Inovația în întreprinderile din România a înregistrat un declin în
perioada 2010-2012
Inovația în întreprinderile din România a înregistrat un declin în
perioada 2010-2012, comparativ cu 2008-2010, astfel că doar 4 din 10 firme mari
si 2 din 10 firme mici si mijlocii au implementat un produs, un proces, o
metodă de organizare sau de marketing noi sau îmbunătățite semnificativ.
Totodată, ponderea întreprinderilor fără nicio inova ie a crescut cu
10,1 puncte procentuale, conform rezultatelor provizorii ale cercetării
statistice privind inova ia în industrie si servicii.
"Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind
inova ia arată că, în perioada 2010-2012,
în rândul întreprinderilor din mediul de afaceri ponderea
întreprinderilor care au introdus sau au
implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de
marketing, noi sau îmbunătățite semnificativ a fost de 20,7%, în scădere cu
10,1 puncte procentuale față de perioada 2008-2010. Din rândul acestora, 14,4%
au fost întreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de
marketing în timp ce, 1,9% au fost întreprinderi care au introdus sau
implementat numai produse și/sau procese noi sau îmbunătățite semnificativ. O pondere
de 4,4% din întreprinderi au introdus atât produse si/sau procese noi cât si
metode de organizare și/sau de marketing noi sau îmbunătățite
semnificativ", arată Institutul Național de Statistică (INS), într-un
comunicat.
În perioada 2010-2012, față de perioada anterioară analizată,
2008-2010, ponderea inovatorilor a scăzut la toate cele trei categorii de
inovatori. Astfel, dacă în perioada 2008-2010 ponderea
întreprinderilor cu produse și/sau procese inovatoare a fost de 4,3%,
în perioada 2010-2012 s-a înregistrat o scădere cu 2,4 puncte procentuale. De
asemenea, ponderea întreprinderilor care au implementat metode de organizare
si/sau de marketing noi sau semnificativ îmbunătățite a scăzut cu 2,1% puncte
procentuale. Ponderea acelor inovatori care au introdus atât produse si/sau
procese cât si metode de organizare si/sau de marketing a înregistrat o scădere
cu 5,6 puncte procentuale.
Întreprinderile mari, cu peste 250 salaria i si peste, au fost în
intervalul analizat mai inovatoare decât întreprinderile mici si mijlocii, cu
10-249 salaria i. Din numărul întreprinderilor mari, 40,1% au fost
inovatoare, în timp ce din rândul întreprinderilor mici si mijlocii numai 19,8%
au fost inovatoare. Față de perioada anterioară 2008-2010, ponderea
întreprinderilor inovatoare mari a înregistrat o scădere cu 16,3 puncte
procentuale, de la 56,4% în 2008-2010 la 40,1% în 2010- 2012. Aceeasi tendință
de scădere s-a manifestat si în rândul întreprinderilor mici si mijlocii, când
în perioada 2008-2010 de la o pondere de 29,7% IMM-uri inovatoare s-a ajuns la
o pondere de numai 19,8%, înregistrându-se o scădere cu 9,9 puncte procentuale.
Ambele sectoare economice (industrie si servicii) au înregistrat o
scădere a potențialului inovator al întreprinderilor. În sectorul industriei
s-a înregistrat o scădere cu 7,7 puncte procentuale, de la 30,1% în perioada 2008-2010
la 22,4% în perioada 2010-2012. În sectorul serviciilor, scăderea este aproape
dublă, cu 12,9 puncte procentuale, de la 31,7% în perioada 2008-2010 la 18,8%
în perioada 2010-2012.
Întreprinderile românesti nu cooperează îndeajuns, notează Statistica.
Astfel, numai 7,4% din numărul întreprinderilor inovatoare au cooperat în
vederea realizării de produse sau procese noi sau îmbunătă ite semnificativ.
Cooperarea este mai activă în rândul întreprinderilor inovatoare din sectorul
industriei, unde s-a înregistrat o pondere de 9,1%, spre deosebire de sectorul
serviciilor unde ponderea întreprinderilor care au cooperat în perioada
2010-2012 a fost de numai 5,1%. Inovația în întreprinderile din România a înregistrat un declin în
perioada 2010-2012.
Ambele sectoare economice (industrie si servicii) au înregistrat o
scădere a potențialului inovator al întreprinderilor. În sectorul industriei
s-a înregistrat o scădere cu 7,7 puncte procentuale, de la 30,1% în perioada 2008-2010
la 22,4% în perioada 2010-2012. În sectorul serviciilor, scăderea este aproape
dublă, cu 12,9 puncte procentuale, de la 31,7% în perioada 2008-2010 la 18,8%
în perioada 2010-2012.
Întreprinderile românesti nu cooperează îndeajuns, notează Statistica.
Astfel, numai 7,4% din numărul întreprinderilor inovatoare au cooperat în
vederea realizării de produse sau procese noi sau îmbunătă ite semnificativ.
Cooperarea este mai activă în rândul întreprinderilor inovatoare din sectorul
industriei, unde s-a înregistrat o pondere de 9,1%, spre deosebire de sectorul
serviciilor unde ponderea întreprinderilor care au cooperat în perioada
2010-2012 a fost de numai 5,1%.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu