Prețurile au
stagnat în martie. Inflația anualizată s-a menținut usor peste 1%
Prețurile de consum
ale populației au stagnat în luna martie, cu un plus de numai 0,03%, pe fondul
unor ieftiniri ale prețurilor alimentare, în principal la cartofi, ouă, lapte,
zahăr, iar inflația anualizată s-a menținut usor peste 1%, în timp ce inflația
medie IPC a scăzut de la 3,2% la 2,8%.
Prețurile de consum ale
populației au stagnat in luna martie, cu un plus de numai 0,03%, pe fondul unor
ieftiniri ale prețurilor alimentare, in principal la cartofi, ouă, lapte,
zahăr, iar inflația anualizată s-a menținut usor peste 1%, in timp ce inflația
medie IPC a scăzut de la 3,2% la 2,8%.
Indicele prețurilor de
consum (IPC) in luna martie 2014 față de februarie 2014 este 100,03%, iar față
de martie 2013 este 101,04%.
Cresterea medie a prețurilor
pe total, in ultimele 12 luni (aprilie 2013 – martie 2014) față de precedentele
12 luni (aprilie 2012 – martie 2013), determinată pe baza IPC este 2,8%, iar
cea determinată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC) este
2,3%, in scădere de la 2,6% in februarie.
Dintre prețurile alimentare,
cea mai amplă ieftinire s-a consemnat la ouă, cu aproape 7%, urmată de catofi,
cu scăderi de 2,3% si ulei, cu 0,8%.
Pe de altă parte, tot din
categoria mărfurilor alimentare a provenit si cea mai mare scumpire din martie, cu 3,41% la fasole si alte
leguminoase, care au insă o pondere mult mai scăzută in cosul de consum
comparativ cu ouăle sau cartofi.
In martie, prețurile
mărfurilor nealimentare au crescut cu 0,1%, iar tarifele la servicii cu 0,13%.
In prima lună a anului inflația s-a plasat la 0,9%, comparativ cu decembrie.
Prognoza Băncii Naționale a Romaniei privind inflația din acest an este de
3,5%. Rata inflației a fost anul trecut de 1,55%, minim istoric.
Stroe, Dacia: Nu
mai crestem producția la Mioveni, Marocul poate prelua plusul de cerere
Renault nu mai extinde
capacitatea de producție de autovehicule din Romania, iar plusul de cerere va
fi acoperit din Maroc, afirmă Constantin Stroe, vicepresedintele CA Automobile
Dacia, care apreciază că pe piață ar fi loc pentru un al treilea producător,
intr-o conjuncture "corespunzătoare".
Automobile Dacia are o
capacitate instalată de 350.000 de automobile anual si a produs in 2013 un
număr de 342.620 de unități, a declarat, joi, vicepresedintele Consiliului de Administrație
al companiei controlate de grupul francez Renault la un seminar privind
industriile de transport si logistică.
"Cand am incercat să
dezvoltăm capacitatea de la 350.000 in jurul a 450.000, la limita maxima superioară,
decidenții financiari au spus ≪da, dar avem nevoie si de
altceva, nu numai de dorință. Avem nevoie de predictibilitate, avem nevoie de
infrastructură, si asa mai departe. Uite cat ne costă o masină transportată din
parcul de stocare al uzinei pană in portul Constanța, pană o bagi pe vas, uite
cat timp se pierde de la Pitesti pană la Nădlac, uite care sunt costurile≫. Si atunci au decis să dezvolte in Maroc", a
spus Stroe, fiind intrebat dacă Dacia ar putea majora
capacitatea locală de producție, in contextul unei cresteri a cererii.
El a adăugat că in aceste
condiții, răspunsul este negativ, "cu toată părerea de rău", iar la Dacia
nu mai pot fi majorată capacitatea de la Mioveni.
Plusul de cerere care
depăseste capacitatea de la Dacia va fi satisfăcut de fabricile din Maroc, din Tanger si Casablanca, a spus Stroe,
adăugand că in afara celor două unități de producție, aceeasi gamă este fabricată si in alte țări,
sub alte mărci.
Pe de altă parte, el a
afirmat că in cazul in care conjuctura generală in Romania va fi una "corespunzătoare",
este posibilă intrarea pe piață a unui al treilea producător, pe langă Renault
si Ford.
Pentru apariția unui
jucător nou pe segmentul producției de autovehicule este nevoie de predictibilitate
legislativă, stabilitate economică si un mediu de afaceri prietenos, a precizat
Stroe, care ocupă si poziția de presedintele Asociației Constructorilor de
Automobile din Romania (ACAROM).
In privința programului de
construcție de autostrăzi, companiile de profil solicită autorităților sa
ia deciziile strategice pe
bază de argumente, unul dintre indicatori fiind legat de traficul zilnic inregistrat
pe rutele selectate pentru derularea investiției, a adăugat Stroe.
El nu a dorit să ofere
informații legate de viitoarele lansări ale Dacia.
Premierul Victor Ponta a
afirmat la finele lunii martie, la Pitesti, că uzina Dacia Renault din Romania
trebuie să rămană competitivă nu in raport cu alți producători de autovehicule,
ci cu celelalte uzine ale grupului francez din afara Europei.
El a adăugat că i-a
asigurat pe reprezentanții Renault că legislația fiscală, inclusiv in ceea ce priveste
inmatriculările de autoturisme noi, va rămane neschimbată.
Aproximativ 11.000 de
persoane, membri de sindicat de la Automobile Dacia, dar si familii ale acestora,
au protestat la inceputul lunii martie pe platoul Casei de Cultură a
Sindicatelor din Mioveni, una dintre cerințe fiind construirea autostrăzii
Pitesti - Sibiu.
Presedintele Traian Băsescu
a declarat in februarie că nefinalizarea Coridorului IV paneuropean va duce la
pierderea asamblării de la Pitesti, la uzinele Dacia, care deja extinde uzina
din Maroc.
"Este sigur că se va
pierde asamblarea de la Pitesti, la uzinele Dacia, pentru că deja la Tanger sunt
capacități de preluare existente. S-a trecut la faza a doua de extindere a
capacității uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui masina direct in vapor, este
portul la cațiva kilometri de fabrică, nu ca in Romania, unde Guvernul poate
gandi să dea prioritatea la Bucuresti-Alexandria decat la Pitesti-Sibiu",
a afirmat Băsescu.
In replică, premierul Ponta
a declarat că afirmația presedintelui potrivit căruia nefinalizarea Coridorului
IV paneuropean va duce la pierderea asamblării Dacia la Pitesti reprezintă o "inconstiență
sinistră, o tampenie", adăugand că a fost asigurat chiar de seful grupului
Renault
de continuarea investiției.
Reprezentanții grupului
francez au anunțat că Renault nu vrea să părăsească Romania, unde a investit
peste 2 miliarde euro, dar evoluția infrastructurii este determinantă pentru
proiectele viitoare.
Potrivit strategiei propuse
de Guvern pentru construcția de autostrăzi, făcută publică la finalul
anului trecut, finalizarea
autostrăzii Sibiu - Pitesti are ca termen anul 2022.Ministrul Transporturilor,
Dan Sova, a anunțat recent că licitația pentru lucrările la această autostradă,
de 116 kilometri, va incepe in 2015.
Cifra de afaceri a
sectorului auto a crescut cu circa 20% anul trecut, la 15,9 miliarde euro, producătorii
Dacia si Ford generand impreună un rulaj de 5,2 miliarde euro iar diferența
fiind acoperită de furnizorii de componente.In această industrie activează mai
mult de 600 de companii, cu un număr total de peste 200.000 de angajați. Dintre
primii 20 de furnizori auto la
nivel mondial, 13 produc
componente auto in Romania, conform datelor asociației.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu