miercuri, 3 iunie 2015

Satul Pestera – peisaj de vis



Satul Pestera – peisaj de vis














La cumpana dintre ani ne-am hotarat sa ne spunem dorintele intr-un loc deosebit, un “colt de rai” numit Satul Pestera”. Satul se afla dupa localitatea Moeciu de Jos. Din Tg. Mures nu am urmat drumul prin Brasov (harta ne da 190 km). Inainte de a intra in Brasov, am luat-o la dreapta tinand directia Codlea – Zarnesti. Am avut ceva probleme cu drumul, ne-am invartit putin, necunoscand drumul. Am tinut directia Zarnesti. La iesirea din Codlea, dupa o bariera, am ajuns la o ramificatie: la stanga aveam Rasnov – 5 km, la dreapta Zarnesti – 9 km. Am mers spre Zarnesti si apoi am cautat indicatoarele care ne indrumau spre Bran.
Din Bran, am luat-o la stanga, pe langa cunoscutul Castel Bran si prin fata Muzeului Vama Medievala Bran, unde sunt expuse obiecte de patrimoniu care puteau fi vazute in trecut in Castelul Bran. In Moeciul de Jos am intalnit un indicator care ne indruma la dreapta spre Pestera – 7 km, un sat cu adevarat deosebit, aflat in plina Rezervatie Piatra Craiului. Drumul urca pe versanti, trecem pe langa numeroase cabane si pensiuni, locul e de o frumusete rara. Drumul e acoperit de zapada, dar am avut noroc ca s-a aruncat nisip antiderapant si am putut urca. Ma gandesc insa ca daca nimerim acolo intr-o perioada cand e ninsoarea e proaspata si inca nu s-a aruncat nisip, e greu daca nu chiar imposibil de urcat fara un 4x4 si/sau lanturi antiderapante. Au fost portiuni unde chiar am avut emotii, drumul urca mereu, serpuind iar anumite portiuni sunt foarte abrupte. Insa nu am avut probleme.
Am ajuns in sat, aflat la 1000 m altitudine. Aici traversam muntii, unul cate unul, din varful unuia urcam in varful altuia, drumul aflandu-se chiar pe coama muntilor. Frumusetea locului e greu de descris. Cabane/pensiuni pozitionate pe versanti sau in varful acestora, printre palcuri de copaci care acum sunt tristi, dar care asteapta primavara pentru a se trezi la viata. Imi inchipui ca in acele perioade este foarte frumos. Dar si iarna peisajul nu este cu nimic mai prejos, totul e alb. Noi ne aflam pe latura versantului pe care bate soarele, de aceea este zapada mai putina, dar unde nu ajung razele soarelui, este un strat destul de mare. Vreau sa mentionez ca am avut o vreme frumoasa si nu foarte rece. Cand am plecat din Tg. Mures, aproape de amiaza erau -13 grade, iar in satul Pestera erau +5, +6 grade. Chiar si fata de Moeciu erau cateva grade diferenta, aici era mai cald in perioada cand am fost noi acolo.
Satul Pestera este inconjurat de munti importanti, astfel o priveliste superba din Pestera este asupra Muntilor Bucegi, Leaota, Piatra Craiului si chiar Postavarul, dar momentan nu se putea observa din cauza conditiilor meteo. Am auzit ca se poate vedea si a cincea grupa importanta de munti, dar nu stiu care e aceasta. Frumusetea locului e unica! Ne aflam destul de aproape de masivul Piatra Craiului, straturile verticale de calcar sunt vizibile si acoperite din loc in loc cu zapada, avem impresia ca sunt rauri albe care coboara din varful muntelui.
Un obiectiv foarte vizitat din sat este Pestera Liliecilor, de unde si denumirea satului. Se urca drumul care inainteaza spre masivul Piatra Craiului pana in dreptul Pensiunii Pestera . Aici poate fi observat si un indicator. Stratul de zapada este destul de gros. Pestera se gaseste cam la 500 de metri, poteca e fara denivelari mari si e usor de parcurs. Pestera este situata pe o panta cam de 10-15 m care urca de la poteca. Pe panta este zapada si nu este, prin urmare urcusul celor cativa metri se fac relativ dificil, prin noroi, tinandu-ne de crengile copacilor. La coborare nu am luat-o pe drumul facut de alti turisti ci in diagonala, pentru a micsora panta si a ne feri de aluncari, care erau aproape sigure.
Pestera nu este foarte spectaculoasa si nici foarte mare. Se gaseste intr-o stanca mare, calcaroasa si pot fi observate in peretii pesterii numeroase orificii care cine stie pana unde urca! Nu am intalnit nici un liliac, dar cu siguranta se afla in acele orificii din peretii pesterii. Numele pesterii vine de la mamiferele care traiesc aici, liliecii, aici gasindu-se o mari colonii de lilieci si anumite specii rare. Existenta acestor specii a generat discutii aprinse intre administratia Moeciului, care doreste sa promoveze pestera in scop turistic si speologi, care sunt de parere ca habitatul mamiferelor este pus in pericol de catre turisti. Pestera exista de multe secole, insa nu a fost cercetata decat de cativa zeci de ani si este cunoscuta si sub numele de Pestera Mare sau Pestera Badichii. Din tavan se scurgeau picaturi de apa iar peretii au diverse nuante, cel mai mult am vazut nuante de verde.. Chiar daca pestera nu e foarte spectaculoasa, este un punct de atractie si pentru placerea drumetiei.
Din Pestera se pot face diverse excursii. Baietii au urcat intr-o zi pe Piatra Craiului, dupa ce au mers cu masina cam o jumatate de ora. Au urcat putin, in plimbare, dar nu s-au aventurat, au vrut doar sa vada putin din frumusetea acestui loc. Traseul a fost usor, spuneau ca puteam merge si noi cu copiii, dar ne-ar fi fost totusi greu, nu de altceva, dar dupa un timp copiii se cer in brate. Un alt traseu frumos este pana in Prapastiile Zarnestilor, dar este de cateva ore, undeva prin apropiere este si satul Magura. Localitatea Bran este cam la 10 km de Pestera.
Este un loc perfect pentru iubitorii de drumetii, pentru liniste si relaxare in mijlocul naturii, un loc cu peisaje de basm in orice anotimp!

Un comentariu: