INS:
Rata somajului, estimată la 7,2%, în martie
Rata
somajului în formă ajustată sezonier a fost estimată la 7,2%, în martie 2014,
la un nivel similar cu cel înregistrat în februarie, dar si cu cel raportat în
aceeasi lună din 2013, potrivit datelor provizorii date luni publicității de
Institutul Național de Statistică (INS).
Numărul
somerilor (în vârstă de 15 - 74 ani), estimat pentru luna martie 2014, este de
724.000 persoane, în crestere atât față de luna precedentă (721.000 persoane),
cât si față de aceeasi lună din anul precedent (718.000 persoane).Pe sexe, rata
somajului în rândul bărbaților o depăseste cu 1,4 puncte procentuale pe cea a
femeilor (valorile fiind 7,8% în cazul persoanelor de sex masculin si 6,4% în
cazul celor de sex feminin).
Pentru
persoanele adulte (25 - 74 ani), rata somajului a fost estimată la 5,7% pentru
luna martie 2014 (6,3% în cazul bărbaților si 4,9% în cel al femeilor).Numărul
somerilor în vârstă de 25-74 ani reprezintă 73,2% din numărul total al
somerilor estimat pentru luna martie 2014.
Bulgarii
îsi cheltuiesc veniturile mai ales pentru hrană si plata utilităților
Bulgarii
si-au cheltuit veniturile din 2013 mai ales pentru hrană si plata utilităților,
informează sâmbătă agenția novinite, pe baza datelor de la Institutul Național
de Statistică.Concret, o familie din Bulgaria a cheltuit, în medie, pentru
mâncare anul trecut 3.512 leva, cu peste 100 % mai mult decât în anul 2000.
Pentru a achita consumul de apă, electricitate si facturile la încălzire, o
gospodărie din Bulgaria a cheltuit 1.500 de leva în 2013, de peste trei ori mai
mult decât în anul 2000, când suma lor totală a fost de numai 469 de leva.
Veniturile
anuale au sporit cu 7.060 de leva din 2000, ajungând la 11.420 la sfârsitul lui
2013, ceea ce înseamnă o crestere de 2,6 ori. Cheltuielile erau de 3832 de leva
în 2000 si au crescut la 10.595 de leva anul trecut.
Conform
acestor date transmise de NovaNews, familiile din Bulgaria au economisit anul
trecut, în medie, 825 de leva.
GfK:
Starea de spirit a romanilor, diferita de cea a majoritatii europenilor
Economia
din statele Uniunii Europene (UE) reincepe sa creasca. Consumatorii spera ca in
acest an criza economica sa ia intr-un final sfarsit. Indicele climatului de
consum pentru UE reflecta clar aceasta tendinta, castigand 0,8 puncte in primul
trimestru al lui 2014. In prezent el se situeaza la 8,4 puncte. Acestea sunt in
linii mari rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa efectuat in 14
state europene.
Romania: consumatorii
nu anticipeaza o imbunatatire a situatiei
In
ansamblu, sentimentele consumatorilor s-au schimbat prea putin la inceputul lui
2014. Nivelul scazut care a persistat pe parcursul celei mai mari parti a
anului trecut a continuat sa domine si in primul trimestru. Asteptarile privind
starea economiei se situeaza in prezent la -17,2 puncte.
In
decembrie, cifra a fost -14 puncte, iar cu un an in urma -13,6 puncte.
Asteptarile
privind venitul prezinta o imagine similara, indicatorul situandu-se in prezent
la -8,2 puncte. Este vorba de o imbunatatire minima, de 0,7 puncte, fata de
decembrie. In martie 2013, indicatorul era de fapt putin mai bun, situandu-se
la -5,4 puncte.
Dorinta
de cumparare se situeaza in prezent la -13,8 puncte, ceea ce reprezinta o
usoara crestere, de 1,7 puncte, comparativ cu decembrie. Cu un an in urma,
cifra se situa la -18,3 puncte.
Situatia la nivelul
Uniunii Europene
Redresarea
economica in UE ia din nou avant. Conform Eurostat, pentru intregul an care a
trecut a fost inregistrata o crestere neglijabila, de numai 0,1 procente.
Pentru anul acesta insa, expertii anticipeaza o crestere a PIB de 1,3 procente
in cele 28 de state ale UE. Acest lucru este, fara indoiala, si o reflectare a
imbunatatirii conditiilor economice la nivel global.
In
majoritatea tarilor UE acoperite, PIB a crescut atat comparativ cu trimestrul
precedent, cat si comparativ cu anul precedent. Numai tarile lovite de criza,
Grecia si Italia, au raportat o noua micsorare a PIB, comparativ cu trimestrul
precedent de la finele lui 2013. In Italia, economia s-a
redresat
din nou usor in trimestrul al patrulea, inregistrand o crestere de 0,1 procente
comparativ cu anul precedent.
Germenii
redresarii continua sa ramana extrem de fragili insa, trebuind inca sa fie
depasite tot felul
de incertitudini. Franta si Italia doresc sa renunte la masurile de austeritate
sistematice si sa inceapa sa faca alte datorii pentru a ajuta economia sa isi
revina prin investitii mai mari.
Ramane
de vazut ce fel de impact va avea acest lucru asupra rating-ului de credit de
pe pietele financiare
si din compactul fiscal european. Un alt risc il constituie inflatia scazuta.
Multi experti
se tem
deja de o perioada de deflatie in zona euro - cu alte cuvinte de o scadere a
preturilor, asa cum s-a inregistrat deja in Spania in luna martie a acestui an.
Optimismul
care a pus acum stapanire pe multi consumatori europeni este ca urmare pe
deplin justificat. In aproape toate tarile reprezentate aici, indicatorii
legati de asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si dorinta
de cumparare, prezinta tendinte ascendente. In multe tari, acesti indicatori au
atins niveluri care nu au fost inregistrate de ani de zile. Indicele climatului
de consum pentru UE (28 de tari) este de asemenea in crestere. In martie,
acesta se
afla
la 8,4 puncte, o crestere de 0,8 puncte in primul trimestru al acestui an si
cea mai ridicata valoare inregistrata
din aprilie 2008. Exact cu un an in urma, el se situa la -3,3 puncte.
Metodologia
Rezultatele
sondajului GfK Climatul de consum Europa au la baza un studiu asupra
consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, in tarile Uniunii
Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentand
populatia adulta din 28 de tari
UE.
Indicatorii GfK ai Climatului de consum Europa au la baza sondaje lunare
concentrate asupra sentimentelor consumatorilor. Acestea abordeaza situatia
economica generala din diferite tari si situatia gospodariilor individuale.
Intrebarile
din studiul GfK Climatul de consum Europa sunt adresate lunar, in principal in
cadrul unui
sondaj de tip Omnibus, realizat fie prin interviuri telefonice, fie pe teren.
Din
gama lunara alcatuita din 12 intrebari in total, pentru sondajul GfK Climatul
de consum Europa sunt selectate cinci intrebari care joaca un rol decisiv in
ceea ce priveste climatul de consum.
Cei
cinci indicatori selectati - asteptarile privind starea economiei, asteptarile
privind preturile, asteptarile privind veniturile, dorinta de cumparare si
inclinatia de a economisi - sunt calculate dupa cum urmeaza:
Proportia
consumatorilor care au dat un raspuns pozitiv [de ex. situatia financiara a
gospodariei
se va
imbunatati (considerabil)] este scazuta din proportia celor care au dat un
raspuns negativ
[de
ex. situatia financiara a gospodariei se va inrautati (considerabil)].
In
continuare, acest total este standardizat folosind metode statistice consacrate
si apoi transformat in asa fel incat media pe termen lung a indicatorului sa
fie 0 puncte, cu un interval teoretic de valori cuprins intre +100 si -100
puncte. Insa empiric vorbind, din 1980 au fost, in general, realiste valorile
intre +60 si -60.
Daca
un indicator este pozitiv, aceasta arata ca evaluarea variabilei respective de
catre consumatori este superioara mediei in cazul unei comparatii pe termen
lung, si invers pentru valori negative. Standardizarea faciliteaza compararea
indicatorilor diferitelor tari, compensand variatiile din comportamentul de
raspuns datorate mentalitatilor diferite, in timp ce tendinta fundamentala a
indicatorului ramane neschimbata.
Comisia
europeana a lansat platforma Watify pentru a incuraja crearea a 1,5 milioane de
joburi in economia digitala a Europei
Principala
preocupare a intreprinzatorilor europeni nu este lipsa de idei ambitioase, ci
teama de a le transmforma in realitate. Multi oameni cu idei bune nu indraznesc
sa devina intreprinzatori din cauza indoielilor. Exista multe persoane care
doresc sa porneasca o afacere in Europa , la fel ca in Statele Unite, dar pe continentul
european se inregistreaza un nivel de implicare mult mai mic in initierea de
start-ups. Doar 6% din populatia adulta din Europa este implicata intr-un
business nou, in comparatie cu 13% in SUA. Acesta este motivul pentru care
Comisia europeana a lansat platforma online Watifyimpreuna cu Deloitte
Belgia, Digitaleurope si European Business Net.
Ce
urmareste aceasta initiativa? Sa promoveze antreprenoriatul digital incercand
sa abordeze aceste indoieli, sa incurajeze crearea de 1,5 milioane de joburi si
sa dinamizeze 98% din potentialul creativ prin utilizarea tehnologiei digitale.
Daca
esti intreprinzator, indoielile sunt bune. Conduc la intrebari. Si mai departe
la raspunsuri, si in cele din urma, la idei valoroase.
Indoielile
ii determina pe intreprinzatori sa faca fata dificultatilor si sa gaseasca
solutii creatoare pentru a le depasi. Cu toate acestea, oamenii cu idei bune
ezita sa devina intreprinzatori din cauza indoielilor. Se estimeaza ca 1,5
milioane de joburi suplimentare ar putea fi create in economia digitala a
Uniunii europene daca toata comunitatea europeana atinge performantele
antreprenoriale din Statele Unite si Suedia. Iata de ce ambitia Europei este de
a crea noi oportunitati de afaceri bazate pe tehnologii digitale inovatoare pentru
a stimula cresterea economica si a crea locuri de munca. Cu toate ca noile
tehnologii, cum ar fi dispozitivele mobile si retelele sociale, cloud computing
si analiza datelor au potentialul de a crea valoare adaugata pentru companiile
europene, acestea raman, din pacate, subexploatate in Europa.
Doar
2% dintre companiile europene valorifica deplin oportunitatile oferite de
tehnologia digitala. Watify va ajuta intreprinzatorii sa depaseasca barierele
care ii impiedica sa demareze propriile afaceri. Aceasta initiativa ii va ajuta
sa inteleaga faptul ca fiecare intreprinzator de succes a avut la un moment dat
indoieli si ca succesul incepe sa se materializeze cand iti pui in aplicare
ideile. Platforma va veni in ajutorul companiilor deja infiintate din toate sectoarele
demonstrand oportunitatile multiple de dezvoltare a activitatii existente prin
utilizarea tehnologiiilor, indepartarea indoielilor si stimularea lor spre
actiune.
Initiativa
Watify
se va derula
in Europa timp de doi ani. Obiectivul sau este de a dezvolta antreprenoriatul
digital in Europa. Initiativa ofera inspiratie, suport practic si consiliere
pentru intreprinzatori si afaceri existente, ajutandu-i sa realizeze pe deplin
oportunitatile pentru crestere si inovatie prin folosirea tehnologiilor
digitale.
Platforma
Watify
este
finantata de Comisia europeana si coodonata de Deloitte Belgia, Digitaleurope
si EBN in cadrul Proiectului europeanStimulating Digital Entrepreneurship.
APDETIC
este organizatia
coordonatoare a activitatilor de constientizare din cadrul acestui proiect in
Romania.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu