INTERVIU
- Rovana Plumb: Pensii majorate cu 4 - 4,4% si o noua lege a
salarizării, în 2015
Ministrul
Muncii Rovana Plumb spune, în interviul acordat MEDIAFAX, că în
2015 ar putea fi mărită pensia cu cel puțin 4% si cel mult 4,4%,
salariul minim va creste la 900 lei din 1 iulie si ar trebui să
ajungă la 1.200 în 2016, iar o nouă Lege a salarizării unitare ar
putea fi aplicabilă din 2015.
Ministrul
Muncii, Familiei, Protecției Sociale si Persoanelor Vârstnice,
Rovana Plub, spune, în interviul acordat agenției MEDIAFAX, că
instituția pe care o conduce are nevoie de revigorare si reformare
si că doreste să se concentreze în special pe politicile de
ocupare, dar si pe cele care țin de familie si protecție socială.
Rovana
Plumb vorbeste de prima decizie importantă pe care a luat-o ca
ministru al Muncii, respectiv reînființarea, după patru ani, a
Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului si
Adopție, prin desființarea Direcției de Protecție a Copilului din
minister si a Oficiului Român pentru Adopții, Ministrul
argumentează decizia prin faptul că metodologia de coordonare
privind protecția copilului trebuie să fie "sub o singură
baghetă", nu să existe două structuri
instituționale care să se ocupe de acelasi domeniu. Întrebată
dacă ar susține redeschiderea adopțiilor internaționale în
condițiile unor reglementări foarte
stricte, ministrul Muncii spune că, în prezent, nu există nicio
discuție în Guvern sau la nivelul
altor instituții guvernamentale cu privire la acest subiect.
Ministrul precizează că, în cel
mai
scurt timp, instituționalizarea copiilor mai mici de trei ani va fi
interzisă.
Referindu-se
la pensii, Rovana Plumb spune că, în 2015, ar putea fi majorate cu
cel puțin 4% si cel
mult 4,3 - 4,4%. Ministrul dă asigurări că există bani pentru
acest lucru, dar si că angajații tineri
care contribuie în prezent la sistemul de pensii îsi vor primi
drepturile cuvenite atunci când vor
ajunge la vârsta de pensionare.
Rovana
Plumb vorbeste, în interviul acordat MEDIAFAX, si despre
modificările care ar urma să fie
aduse Legii pensiilor, dar si despre faptul că în acest an se va
elabora proiectul de lege care va
stabili modul în care se va face plata pensiilor din Pilonul II.
Ministrul
mai spune că se lucrează la modificarea Legii salarizării unitare
si aceasta va deveni aplicabilă
din 2015, iar până atunci, pentru a stimula angajații care fac
performanță în sistemul
public,
se analizează posibilitatea acordării unui premiu de merit,
echivalentul a două salarii, în trimestrul
IV al acestui an.
În
ce priveste salariul minim brut pe țară, Rovana Plumb spune că
nivelul acestuia va creste cu 12,5%
începând cu 1 iulie 2014, ajungând la 900 de lei, iar în 2016 va
fi 1.200 de lei, cu 33% mai
mare decât în iulie 2014. Ministrul susține că banii necesari
pentru aceste cresteri sunt asigurați.
Prezentăm
integral interviul acordat de Rovana Plumb agenției MEDIAFAX:
Reporter:
Ați trecut de la Ministerul Mediului la gestionarea problemelor care
țin de Ministerul
Muncii, cu o problematică complet diferită, diversă si foarte
dificilă. Ce credeți că
vă recomandă pentru acest post?
Rovana
Plumb: În primul rând, vreau să vă spun că sunt onorată că
ocup acest portofoliu. Desigur
că a fost o decizie politică, dar a fost si una personală. De când
mă stiu, îmi place sălucrez
îm preună cu oameni, pentru oameni, si cât am fost ministru la
Mediu am încercat, încă din
perioada în care eram membru în ParlamentulEuropean, să îmbin
politicile sociale cu politicile
de mediu, pentru că aceasta este noua viziune, nu numai la nivelul
Uniunii Europene, si nu am fost străină nicio clipă de
politicile din domeniul muncii si protecției
sociale. Am activat în cadrul Parlamentului European în Comisia
pentru muncă si afaceri
sociale, fiind membră si în Comisia pentru egalitate de sanse între
femei si bărbați si în Comisia
pentru mediu, sănătate si siguranță alimentară. De asemenea, în
calitatea pe care am avut-o
ca vicepresedinte de grup al socialistilor si social-democraților
europeni, am avut multe inițiative
si rapoarte în domeniul social. În domeniul muncii, un prim exemplu
care îmi vine acum în
minte este că am fost prima care am ridicat la nivelul dezbaterii
europene problematica
copiilor
rămasi singuri acasă în urma plecării părinților la muncă în
străinătate. Am avut un raport
în Parlamentul European privind feminizarea sărăciei în Uniunea
Europeană, în care am pus
accentul pe modul în care trebuie să construim politicile europene,
deci implicit si în România,
pentru a îmbunătăți situația femeii pornind de la faptul că
efectele crizei economice sifinanci are
au avut un impact social în special în rândul femeilor din Uniunea
Europeană. Asa că pentru
mine este o bucurie si vreau să vă spun că, desi am trei săptămâni
astăzi de când sunt la
Ministerul Muncii, am început să cunosc mai multe detalii si să
consider că este loc de o revigorare
si de o reformare a întregului sistem în acest domeniu.
Rep.:
Pentru că vorbeați de o revigorare a unor segmente din minister,
care sunt lucrurile
prioritare si care vi se pare domeniul cel mai dificil din acest
minister?
R.P.:
În primul rând vreau să vă spun că Ministerul Muncii, Familiei,
Protecției Sociale si Persoanelor
Vârstnice este un minister de sinteză, care coordonează politicile
în toate aceste domenii.
Ca viziune, mă voi concentra pe zona de ocupare, pentru că aici
avem nevoie de cresterea
numărului de locuri de muncă si, prin politicile pe care le
"desenăm" ca Guvern,vizăm
reducerea nu mărului de someri în rândul tinerilor. Aici avem
programe finanțate european,
care sunt concrete si țintite către această categorie. De
asemenea, avem bursa locurilor
de muncă, ce se organizează permanent, si tot în ceea ce priveste
liniile de ocupare,vrem
să venim cu o noutate, respectiv locurile de muncă verzi într-o
economie care doreste sătranziteze
către o economie "green and smart". Î n ceea ce priveste
zona de familie, de protecție socială
si de persoane vârstnice, aici viziunea se conturează în felul
următor: tot ceea ce înseamnă
asistență socială o cuplez cu conceptul de familie, pentru că în
familie avem si copii, si
tineri, avem si vârstnici, si părinți, mame, tați, bunici si alte
rude, care fiecare are problemele lui
si vrem ca în acest concept al asistenței sociale să predomine cât
mai mult conceptul familiei.
Aici avem câteva priorități, respectiv dezvoltarea serviciilor
sociale în sprijinul copiilor, dar
si a persoanelor care au nevoie de asistență socială. Lucrăm acum
cu colegii din Parlament pe
noua Lege privind economia socială, care va fi finanțată pe
diverse direcții strategice, prin fondurile
venite de la Uniunea Europeană, atât în actualul cadru financiar,
cât si în următorul.
Nu
pot să spun, în momentul de față, că este un domeniu mai greu
decât altul, pentru că aici avem
de-a face cu sufletele oamenilor, care au diverse probleme, si toate
domeniile reprezintă o
prioritate, pentru că încerc să văd în spatele cifrelor că de
fapt există oameni si că atunci când faci
politici trebuie să te gândesti la oameni. Sigur că, din punct de
vedere tehnic, trebuie să iei în
calcul si indicatorii si cifrele, dar atunci când transezi, trebuie
să iei în calcul faptul că în spatele
lor există suflete.
Rep.:
Presedintele Traian Băsescu a criticat miercuri, la bilanțul SRI,
"egoismul" unor instituții
care nu vor să-si cupleze bazele de date, afirmând că în acest
fel se riscă unele atacuri
cibernetice, dând exemplu Ministerul Muncii si Ministerul
Finanțelor. Ați primit vreo
solicitare în acest sens? Veți lua vreo măsură?
R.P.:
Am trei săptămâni de când sunt la acest minister si nu am avut
până în momentul de față posibilitatea
să intru analitic pe toate domeniile. În momentul în care voi avea
informații, voi comunica. Nivelul
minim cu care putem mări pensia este 4%, iar cel maxim este 4,3 -
4,4%
Rep.:
Ați anunțat în cadrul audierilor din Parlament că în acest an
pensiile vor fi indexate, cel
mai probabil, cu 4%. Colega dumneavoastră de cabinet, ministrul
Finanțelor, Ioana Petrescu,
s-a arătat sceptică în privința posibilităților financiare si a
afirmat că va trebui să
aibă o discuție cu dumneavoastră. Ați avut această discuție, cu
ce argumente ați mers?
R.P.:
Am avut o discuție cu doamna ministru Ioana Petrescu. As putea spune
că vorbim aproape
în fiecare zi la telefon, pentru că sunt probleme punctuale pentru
care trebuie să luăm decizii
rapide în ceea ce priveste majorarea pensiilor. I-am spus că se
poate face, am si relatat în
conferința de presă privind recalcularea pensiilor si majorarea
acestora cu 63 de lei în medie pentru
toți cei care au intrat la pensie începând cu ianuarie 2011.
Gândiți-vă că este totusi prima
oară, după ce patru ani de zile nivelul pensiilor a fost
nemodificat, când Guvernul Ponta a luat
această decizie, de a majora pensiile începând cu anul 2013, iar
în anul 2014 a fost o primă
majorare conform prevederilor legale. Mai mult decât atât, am
recalculat si am reusit această
majorare. Ce pot să vă spun în momentul de față este că pentru
anul 2015, dat fiind că avem
deja cifra ratei inflației din 2012, de 3,79, nivelul minim cu care
putem mări pensia este 4%,
iar cel maxim este 4,3 - 4,4%.
Rep.:
Ce modificări veți face la Legea pensiilor si de ce considerați că
este necesară
modificarea
ei?
R.P.:
Modificările pe care le avem în vedere vizează simplificarea
legislației. Vrem reglementări legislative
care să simplifice situația si pentru oamenii care intră în
contact cu instituțiile, nu doar pentru
funcționari. Punctual, vrem modificarea sau abrogarea unor
dispoziții privind asigurarea în
sistemul public de pensii pe bază de declarații individuale de
asigurare, ca urmare a preluării, din
1 iulie 2012, de către ANAF, a colectării contribuțiilor de
asigurări sociale în cazul persoanelor
care realizează venituri din activități independente. De asemenea,
vrem o reglementare
a posibilității de valorificare la pensionare a informațiilor din
arhiva electronică a Casei
Naționale de Pensii, în situația în care persoana care solicită
pensionarea nu se mai află în
posesia carnetului de muncă. Mai avem în vedere o reglementare
privind obligativitatea unirii dosarelor
de pensie în situația persoanelor care beneficiază de o pensie
plătită de Casa Teritorială
de Pensii si o alta plătită de Casa Sectorială de Pensii. Toate
modificările vor fi discutate
cu asociații ale pensionarilor, cu colegii mei din celelalte
instituții, cu parlamentari, astfel
încât să avem o facilă implementare a politicii în domeniul
pensiilor pentru Pilonul I.
Rep.:
Un studiu făcut recent asupra sistemului de pensii a arătat că
acesta este sustenabil
doar până în anul 2030, în condițiile actuale. Ce garanții
oferiți angajaților tineri
de astăzi, care contribuie la sistemul public de pensii, că bugetul
de stat le va putea
asigura pensia pentru care ei au contribuit?
R.P.:
În mod sigur pot să vă spun că sistemul de pensii în România
este sustenabil si că nu trebuie
să existe nicio îngrijorare. Tocmai de aceea mi-am asumat
responsabilitatea, pentru ca pe
anumite scenarii, care sunt pozitive sau poate mai puțin optimiste,
să putem să intervenim cu
acele politici care să consolideze sistemul de pensii, cu referire
la sistemul public de pensii, dar
nu numai. Chiar astăzi am avut o discuție cu reprezentanții
asociațiilor administratorilor de fonduri
private de pensii din România si anul acesta vom lucra si împreună
cu ASF, astfel încât să
putem să reformăm sistemul de pensii în sensul sustenabilității
lui, dar si al obținerii uneipensii decente. Deci viziunea mea este ca pe tot ceea ce înseamnă sistem
de pensii în România,
fie că vorbim de public, fie că vorbim de privat, să asigurăm un
echilibru între sustenabilitatea
sistemului si o pensie decentă.
Rep.:
Ați stabilit si cum anume veți face acest lucru?
R.P.:
În momentul de față, pentru a putea să avem o astfel de viziune,
beneficiem de asistență tehnică
din partea Băncii Mondiale, care va veni cu anumite prognoze si
previziuni în acest domeniu.
De asemenea, este nevoie să finalizăm o analiză de impact clară a
modului în care evoluează
sistemul de pensii în România, mă refer si la cel public si la cel
privat, însă, în ceea ce-i
priveste pe tineri, nu trebuie să existe niciun fel de îngrijorare,
pentru că avem deopotrivă Pilonul
I si Pilonul II. Am discutat în cursul zilei de astăzi că vom
lucra pentru a elabora Legea privind
plata pensiilor din Pilonul II.
Rep.:
Când credeți că va fi gata această lege si pentru ce mod de plată
optați, integral, gradual
sau mixt?
R.P.:
Până când nu voi avea o analiză clară privind impactul fiecărui
tip de sistem, nu pot să iau nicio
decizie, pentru că totul se bazează pe anumite scenarii care
trebuie să conducă la sustenabilitatea
sistemului si la o pensie decentă.
Rep.:
Cota virată de la sistemul public de pensii la sistemul de pensii
obligatorii va putea să
crească la 6% până în 2016, asa cum prevede legea, având în
vedere că deja există întârzieri
de un an?
R.P.:
Acolo unde este lege nu este tocmeală. Conform legii, cota de
contribuție la fondul de pensii
se majorează cu 0,5 puncte procentuale pe an. Vom vedea dacă se
pune problema schimbării
acestui calendar, dar chiar si în situația întârzierii de care
vorbiți, nu au intervenit până
în prezent modificări decisive. Legea
salarizării unitare va fi aplicabilă din 2015
Rep.:
Fostul ministru al Muncii, Mariana Câmpeanu, a afirmat că legea
salarizării unitare trebuie
modificată si îsi propunea să facă acest lucru până la
sfârsitul anului trecut, pentru
a intra în vigoare în acest an. Nu s-a întâmplat acest lucru.
Dumneavoastră în cât timp
credeți că am putea avea o Lege a salarizării echitabilă,
aplicabilă si prin ce modificări
ar putea ajunge la forma ideală?
R.P.:
Cât de curând. Îmi doresc acest lucru, pentru că într-adevăr
administrația publică trebuie privită
prin prisma nevoii de a fi mult mai eficientă, dar si prin prisma
nevoii de motivare a personalului
care lucrează. Si atunci ne vom uita către actuala Lege a
salarizării unitare, care nu
este pusă în aplicare si nu a fost pusă de către Guvernul Boc de
foarte mult timp, la fel cum s-a
întâmplat si cu Legea pensiilor. Vom lucra cu Ministerul de Finanțe
si cu Ministerul Dezvoltării
si Administrației Publice, astfel încât să găsim acele prevederi
care să fie incluse în lege,
dacă va fi nevoie de modificare, sau vom stabili dacă va fi nevoie
de o implementare treptată,
astfel încât ea să răspundă cerințelor administrației publice
din punct de vedere al motivării
personalului. Prioritară pentru noi în momentul de față, în
discuțiile cu Ministerul Finanțelor
si cu Ministerul Dezvoltării si Administrației Publice, precum si
cu organismele internaționale,
este posibilitatea de a acorda, în trimestrul IV al acestui an, un
premiu de excelență
la nivelul a două salarii obținute în decursul anului de către
salariatul respectiv pentru aportul
si valoarea adăugată adusă în administrația publică. Acest
lucru va necesita adoptarea unui
ordin comun al celor trei ministri, prin care să stabilim clar care
sunt criteriile în baza cărora se
va putea acorda acest premiu. În acest moment suntem la nivel de
analiză.
Rep.:
Credeți că vom avea totusi o lege a salarizării aplicabilă din
2015?
R.P.:
Eu sunt convinsă că da. De altfel, din perioada în care era
ministru al Muncii doamna Câmpeanu,
împreună cu Ministerul Administrației si Ministerul Finanțelor se
lucrează într-un grup
de lucru care îsi continuă si acum activitatea.
Rep.:
Sindicalistii au atras atenția asupra unei anomalii privind
salarizarea în România, respectiv
că există angajați care sunt plătiți cu salariul minim si în
acelasi timp beneficiază
si de ajutoare sociale, pentru că venitul pe membru de familie este
atât de mic
încât le permite să ceară si ajutoare sociale. Cum veți regla
acest lucru?
R.P.:
Sper că nu va mai trece prea multă vreme până când nu vor mai
exista astfel de cazuri. Guvernul
Ponta a încercat încă din 2012 să rezolve problema angajaților
cu venituri mici si am
început
să crestem salariul minim pe economie. Vom ajunge în cea de a doua
parte a anului acesta
la 900 de lei si sperăm ca, treptat-treptat, să ajungem, asa cum
este prevăzut, la 50% din
venitul mediu pe economie. În momentul de față sunt 274.000 de
persoane care beneficiază de
cresterea salariului de bază minim brut pe țară. În iulie 2014,
cresterea acestuia față de decembrie
2013 va fi de 12,5%, iar în 2016 față de iulie 2014 va fi de 33%.
Până în 2016, salariul
minim brut pe țară trebuie să fie de 1.200 de lei. Vreau să vă
spun foarte clar si foarte sigur
că avem prevăzuți în buget acesti bani. Banii de salarii, cât si
cei pentru pensii sunt prevăzuți
în Legea bugetului de stat si respectiv în Legea bugetului
asigurărilor sociale de stat. Toate
aceste cresteri sunt prevăzute pentru funcționarii publici, dar si
pentru pensionari si sperăm
să putem să găsim soluții prin care să îmbunătățim mult mai
mult toată această situație, pentru
a nu mai avea persoane care să fie nevoite să beneficieze de
ajutoare sociale desi sunt angajate.
Rep.:
România, la fel ca toate celalalte state membre, are o rată a
somajului foarte mare în
rândul tinerilor. De curând s-a lansat programul "Garanția
pentru tineri". Dincolo de acest
program, ce soluții concrete propuneți pentru ca tinerii să intre
pe piața muncii?
R.P.:
Am prevăzut inclusiv în finanțările din următorul Program de
finanțare 2014-2020 din Fondul
Social European scheme de ajutor pentru angajatori, astfel încât să
poată să creeze mai multe
locuri de muncă pentru tineri. Printre soluțiile identificate
amintesc implementarea schemelor
de ucenicie ca modalitate de formare a tinerilor, susținerea
efectuării stagiului, prin acest
lucru se facilitează accesul tinerilor absolvenți de învățământ
superior pe piața muncii, stimularea
angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenților, prin
acordarea de subvenții diferențiate
în funcție de nivelul studiilor absolvite, dar si promovarea
participării pe piața muncii a
tinerilor aflați în risc de marginalizare socială, prin stimularea
angajatorilor care îi încadrează. Mai
avem în vedere cresterea mobilității tinerilor, prin acordarea
unor prime de mobilitate si luăm
calcul si acordarea unor prime de încadrare sau de instalare,
consultanță si asistență pentru
începerea unei activități independente. De asemenea, să nu uităm
că pentru anul acesta se
anunță măsuri clare în ceea ce priveste reducerea poverii fiscale
de la angajator, adică reducerea
contribuției sociale cu 5% si neimpozitarea profitului care se
reinvesteste, tocmai pentru
a găsi pârghiile necesare pentru stimularea ocupării.
Desființarea
Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului a
fost o nedreptate
Rep.:
În domeniul asistenței sociale ne confruntăm cu un deficit major
de aproximativ 12.000
de persoane. Un audit al sistemului de protecție al copilului
realizat de MinisterulMuncii si Fundația SERA România a arătat că sunt direcții pentru
protecția copilului care funcționează
doar cu jumătate din numărul de angajați. Cum veți rezolva
această problemă,
având în vedere si salariile extrem de neatractive din acest
domeniu?
R.P.:
Cu toți stim că angajarea unu la sapte asumată de Guvernul Boc a
afectat întreg sistemul de
asistență socială, inclusiv serviciile destinate protecției
copilului. Auditul nu a făcut nimic altceva
decât să ne confirme situația dezastruoasă în care s-a ajuns din
cauza acelei măsuri aplicate
în 2009. Prin Ordonanța 77/2013, noi am încercat să rezolvăm
această problemă, însă ea
a fost declarată neconstituțională. În momentul de față, ce se
poate face, până la soluționarea
problemei de constituționalitate a Ordonanței, este că
autoritățile locale pot angaja în
limita bugetului alocat. În acelasi context, nu este de neglijat
nici faptul că inclusiv în proiectul de
Strategie din domeniul protecției si promovării drepturilor
copilului ne propunem ca, până la sfârsitul
perioadei de implementare, să se ocupe toate posturile vacante.
Rep.:
Cea mai importantă decizie pe care ați luat-o în cele trei
săptămâni de când sunteți ministru
al Muncii este reînființarea Autorității Naționale pentru
Protecția Drepturilor Copilului
si Adopție, prin desființarea Oficiului Român pentru Adopții. De
ce ați considerat
că este necesară această structură si de către cine va fi
coordonată?
R.P.:
Fiecare cetățean din această țară si fiecare categorie de vârstă
reprezintă pentru noi o prioritate.
Copiii reprezintă viitorul si a fost făcută o nedreptate totală
atunci când s-a desființat Autoritatea
Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului, care nu făcea
altceva decât să coordoneze
toate politicile, în asa fel încât să-i asigure copilului o
dezvoltare armonioasă si să se
asigure că îi sunt respectate toate drepturile. Am luat această
decizie politică la nivelul Guvernului,
la inițiativa premierului, pentru că în acest domeniu politicile
trebuie să fie coordonate
într-un mod unitar. Si atunci am reînființat Autoritatea pentru
Protecția Drepturilor Copilului
si Adopții, astfel încât metodologia de coordonare să fie sub o
singură baghetă, nu să avem
două structuri instituționale, care să coordoneze practic acelasi
domeniu. Atunci când vorbim
de respectarea drepturilor copilului ne gândim la toată paleta de
politici publice, inclusiv pe
zona pe care lucra Oficiul Român pentru Adopții. Este mult mai
simplu si pentru cei care prestează
toate serviciile publice de la nivelul Consiliilor Județene, mă
refer la Direcțiile Generale
de Asistență Socială si Protecția Copilului, astfel încât să
avem o singură linie după care
coordonăm, să nu avem o serie întreagă de disfuncționalități
care să ducă la ineficiență sau
o calitate mai slabă a serviciului prestat în acest domeniu.
Rep.:
Pe cine propuneți ca si coordonator al noii structuri?
R.P.:
Autoritatea va fi condusă de către un secretar de stat. Profilul
secretarului de stat trebuie să
fie al unei persoane care a lucrat în domeniu si care cunoaste
foarte bine care sunt problemele
în acest domeniu, astfel încât să poată să vină cu corecții
si cu o abordare care să asigure
respectarea drepturilor celor mici.
Rep.:
Nu ați făcut încă o propunere, o nominalizare?
R.P.:
O voi face cât de curând. În momentul de față sunt mai multe
variante.
Rep.:
Veți cere noului secretar de stat să gestioneze diferit partea de
adopție, în sensul de
a încerca să scoată, prin adopție, mai mulți copii care sunt în
prezent în grija statului?
R.P.:
Voi cere să fie gestionat eficient domeniul protecției drepturilor
copilului în general si cel al adopției
si protecției speciale - mă refer la copiii aflați în grija
statului - în special. Ne dorim ca numărul
copiilor din instituții să se reducă cât mai mult si cât mai
mulți dintre ei să fie îngrijiți într-o
familie naturală sau adoptivă, dar nu trebuie să uităm că 75%
din copiii aflați în instituții au peste
10 ani, iar mare parte dintre ei prezintă anumite probleme care ar
putea să le slăbească sansele
de a fi adoptați, chiar dacă noi toți ne dorim ca si ei să aibă
sansa de a avea o familie.
Rep.:
România a reluat în ultimul an, după o perioadă îndelungată,
adopția internațională care
este permisă doar cetățenilor români stabiliți în străinătate.
Având în vedere istoricul
adopției internaționale, dar si faptul că încă avem un număr
mare de copii aflați în
grija statului, ați fi de acord cu reluarea adopției internaționale
în condițiile unei reglementări
foarte stricte?
R.P.:
Referitor la adopțiile internaționale, în niciun caz greselile
trecutului nu trebuie să se mai repete.
În momentul de față, nu există nicio discuție în Guvern sau la
nivelul altor instituții guvernamentale
cu privire la adopțiile internaționale. Vârsta
de la care copilul va putea fi instituționalizat va creste de la doi
la trei ani.
Rep.:
Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copiii (FONPC)
solicită interzicerea
prin lege a instituționalizării copiilor mai mici de trei ani,
fiind demonstrat faptul
că instituționalizarea la vârste foarte mici are efecte
ireversibile asupra dezvoltării copilului.
Veți da curs acestei propuneri?
R.P.:
În mod cert da. Este o propunere pentru care mulțumim FONPC si, mai
mult decât atât, cât
de curând, ea va fi implementată, pentru că una dintre acțiunile
Planului operațional pentru implementarea
Strategiei naționale în domeniul protecției si promovării
drepturilor copilului, aflat în
prezent în etapa de finalizare, este exact interzicerea
instituționalizării copilului cu vârstă mică,
respectiv cresterea vârstei de instituționalizare de la doi la trei
ani. Deci susținem cu tărie această
propunere si este posibil ca acesta să fie unul dintre primele
rezultate concrete ale Strategiei.
Sperăm să se întâmple cât de repede.
Rep.:
Ministerul Muncii a elaborat si a pus în dezbatere publică, înainte
ca dumnevoastră să
preluați portofoliul, un proiect de Hotărâre privind aprobarea
Strategiei naționale privind
incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități. Acest document
este contestat de beneficiari
si de ONG-urile din domeniu, care reclamă lipsa de viziune si de
profesionalism, dar si
faptul că acest document nu este corelat cu Strategia privind
drepturile copilului si nici cu Convenția
ONU în domeniu. Veți susține proiectul în forma actuală?
R.P.:
În forma actuală nu. Este un proiect care se află în dezbatere,
chiar săptămâna trecută a avut
loc o dezbatere publică si am rugat colegii să transmită că cer
să se organizeze rapid un grup
de lucru din care să facă parte reprezentanții persoanelor cu
dizabilități, pentru că ei stiu si înțeleg
mai bine decât oricine altcineva cum trebuie să răspundem punctual
nevoilor pe care ei le
au. Din punctul meu de vedere, această strategie, pe care am citit-o
în forma pusă în dezbatere,
are nevoie de anumite completări. Ea este în concordanță cu
obiectivele specifice la nivel
european, dar cred că trebuie particularizată si cu situația din
România. Mai mult decât atât,
vreau să le transmit tuturor persoanelor care fac parte din această
categorie că în mod cert,
de la 1 ianuarie 2015, Ministerul Muncii va asigura pe site-ul său
accesul tuturor persoanelor
cu dizabilități, prin scrierea Braille, dar si prin alte
instrumente necesare lor, astfel încât,
politicile pe care noi le promovăm si care intră în dezbatere
publică să poată să fie accesibile
si pentru ele.
Rep.:
Aveți un proiect sau ați identificat o problemă pe care v-ați
propus să o rezolvați neapărat
până la finalul mandatului dumneavoastră?
R.P.:
Asa cum am spus la început, este imposibil să stabilesc o ierarhie
a ceea ce-mi doresc mai
repede în acest mandat. Ceea ce îmi propun eu este să schimb pe
cât posibil orientarea dinspre
o atitudine pasivă si o permanentă asteptare spre acțiune, tradusă
prin măsuri concrete si
eficiente. Scopul final este ca prin aceste măsuri să încurajăm
munca, să putem crea noi locuri
de muncă, să stimulăm dezvoltarea unei societăți care în felul
acesta îsi va putea permite să
fie mult mai atentă cu persoanele care nu pot sau nu mai pot, după
o viață de muncă, să-si câstige
singure existența. Sunt foarte optimistă că putem schimba în bine
toate aceste lucruri, printr-un
efort comun. Pentru anul acesta, as vrea să definitivăm proiectul
privind pensiile ocupaționale,
vom lansa în luna aprilie viziunea în ceea ce priveste obiectivele
specifice în domeniul
reducerii sărăciei si excluziunii sociale. De asemenea, vreau să
avem politici mult mai active
si mai țintite în ceea ce priveste ocuparea, pentru că avem nevoie
în România ca toată cresterea
economică si prognozele, care sunt optimiste în ceea ce priveste
cresterea economică,
să se regăsească în beneficii sociale.
Managerii
companiilor mizează pe cresteri în industria prelucrătoare,
construcții si comerț Managerii
companiilor prevăd, pentru perioada martie-mai, o tendință de
crestere în industria
prelucrătoare, construcții si în sectorul de comerț si crestere
moderată în servicii,
în raport cu cele trei luni anterioare, potrivit indicatorului sold
conjunctural, a anunțat
vineri INS.
"În
cadrul anchetei de conjunctură din luna martie 2014, managerii din
industria prelucrătoare preconizează
pentru următoarele trei luni crestere a volumului producției (sold
conjunctural +19%).
În
ceea ce priveste estimarea producției, pentru unele dintre
activități se va înregistra tendința de
crestere mai mare decât pe total industrie prelucrătoare si anume:
fabricarea produselor din tutun
(sold conjunctural +72%), fabricarea hârtiei si a produselor din
hârtie (sold conjuncturale +39%),
fabricarea substanțelor si a produselor chimice si fabricarea
calculatoarelor si a produselor
electronice si optice (solduri conjuncturale +36%)", se arată
într-un comunicat al Institutului
Național de Statistică (INS).
Pentru
prețurile produselor industriale, se prognozează stabilitate
relativă în următoarele trei luni,
cu un sold conjunctural pozitiv de 5%. În ceea ce priveste numărul
de salariați, se estimează
relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de +4% pe total
industrie prelucrătoare. În
sectorul construcțiilor, managerii estimează o crestere a volumului
producției (sold conjunctural
+23%) si a stocului de contracte si comenzi (sold conjunctural +17%)
pentru următoarele
trei luni. Totodată, acestia văd o apreciere moderată a numărului
de salariați (sold conjunctural
+6%), ca si a prețurilor lucrărilor de construcții (sold
conjunctural +6%). În
sectorul de comerț cu amănuntul, managerii au preconizat o tendință
de crestere a activității economice
(sold conjunctural +24%) si a volumului comenzilor adresate
furnizorilor de mărfuri de
către unitățile comerciale (sold conjunctural +18%).
Angajatorii
prognozează o scădere moderată a numărului de salariați (sold
conjunctural -7%), însă
apreciază că prețurile de vânzare cu amănuntul vor înregistra
cresteri pentru următoarea perioadă
(sold conjunctural +20%).
Cererea
de servicii (cifra de afaceri) va cunoaste crestere moderată în
următoarele trei luni (sold
conjunctural +7%). În sectorul de servicii, se estimează relativă
stabilitate a numărului de salariați
(sold conjunctural +1%) si a prețurilor (sold conjunctural +3%).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu