proiect de ordonanță de urgență, înființarea unui Comitet
Național pentru Supraveghere Macroprudențială
care să reunească în componența sa cele trei insituții cu atribuții în domeniu:
Banca Națională, Autoritatea de Supraveghere Financiară si Ministerul de Finanțe.
Obiectivul Comitetului este menținerea
stabilității financiare, inclusiv prin consolidarea capacității sistemului
financiar de a rezista la socuri si prin diminuarea acumulării de riscuri sistemice.
Atribuțiile Comitetului vor fi elaborarea
strategiei privind politica macroprudențială, analiza informațiilor disponibile
si identificarea riscurilor la adresa stabilității financiare, identificarea
instituțiilor de mportanță sistemică,
emiterea de recomandări si avertizări în vederea prevenirii sau diminuării
riscurilor si monitorizarea implementării acestora, precum si monitorizarea
implementării recomandărilor emise de Comitetul European pentru Risc Sistemic.
Comitetul Național pentru Supraveghere Macroprudențială
poate emite recomandări si avertizări privind riscurile. Destinatarii
recomandărilor sunt fie autoritățile de supraveghere financiară microprudențială,
fie guvernul României.
Organismul decizional al Comitetul Național
pentru Supraveghere Macroprudențială este Consiliul general.
Consiliu este format din nouă membri,
respectiv: guvernatorul, prim-viceguvernatorul, cei doi viceguvernatori si
economistul sef ai băncii centrale, presedintele si prim-vicepresedintele
Autorității de Supraveghere Financiară, doi
reprezentanți ai Guvernului desemnați de Primulministru. Directorul Fondului de
Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar va participa la întrunirile Comitetului,
dar nu va avea drept de vot.
Banca centrală trebuie să dețină un rol
major în domeniul politicii macroprudențiale. Astfel, în contextul în care
fiecare membru al Consiliului general are dreptul la un vot, nicio decizie contrară
poziției Băncii Naționale a României nu va putea fi adoptată.
Proiectul prevede că membrii Comitetului,
precum si persoanele care au lucrat sau lucrează pentru sau în legătură cu
activitatea acestuia, nu răspund civil sau penal pentru îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii oricărui act sau fapt în
legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuțiilor de supraveghere
macroprudențială, cu excepția cazului în care se dovedeste că au acționat cu
rea-credință si cu neglijență gravă.
4.
Vosganian: Dacă renunțarea la cota unică înseamnă relaxare fiscală, sunt dispus să o susțin.
Senatorul liberal Varujan Vosganian afirmă că este dispus să susțină
renunțarea la cota unică, propusă prin Strategia fiscal-bugetară pentru
perioada 2014-2016, în situația în care această măsură ar duce la relaxare
fiscală.
Dacă renunțarea la cota unică înseamnă relaxare fiscală, sunt dispus să
o susțin. Dacă o impozitare diferențiată nu majorează nivelul de 16% dar
coboară celelalte cote sub 16%, ea poate reduce costul muncii si ar putea avea
rezultate utile asupra ocupării. E nevoie, totusi, de un studiu de impact, să
vedem dacă aparatul fiscal poate prelua - si cu cecosturi - reintroducerea
declarațiilor de impunere pentru toți salariațții. Acest punct de vedere l-am
avut si în 2012, atunci când m-am numărat printre coordonatorii programului de
guvernare al USL. De aceea nu vreau să se considere o eventuală introducere a
cotelor diferențiate drept o concesie din partea liberalilor, ci dimpotrivă, a
scris, joi, Vosganian pe blog. El subliniază că pentru dreapta politică
românească nu cota unică este definitorie, ci relaxarea fiscală.
'Faptul că, după o crestere permanentă a fiscalității în perioada
2009-2013, România are nevoie de relaxare fiscală, pentru a stimula cresterea,
e neîndoielnic. Faptul că această relaxare fiscală trebuie să fie realizată cu
băgare de seamă, cu studii de impact, pentru a nu afecta proaspăt dobândita consolidare
fiscală, este, iarăsi, neîndoielnic', spune liberalul.
Vosganian consideră faptul că relaxarea fiscală poate să acționeze în
mai multe direcții, din
punctul său de vedere proritare fiind reducerea TVA si a CAS,pentru
încurajarea consumului si a ocupării.
'Pe termen mai lung se poate opera si asupra impozitului pe profit (prin
diverse formule, inclusiv
scutirea pentru profitul reinvestit) pe reducerea impozitului pe salarii
si pe regândirea unor taxări mai proaspete, cum e cea de 1,5% pe construcțiile
industriale', arată liberalul.
El susține că nu este un adept necondiționat al cotei unice.
'Am fundamentat introducerea ei, prin programul de guvernare din 2004,
în calitate de coordonator din partea PNL, din mai multe motive. Întâi, pentru
că am ales un nivel care era mai redus decât cea mai mică cotă de impozitare
(18% atunci), astfel încât de pe urma introducerii cotei unice de 16% au
câstigat toți salariații. În al doilea rând, pentru că doream să stimulăm piața
imobiliară, consumul produselor de folosință medie si îndelungată, piața de
capital si piața asigurărilor.
Pentru asta era nevoie de clasă mijlocie, or unul dintre scopurile introducerii
cotei unice a fost tocmai suțținerea păturii mijlocii. Si în al treilea rând,
se renunța la o procedură greoaie, lipsită de suport informatic, anume aceea a
declarării impozitelor pe venitul global', scrie liberalul.
5.
Profitul Renault a crescut în 2013 cu 59%, datorită cresterii vânzărilor la modelul lowcost Dacia.
Profitul operațional al Renault, al treilea mare producător auto
european, a crescut anul trecut cu 59% datorită cresterii vânzărilor la modelul
low-cost Dacia si a măsurilor de reducere a costurilor, transmite Bloomberg.
Profitul înainte de taxe, impozite si elemente excepționale a urcat în 2013 la
1,24 miliarde de euro (1,69 miliarde de dolari), depăsind estimările
analistilor, de 1,06 miliarde de euro. Veniturile au crescut anul trecut cu
0,5%, la 40,9 miliarde de euro.
Renault se asteaptă la cresterea vânzărilor si a profitului operațional
în 2014. Compania are ca obiectiv să ajungă la venituri anuale de 50 miliarde
de euro în următorii trei ani.
Profitul net a scăzut cu 66%, la 586 milioane de euro. Renault a anunțat
că va menține neschimbate dividendele, la 1,72 euro pe acțiune.'Angajamentul
tuturor angajaților Renault a permis grupului să-si îndeplinească obiectivele
din 2013, într-un mediu nefavorabil. Întărit de acest rezultat, grupul poate
începe cu încredere a doua etapă a planului strategic', a declarant directorul
general al alianței Renault-Nissan, Carlos Ghosn.
Luna aceasta, compania a anunțat că intenționează să-si dubleze cota de
piață în India. În decembrie, Renault a primit aprobarea autorităților de
reglementare din China, cea mai mare piață auto din lume, pentru a construi
prima sa fabrică în statul asiatic. Conform datelor Asociației Constructorilor
Europeni de Automobile /ACEA/, Renault a fost singurul producător auto din
Europa din primii cinci care a raportat cresterea vânzărilor în 2013.
Avansul s-a datorat cresterii cu 23% a vânzărilor Dacia, care a
compensat declinul de 1,5% al brandului Renault.În decembrie, compania a
estimat o crestere de 1% a cererii în Franța si în Europa în cursul anului
2014, iar livrările pe plan global ar urma să înregistreze un avans de 2%.
Vânzările companiei, inclusiv la brandurile Dacia si Samsung, au crescut
anul trecut cu 3,1%, la 2,63 milioane de masini si vehicule comerciale
usoare.Si partenerul de alianță al Renault, producător auto nipon Nissan, a
anunțat săptămâna aceasta cresterea profitului net cu 56,8% în trimestrul patru
din 2013, depăsind estimările analistilor, pe fondul deprecierii yenului si al îmbunătățirii
vânzărilor în China.
În perioada octombrie - decembrie 2013, al doilea producător auto din
Japonia a înregistrat un profit de 84,3 miliarde de yeni (824,73 milioane de
dolari), în timp ce analistii se asteptau la 57,1 miliarde de yeni.Nissan a menținut
estimarea privind obținerea unui profit de 355 de miliarde de yeni în anul
fiscal ce se încheie la 31 martie 2014, în timp ce analistii estimau 364,2 miliarde
de yeni.
6.
Guvernul a modificat normele de aplicare ale Codului fiscal. Acestea sunt cele mai importante modificari din ultimul timp, mai ales pentru TVA si impozitul pe venitul nerezidentilor.
In ultimele luni, Codul fiscal a fost
modificat prin doua ordonante de urgenta, respectiv OUG nr. 102/2013 si OUG nr.
111/2013, iar cele mai multe schimbari sunt aplicabile de la 1 ianuarie 2014.
Aceste schimbari au impus modificarea
normelor de aplicare a Codului fiscal.
Prin HG nr. 77/2014, sunt actualizate
normele de aplicare a Codului fiscal, schimbandu-se marea majoritate a
procedurilor fiscale pentru toate impozitele principale din Codul fiscal.
Actul normativ cuprinde aproximativ 29 de
pagini, din care vom detalia situatiile cele mai interesante sau cel mai des
intalnite in practica.
• Detalieri privind impozitul pe profit:
Incepand cu 01 ianuarie 2014, veniturile din
dividende incasate de o persoana juridica romana de la o persoana juridica
romana sau de la o persoana juridica din alt stat membru sunt scutite de
impozitul pe profit, daca persoana juridica romana detine mai mult de 10% din
capitalul social al platitorului de dividend, pe o perioada neintrerupta de 1
an.
7.
Mihai Bogza, Presedintele FIC, la RBL Summit 2014: Nemultumirea sectorului privat vine din cresterea fiscalitatii.
"Nemultumirea sectorului
privat are ca sursa cresterea fiscalitatii, in conditiile in care am avut o
crestere economica
satisfacatoare si o imbunatatire a gradului de absorbtie a fondurilor europene"
- Mihai Bogza, Presedintele Foreign Investors Council (FIC) la Romanian
Business Leader Summit. "Absorbtia fondurilor europene - de cca 100 mil.
euro pe an - poate reprezenta o mica poveste de succes pentru actualul guvern.
Gradul de absorbtie a crescut de la 17% la 47%. In total, s-au absorbit peste 1
miliard de eur" , a declarat si Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltarii
Regionale si Administratiei Publice, prezent la Summit.
In cadrul dezbaterilor au mai
vorbit Florin Pogonaru, care a descris economia locala ca pe o "economie a
bunkerelor", in care importurile sunt procesate si retrimise catre export,
ceea ce creaza crestere economica dar nu si o imbunatatire a nivelului de trai,
a declarat Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din
Romania (AOAR). Principalele prioritati ale mediului de business, reunit astazi
la Romanian Business Leader Summit 2014 (13-14 februarie) raman Educatia,
Antreprenoriatul si Buna Guvernare.
Acestea au fost si directiile
de actiune ale comunitatii de afaceri romanesti, inca de la prima editie a
summit-ului (2012), a declarat Mihai Marcu, presedintele Fundatiei Romanian
Business Leaders (FRBL), in deschiderea sesiunii plenare.
8.
Raluca Turcan: Ministrul educatiei a trimis la liceele teoretice mii de elevi care abandoneaza scoala in timpul primului an de liceu sau care dupa finalizarea studiilor intra direct in somaj.
Raluca Turcan, secretar al Comisiei pentru invatamant din Camera
Deputatilor, solicita Ministerului Educatiei Nationale (MEN) "sa
stabileasca o cifra de scolarizare pentru invatamantul profesional si tehnic in
concordanta cu cerintele de pe piata muncii", se arata intr-un comunicat
de presa.
In replica la declaratiile ministrului Remus Pricopie, Raluca Turcan
sustine ca "in guvernarea USL, ministrul educatiei a trimis la liceele
teoretice mii de elevi care abandoneaza scoala in timpul primului an de liceu
sau care dupa finalizarea studiilor intra direct in somaj, fara a avea o
meserie".
Pentru buna stiinta a dl. ministru Pricopie mentionam:
- Cifra de scolarizare este propusa de MEN si aprobata de Guvern;
- Raportul optim dintre cele doua forme de invatamant este generat de metodologia de
- fundamentare a cifrei de scolarizare elaborata anual de Ministerul Educatiei si ar fi
- trebuit atent monitorizat;
- Ministrul Educatiei dispune de parghii legale si are obligatia institutionala sa asigure
- premisa ca oferta de scolarizare sa fie cea conforma cererii pietei si nu altfel;
- Reamintim totodata ca invatamantul profesional a fost sistematic distrus de fostul
- ministru PSD, Ecaterina Andronescu", precizeaza Raluca Turcan.
- Potrivit acesteia, pentru stabilirea unei cifre de scolarizare pentru invatamantul profesional si
- tehnic in concordanta cu cerintele de pe piata muncii este nevoie de elaborarea unei strategii
- pentru educatie de catre MEN, dezbaterea strategiei, prezentarea in fata Parlamentului si
- punerea in aplicare. "La toate cele trei capitole Ministerul Educatiei este restantier", declara
- vicepresedintele democrat-liberal.
9.
PIB-ul României a fost în 2012 cât cel al statului Iowa, a 30-a economie din SUA.
O comparație
între PIB-ul statelor americane si cel al altor țări din lume în 2012 arată că România
poate fi asimilată statului Iowa, cea de-a 30-a economie a SUA din cele 51 analizate,
arată un studiu realizat de profesorul Mark J. Perry si publicat pe site-ul
aeiideas.org.
Harta, publicată de blogul centrului de
reflecție American Enterprise Institute, a fost creată prin compararea producției
economice din statele americane în 2012 cu cele străine având un PIB similar. Autorul analizei este Mark J. Perry,
profesor de economie la Flint campus al Universității din Michigan.
Conform acestei analize, statul cu cea mai
productivă economie din Statele Unite este California, cu 2,003 trilioane de
dolari în 2012, cu doar puțin sub PIB-ul Italiei în acelasi an, care a fost de
2,013 trilioane de dolari.
Cea de-a doua economie din Statele Unite,
cea a statului Texas, a fost de 1,4 trilioane de dolari în 2012, plasându-se
usor sub cea a Austriei (1,56 de trilioane de dolari).
Chiar si cu resursele sale de petrol, Arabia
Saudită a avut în 2012 un PIB mai mic decât cel al Floridei (777 miliarde de
dolari), si cu doar puțin mai mare decât al statului Illinois (695 de miliarde
de dolari).
PIB-ul New Yorkului este puțin mai mare
decât al Mexicului, iar cel al statului Washington aproape cât cel al
Venezuelei, în pofida diferenței demografice mari.
PIB-ul României, de 169,396 de miliarde
dolari în 2012, este cât cel al statului american Iowa (152,436 de miliarde
dolari). Iowa este pe locul al 30-lea dintre cele 50 de state americane plus Disctrict
of Columbia.
Economia Bulgariei este similară celei a
statului Alaska si se află pe locul al 45-lea, în timp ce cea a Ungariei este
similară cu cea a District of Columbia (locul 34).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu