miercuri, 19 februarie 2014

Sinteza Stirilor de Vineri 14.02.2013

1. Rata somajului în Grecia a atins un nivel record
2. Peste 130 de persoane care munceau la negru, prinse de autorități
3. Guvernul pregătește înființarea unui MEGASUPRAVEGHETOR FINANCIAR!
4. Vosganian: Dacă renunțarea la cota unică înseamnă relaxare fiscală, sunt dispus să o susțin
5. Profitul Renault a crescut în 2013 cu 59%, datorită cresterii vânzărilor la modelul lowcost Dacia
6. Guvernul a modificat normele de aplicare ale Codului fiscal. Acestea sunt cele mai importante modificari din ultimul timp, mai ales pentru TVA si impozitul pe venitul nerezidentilor
7. Mihai Bogza, Presedintele FIC, la RBL Summit 2014: Nemultumirea sectorului privat vine din cresterea fiscalitatii
8. Raluca Turcan: Ministrul educatiei a trimis la liceele teoretice mii de elevi care abandoneaza scoala in timpul primului an de liceu sau care dupa finalizarea studiilor intra direct in somaj
9. PIB-ul României a fost în 2012 cât cel al statului Iowa, a 30-a economie din SUA


1. 

Rata somajului în Grecia a atins un nivel record.

Rata somajului în Grecia a continuat să crească în noiembrie 2013 si a ajuns la nivelul record de 28%, a anunțat, joi, Oficiul Central de Statistică din Grecia (ELSTAT), conform Agerpres.
Este cel mai ridicat nivel al somajului de când ELSTAT a început publicarea datelor, în 2006. În noiembrie 2012, rata somajului era de 26,3%, iar datele pentru octombrie 2013 au fost revizuite în crestere, la 27,7%, conform Reuters. Rata somajului în Grecia aproape s-a triplat de la debutul crizei, în 2009, si rămâne în continuare la cel mai ridicat nivel din zona euro. Aici, rata medie a somajului s-a situat la 12,1% în noiembrie 2013.
Potrivit datelor ELSTAT, un număr record de 1,382 milioane de greci nu aveau un loc de muncă în noiembrie, în crestere cu 78.041 față de perioada similară din 2012.
Cea mai ridicată rată a somajului, de 61,4%, este înregistrată în rândul tinerilor, cu vârste cuprinse între 15 si 24 de ani.În noiembrie, numărul de angajați era de 3.550.679, în scădere cu 112.752 față de perioada similară din 2012, a anunțat ELSTAT.Grecia, care în 2010 a fost prima țară din zona euro ce a cerut ajutor extern, nu reuseste să revină pe crestere, chiar dacă a primit două pachete de asistență financiară totalizând 240 de miliarde de euro (318 miliarde de dolari) si o reducere a datoriei de circa 100 de miliarde de euro.

2. 
Peste 130 de persoane care munceau la negru, prinse de autorități.

Inspectorii de muncă au identificat, într-o săptămână, 136 de persoane care lucrau fără contracte de muncă si au dat amenzi de peste două milioane de lei, relatează Mediafax.
"Au fost depistate 136 de persoane care lucrau fără forme legale. În domeniul relațiilor de muncă, au fost efectuate 2.975 de controale, iar 2.768 dintre ele au fost pentru munca fără forme legale. 
S-au aplicat amenzi în domeniu de 1.519.000 de lei, din care 760.000 de lei pentru muncă la negru. Au fost sancționați 589 de angajatori. 18 persoane fizice au fost sancționate contravențional deoarece au acceptat să muncească fără forme legale de angajare", se arată într-un comunicat de presă al Inspecției Muncii.
De asemenea, pentru primirea la muncă a mai mult de cinci persoane fără contract individual au fost înaintate cinci propuneri de cercetare penală, a precizat sursa citată. În aceeasi perioadă, în domeniul securității si sănătății în muncă au fost făcute 2.030 de controale, în urma cărora au fost sancționați 1.476 de angajatori, amenzile date fiind în valoare totală de 605.000 lei.
În cazul a zece angajatori s-a dispus oprirea echipamentelor de lucru, pentru că exista pericol de accidentare, iar alți doi au fost obligați să suspende activitatea până la remedierea deficiențelor găsite de inspectorii de muncă.Angajatorii au comunicat inspectoratelor teritoriale de muncă 15 evenimente care, în urma cercetărilor efectuate, vor fi încadrate sau nu ca fiind accidente de muncă.

3. 
Guvernul pregătește înființarea unui MEGASUPRAVEGHETOR FINANCIAR!

Ministerul de Finanțe propune, într-un proiect de ordonanță de urgență, înființarea unui Comitet
Național pentru Supraveghere Macroprudențială care să reunească în componența sa cele trei insituții cu atribuții în domeniu: Banca Națională, Autoritatea de Supraveghere Financiară si Ministerul de Finanțe.
Obiectivul Comitetului este menținerea stabilității financiare, inclusiv prin consolidarea capacității sistemului financiar de a rezista la socuri si prin diminuarea acumulării de riscuri sistemice.
Atribuțiile Comitetului vor fi elaborarea strategiei privind politica macroprudențială, analiza informațiilor disponibile si identificarea riscurilor la adresa stabilității financiare, identificarea instituțiilor de  mportanță sistemică, emiterea de recomandări si avertizări în vederea prevenirii sau diminuării riscurilor si monitorizarea implementării acestora, precum si monitorizarea implementării recomandărilor emise de Comitetul European pentru Risc Sistemic.
Comitetul Național pentru Supraveghere Macroprudențială poate emite recomandări si avertizări privind riscurile. Destinatarii recomandărilor sunt fie autoritățile de supraveghere financiară microprudențială, fie guvernul României.
Organismul decizional al Comitetul Național pentru Supraveghere Macroprudențială este Consiliul general.
Consiliu este format din nouă membri, respectiv: guvernatorul, prim-viceguvernatorul, cei doi viceguvernatori si economistul sef ai băncii centrale, presedintele si prim-vicepresedintele
Autorității de Supraveghere Financiară, doi reprezentanți ai Guvernului desemnați de Primulministru. Directorul Fondului de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar va participa la întrunirile Comitetului, dar nu va avea drept de vot.
Banca centrală trebuie să dețină un rol major în domeniul politicii macroprudențiale. Astfel, în contextul în care fiecare membru al Consiliului general are dreptul la un vot, nicio decizie contrară poziției Băncii Naționale a României nu va putea fi adoptată.
Proiectul prevede că membrii Comitetului, precum si persoanele care au lucrat sau lucrează pentru sau în legătură cu activitatea acestuia, nu răspund civil sau penal pentru îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuțiilor de supraveghere macroprudențială, cu excepția cazului în care se dovedeste că au acționat cu rea-credință si cu neglijență gravă.

4. 
Vosganian: Dacă renunțarea la cota unică înseamnă relaxare fiscală, sunt dispus să o susțin.

Senatorul liberal Varujan Vosganian afirmă că este dispus să susțină renunțarea la cota unică, propusă prin Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2014-2016, în situația în care această măsură ar duce la relaxare fiscală.
Dacă renunțarea la cota unică înseamnă relaxare fiscală, sunt dispus să o susțin. Dacă o impozitare diferențiată nu majorează nivelul de 16% dar coboară celelalte cote sub 16%, ea poate reduce costul muncii si ar putea avea rezultate utile asupra ocupării. E nevoie, totusi, de un studiu de impact, să vedem dacă aparatul fiscal poate prelua - si cu cecosturi - reintroducerea declarațiilor de impunere pentru toți salariațții. Acest punct de vedere l-am avut si în 2012, atunci când m-am numărat printre coordonatorii programului de guvernare al USL. De aceea nu vreau să se considere o eventuală introducere a cotelor diferențiate drept o concesie din partea liberalilor, ci dimpotrivă, a scris, joi, Vosganian pe blog. El subliniază că pentru dreapta politică românească nu cota unică este definitorie, ci relaxarea fiscală.
'Faptul că, după o crestere permanentă a fiscalității în perioada 2009-2013, România are nevoie de relaxare fiscală, pentru a stimula cresterea, e neîndoielnic. Faptul că această relaxare fiscală trebuie să fie realizată cu băgare de seamă, cu studii de impact, pentru a nu afecta proaspăt dobândita consolidare fiscală, este, iarăsi, neîndoielnic', spune liberalul.
Vosganian consideră faptul că relaxarea fiscală poate să acționeze în mai multe direcții, din
punctul său de vedere proritare fiind reducerea TVA si a CAS,pentru încurajarea consumului si a ocupării.
'Pe termen mai lung se poate opera si asupra impozitului pe profit (prin diverse formule, inclusiv
scutirea pentru profitul reinvestit) pe reducerea impozitului pe salarii si pe regândirea unor taxări mai proaspete, cum e cea de 1,5% pe construcțiile industriale', arată liberalul.
El susține că nu este un adept necondiționat al cotei unice.
'Am fundamentat introducerea ei, prin programul de guvernare din 2004, în calitate de coordonator din partea PNL, din mai multe motive. Întâi, pentru că am ales un nivel care era mai redus decât cea mai mică cotă de impozitare (18% atunci), astfel încât de pe urma introducerii cotei unice de 16% au câstigat toți salariații. În al doilea rând, pentru că doream să stimulăm piața imobiliară, consumul produselor de folosință medie si îndelungată, piața de capital si piața asigurărilor.
Pentru asta era nevoie de clasă mijlocie, or unul dintre scopurile introducerii cotei unice a fost tocmai suțținerea păturii mijlocii. Si în al treilea rând, se renunța la o procedură greoaie, lipsită de suport informatic, anume aceea a declarării impozitelor pe venitul global', scrie liberalul.

5. 
Profitul Renault a crescut în 2013 cu 59%, datorită cresterii vânzărilor la modelul lowcost Dacia.

Profitul operațional al Renault, al treilea mare producător auto european, a crescut anul trecut cu 59% datorită cresterii vânzărilor la modelul low-cost Dacia si a măsurilor de reducere a costurilor, transmite Bloomberg. Profitul înainte de taxe, impozite si elemente excepționale a urcat în 2013 la 1,24 miliarde de euro (1,69 miliarde de dolari), depăsind estimările analistilor, de 1,06 miliarde de euro. Veniturile au crescut anul trecut cu 0,5%, la 40,9 miliarde de euro.
Renault se asteaptă la cresterea vânzărilor si a profitului operațional în 2014. Compania are ca obiectiv să ajungă la venituri anuale de 50 miliarde de euro în următorii trei ani.
Profitul net a scăzut cu 66%, la 586 milioane de euro. Renault a anunțat că va menține neschimbate dividendele, la 1,72 euro pe acțiune.'Angajamentul tuturor angajaților Renault a permis grupului să-si îndeplinească obiectivele din 2013, într-un mediu nefavorabil. Întărit de acest rezultat, grupul poate începe cu încredere a doua etapă a planului strategic', a declarant directorul general al alianței Renault-Nissan, Carlos Ghosn.
Luna aceasta, compania a anunțat că intenționează să-si dubleze cota de piață în India. În decembrie, Renault a primit aprobarea autorităților de reglementare din China, cea mai mare piață auto din lume, pentru a construi prima sa fabrică în statul asiatic. Conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile /ACEA/, Renault a fost singurul producător auto din Europa din primii cinci care a raportat cresterea vânzărilor în 2013.
Avansul s-a datorat cresterii cu 23% a vânzărilor Dacia, care a compensat declinul de 1,5% al brandului Renault.În decembrie, compania a estimat o crestere de 1% a cererii în Franța si în Europa în cursul anului 2014, iar livrările pe plan global ar urma să înregistreze un avans de 2%.
Vânzările companiei, inclusiv la brandurile Dacia si Samsung, au crescut anul trecut cu 3,1%, la 2,63 milioane de masini si vehicule comerciale usoare.Si partenerul de alianță al Renault, producător auto nipon Nissan, a anunțat săptămâna aceasta cresterea profitului net cu 56,8% în trimestrul patru din 2013, depăsind estimările analistilor, pe fondul deprecierii yenului si al îmbunătățirii vânzărilor în China.
În perioada octombrie - decembrie 2013, al doilea producător auto din Japonia a înregistrat un profit de 84,3 miliarde de yeni (824,73 milioane de dolari), în timp ce analistii se asteptau la 57,1 miliarde de yeni.Nissan a menținut estimarea privind obținerea unui profit de 355 de miliarde de yeni în anul fiscal ce se încheie la 31 martie 2014, în timp ce analistii estimau 364,2 miliarde de yeni.

6. 
Guvernul a modificat normele de aplicare ale Codului fiscal. Acestea sunt cele mai importante modificari din ultimul timp, mai ales pentru TVA si impozitul pe venitul nerezidentilor.

In ultimele luni, Codul fiscal a fost modificat prin doua ordonante de urgenta, respectiv OUG nr. 102/2013 si OUG nr. 111/2013, iar cele mai multe schimbari sunt aplicabile de la 1 ianuarie 2014.
Aceste schimbari au impus modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal.
Prin HG nr. 77/2014, sunt actualizate normele de aplicare a Codului fiscal, schimbandu-se marea majoritate a procedurilor fiscale pentru toate impozitele principale din Codul fiscal.
Actul normativ cuprinde aproximativ 29 de pagini, din care vom detalia situatiile cele mai interesante sau cel mai des intalnite in practica.
• Detalieri privind impozitul pe profit:
Incepand cu 01 ianuarie 2014, veniturile din dividende incasate de o persoana juridica romana de la o persoana juridica romana sau de la o persoana juridica din alt stat membru sunt scutite de impozitul pe profit, daca persoana juridica romana detine mai mult de 10% din capitalul social al platitorului de dividend, pe o perioada neintrerupta de 1 an.

7. 
Mihai Bogza, Presedintele FIC, la RBL Summit 2014: Nemultumirea sectorului privat vine din cresterea fiscalitatii.

"Nemultumirea sectorului privat are ca sursa cresterea fiscalitatii, in conditiile in care am avut o
crestere economica satisfacatoare si o imbunatatire a gradului de absorbtie a fondurilor europene" - Mihai Bogza, Presedintele Foreign Investors Council (FIC) la Romanian Business Leader Summit. "Absorbtia fondurilor europene - de cca 100 mil. euro pe an - poate reprezenta o mica poveste de succes pentru actualul guvern. Gradul de absorbtie a crescut de la 17% la 47%. In total, s-au absorbit peste 1 miliard de eur" , a declarat si Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, prezent la Summit.
In cadrul dezbaterilor au mai vorbit Florin Pogonaru, care a descris economia locala ca pe o "economie a bunkerelor", in care importurile sunt procesate si retrimise catre export, ceea ce creaza crestere economica dar nu si o imbunatatire a nivelului de trai, a declarat Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). Principalele prioritati ale mediului de business, reunit astazi la Romanian Business Leader Summit 2014 (13-14 februarie) raman Educatia, Antreprenoriatul si Buna Guvernare.
Acestea au fost si directiile de actiune ale comunitatii de afaceri romanesti, inca de la prima editie a summit-ului (2012), a declarat Mihai Marcu, presedintele Fundatiei Romanian Business Leaders (FRBL), in deschiderea sesiunii plenare.

8. 
Raluca Turcan: Ministrul educatiei a trimis la liceele teoretice mii de elevi care abandoneaza scoala in timpul primului an de liceu sau care dupa finalizarea studiilor intra direct in somaj.

Raluca Turcan, secretar al Comisiei pentru invatamant din Camera Deputatilor, solicita Ministerului Educatiei Nationale (MEN) "sa stabileasca o cifra de scolarizare pentru invatamantul profesional si tehnic in concordanta cu cerintele de pe piata muncii", se arata intr-un comunicat de presa.
In replica la declaratiile ministrului Remus Pricopie, Raluca Turcan sustine ca "in guvernarea USL, ministrul educatiei a trimis la liceele teoretice mii de elevi care abandoneaza scoala in timpul primului an de liceu sau care dupa finalizarea studiilor intra direct in somaj, fara a avea o meserie".

Pentru buna stiinta a dl. ministru Pricopie mentionam:

  • Cifra de scolarizare este propusa de MEN si aprobata de Guvern;
  • Raportul optim dintre cele doua forme de invatamant este generat de metodologia de
  • fundamentare a cifrei de scolarizare elaborata anual de Ministerul Educatiei si ar fi
  • trebuit atent monitorizat;
  • Ministrul Educatiei dispune de parghii legale si are obligatia institutionala sa asigure
  • premisa ca oferta de scolarizare sa fie cea conforma cererii pietei si nu altfel;
  •  Reamintim totodata ca invatamantul profesional a fost sistematic distrus de fostul
  • ministru PSD, Ecaterina Andronescu", precizeaza Raluca Turcan.
  • Potrivit acesteia, pentru stabilirea unei cifre de scolarizare pentru invatamantul profesional si
  • tehnic in concordanta cu cerintele de pe piata muncii este nevoie de elaborarea unei strategii
  • pentru educatie de catre MEN, dezbaterea strategiei, prezentarea in fata Parlamentului si
  • punerea in aplicare. "La toate cele trei capitole Ministerul Educatiei este restantier", declara
  • vicepresedintele democrat-liberal.


9. 
PIB-ul României a fost în 2012 cât cel al statului Iowa, a 30-a economie din SUA.

O comparație între PIB-ul statelor americane si cel al altor țări din lume în 2012 arată că România poate fi asimilată statului Iowa, cea de-a 30-a economie a SUA din cele 51 analizate, arată un studiu realizat de profesorul Mark J. Perry si publicat pe site-ul aeiideas.org.
Harta, publicată de blogul centrului de reflecție American Enterprise Institute, a fost creată prin compararea producției economice din statele americane în 2012 cu cele străine având un PIB  similar. Autorul analizei este Mark J. Perry, profesor de economie la Flint campus al Universității din Michigan.
Conform acestei analize, statul cu cea mai productivă economie din Statele Unite este California, cu 2,003 trilioane de dolari în 2012, cu doar puțin sub PIB-ul Italiei în acelasi an, care a fost de 2,013 trilioane de dolari.
Cea de-a doua economie din Statele Unite, cea a statului Texas, a fost de 1,4 trilioane de dolari în 2012, plasându-se usor sub cea a Austriei (1,56 de trilioane de dolari).
Chiar si cu resursele sale de petrol, Arabia Saudită a avut în 2012 un PIB mai mic decât cel al Floridei (777 miliarde de dolari), si cu doar puțin mai mare decât al statului Illinois (695 de miliarde de dolari).
PIB-ul New Yorkului este puțin mai mare decât al Mexicului, iar cel al statului Washington aproape cât cel al Venezuelei, în pofida diferenței demografice mari.
PIB-ul României, de 169,396 de miliarde dolari în 2012, este cât cel al statului american Iowa (152,436 de miliarde dolari). Iowa este pe locul al 30-lea dintre cele 50 de state americane plus Disctrict of Columbia.
Economia Bulgariei este similară celei a statului Alaska si se află pe locul al 45-lea, în timp ce cea a Ungariei este similară cu cea a District of Columbia (locul 34).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu