vineri, 11 aprilie 2014

INTERVIU - Rovana Plumb: Pensii majorate cu 4 - 4,4% si o noua lege a salarizarii, in 2015

INTERVIU - Rovana Plumb: Pensii majorate cu 4 - 4,4% si o noua lege a salarizării, în 2015

Ministrul Muncii Rovana Plumb spune, în interviul acordat MEDIAFAX, că în 2015 ar putea fi mărită pensia cu cel puțin 4% si cel mult 4,4%, salariul minim va creste la 900 lei din 1 iulie si ar trebui să ajungă la 1.200 în 2016, iar o nouă Lege a salarizării unitare ar putea fi aplicabilă din 2015.
Ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale si Persoanelor Vârstnice, Rovana Plub, spune, în interviul acordat agenției MEDIAFAX, că instituția pe care o conduce are nevoie de revigorare si reformare si că doreste să se concentreze în special pe politicile de ocupare, dar si pe cele care țin de familie si protecție socială.
Rovana Plumb vorbeste de prima decizie importantă pe care a luat-o ca ministru al Muncii, respectiv reînființarea, după patru ani, a Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului si Adopție, prin desființarea Direcției de Protecție a Copilului din minister si a Oficiului Român pentru Adopții, Ministrul argumentează decizia prin faptul că metodologia de coordonare privind protecția copilului trebuie să fie "sub o singură baghetă", nu să existe două structuri instituționale care să se ocupe de acelasi domeniu. Întrebată dacă ar susține redeschiderea adopțiilor internaționale în condițiile unor reglementări foarte stricte, ministrul Muncii spune că, în prezent, nu există nicio discuție în Guvern sau la nivelul altor instituții guvernamentale cu privire la acest subiect. Ministrul precizează că, în cel
mai scurt timp, instituționalizarea copiilor mai mici de trei ani va fi interzisă.
Referindu-se la pensii, Rovana Plumb spune că, în 2015, ar putea fi majorate cu cel puțin 4% si cel mult 4,3 - 4,4%. Ministrul dă asigurări că există bani pentru acest lucru, dar si că angajații tineri care contribuie în prezent la sistemul de pensii îsi vor primi drepturile cuvenite atunci când vor ajunge la vârsta de pensionare.
Rovana Plumb vorbeste, în interviul acordat MEDIAFAX, si despre modificările care ar urma să fie aduse Legii pensiilor, dar si despre faptul că în acest an se va elabora proiectul de lege care va stabili modul în care se va face plata pensiilor din Pilonul II.
Ministrul mai spune că se lucrează la modificarea Legii salarizării unitare si aceasta va deveni aplicabilă din 2015, iar până atunci, pentru a stimula angajații care fac performanță în sistemul
public, se analizează posibilitatea acordării unui premiu de merit, echivalentul a două salarii, în trimestrul IV al acestui an.
În ce priveste salariul minim brut pe țară, Rovana Plumb spune că nivelul acestuia va creste cu 12,5% începând cu 1 iulie 2014, ajungând la 900 de lei, iar în 2016 va fi 1.200 de lei, cu 33% mai mare decât în iulie 2014. Ministrul susține că banii necesari pentru aceste cresteri sunt asigurați.

Prezentăm integral interviul acordat de Rovana Plumb agenției MEDIAFAX:
Reporter: Ați trecut de la Ministerul Mediului la gestionarea problemelor care țin de Ministerul Muncii, cu o problematică complet diferită, diversă si foarte dificilă. Ce credeți că vă recomandă pentru acest post?

Rovana Plumb: În primul rând, vreau să vă spun că sunt onorată că ocup acest portofoliu. Desigur că a fost o decizie politică, dar a fost si una personală. De când mă stiu, îmi place sălucrez îm preună cu oameni, pentru oameni, si cât am fost ministru la Mediu am încercat, încă din perioada în care eram membru în ParlamentulEuropean, să îmbin politicile sociale cu politicile de mediu, pentru că aceasta este noua viziune, nu numai la nivelul Uniunii Europene,  si nu am fost străină nicio clipă de politicile din domeniul muncii si protecției sociale. Am activat în cadrul Parlamentului European în Comisia pentru muncă si afaceri sociale, fiind membră si în Comisia pentru egalitate de sanse între femei si bărbați si în Comisia pentru mediu, sănătate si siguranță alimentară. De asemenea, în calitatea pe care am avut-o ca vicepresedinte de grup al socialistilor si social-democraților europeni, am avut multe inițiative si rapoarte în domeniul social. În domeniul muncii, un prim exemplu care îmi vine acum în minte este că am fost prima care am ridicat la nivelul dezbaterii europene problematica
copiilor rămasi singuri acasă în urma plecării părinților la muncă în străinătate. Am avut un raport în Parlamentul European privind feminizarea sărăciei în Uniunea Europeană, în care am pus accentul pe modul în care trebuie să construim politicile europene, deci implicit si în România, pentru a îmbunătăți situația femeii pornind de la faptul că efectele crizei economice sifinanci are au avut un impact social în special în rândul femeilor din Uniunea Europeană. Asa că pentru mine este o bucurie si vreau să vă spun că, desi am trei săptămâni astăzi de când sunt la Ministerul Muncii, am început să cunosc mai multe detalii si să consider că este loc de o revigorare si de o reformare a întregului sistem în acest domeniu.

Rep.: Pentru că vorbeați de o revigorare a unor segmente din minister, care sunt lucrurile prioritare si care vi se pare domeniul cel mai dificil din acest minister?

R.P.: În primul rând vreau să vă spun că Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale si Persoanelor Vârstnice este un minister de sinteză, care coordonează politicile în toate aceste domenii. Ca viziune, mă voi concentra pe zona de ocupare, pentru că aici avem nevoie de cresterea numărului de locuri de muncă si, prin politicile pe care le "desenăm" ca Guvern,vizăm reducerea nu mărului de someri în rândul tinerilor. Aici avem programe finanțate european, care sunt concrete si țintite către această categorie. De asemenea, avem bursa locurilor de muncă, ce se organizează permanent, si tot în ceea ce priveste liniile de ocupare,vrem să venim cu o noutate, respectiv locurile  de muncă verzi într-o economie care doreste sătranziteze către o economie "green and smart". Î n ceea ce priveste zona de familie, de protecție socială si de persoane vârstnice, aici viziunea se conturează în felul următor: tot ceea ce înseamnă asistență socială o cuplez cu conceptul de familie, pentru că în familie avem si copii, si tineri, avem si vârstnici, si părinți, mame, tați, bunici si alte rude, care fiecare are problemele lui si vrem ca în acest concept al asistenței sociale să predomine cât mai mult conceptul familiei. Aici avem câteva priorități, respectiv dezvoltarea serviciilor sociale în sprijinul copiilor, dar si a persoanelor care au nevoie de asistență socială. Lucrăm acum cu colegii din Parlament pe noua Lege privind economia socială, care va fi finanțată pe diverse direcții strategice, prin fondurile venite de la Uniunea Europeană, atât în actualul cadru financiar, cât si în următorul.
Nu pot să spun, în momentul de față, că este un domeniu mai greu decât altul, pentru că aici avem de-a face cu sufletele oamenilor, care au diverse probleme, si toate domeniile reprezintă o prioritate, pentru că încerc să văd în spatele cifrelor că de fapt există oameni si că atunci când faci politici trebuie să te gândesti la oameni. Sigur că, din punct de vedere tehnic, trebuie să iei în calcul si indicatorii si cifrele, dar atunci când transezi, trebuie să iei în calcul faptul că în spatele lor există suflete.

Rep.: Presedintele Traian Băsescu a criticat miercuri, la bilanțul SRI, "egoismul" unor instituții care nu vor să-si cupleze bazele de date, afirmând că în acest fel se riscă unele atacuri cibernetice, dând exemplu Ministerul Muncii si Ministerul Finanțelor. Ați primit vreo solicitare în acest sens? Veți lua vreo măsură?

R.P.: Am trei săptămâni de când sunt la acest minister si nu am avut până în momentul de față posibilitatea să intru analitic pe toate domeniile. În momentul în care voi avea informații, voi comunica. Nivelul minim cu care putem mări pensia este 4%, iar cel maxim este 4,3 - 4,4%

Rep.: Ați anunțat în cadrul audierilor din Parlament că în acest an pensiile vor fi indexate, cel mai probabil, cu 4%. Colega dumneavoastră de cabinet, ministrul Finanțelor, Ioana Petrescu, s-a arătat sceptică în privința posibilităților financiare si a afirmat că va trebui să aibă o discuție cu dumneavoastră. Ați avut această discuție, cu ce argumente ați mers?

R.P.: Am avut o discuție cu doamna ministru Ioana Petrescu. As putea spune că vorbim aproape în fiecare zi la telefon, pentru că sunt probleme punctuale pentru care trebuie să luăm decizii rapide în ceea ce priveste majorarea pensiilor. I-am spus că se poate face, am si relatat în conferința de presă privind recalcularea pensiilor si majorarea acestora cu 63 de lei în medie pentru toți cei care au intrat la pensie începând cu ianuarie 2011. Gândiți-vă că este totusi prima oară, după ce patru ani de zile nivelul pensiilor a fost nemodificat, când Guvernul Ponta a luat această decizie, de a majora pensiile începând cu anul 2013, iar în anul 2014 a fost o primă majorare conform prevederilor legale. Mai mult decât atât, am recalculat si am reusit această majorare. Ce pot să vă spun în momentul de față este că pentru anul 2015, dat fiind că avem deja cifra ratei inflației din 2012, de 3,79, nivelul minim cu care putem mări pensia este 4%, iar cel maxim este 4,3 - 4,4%.

Rep.: Ce modificări veți face la Legea pensiilor si de ce considerați că este necesară
modificarea ei?

R.P.: Modificările pe care le avem în vedere vizează simplificarea legislației. Vrem reglementări legislative care să simplifice situația si pentru oamenii care intră în contact cu instituțiile, nu doar pentru funcționari. Punctual, vrem modificarea sau abrogarea unor dispoziții privind asigurarea în sistemul public de pensii pe bază de declarații individuale de asigurare, ca urmare a preluării, din 1 iulie 2012, de către ANAF, a colectării contribuțiilor de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente. De asemenea, vrem o reglementare a posibilității de valorificare la pensionare a informațiilor din arhiva electronică a Casei Naționale de Pensii, în situația în care persoana care solicită pensionarea nu se mai află în posesia carnetului de muncă. Mai avem în vedere o reglementare privind obligativitatea unirii dosarelor de pensie în situația persoanelor care beneficiază de o pensie plătită de Casa Teritorială de Pensii si o alta plătită de Casa Sectorială de Pensii. Toate modificările vor fi discutate cu asociații ale pensionarilor, cu colegii mei din celelalte instituții, cu parlamentari, astfel încât să avem o facilă implementare a politicii în domeniul pensiilor pentru Pilonul I. 

Rep.: Un studiu făcut recent asupra sistemului de pensii a arătat că acesta este sustenabil doar până în anul 2030, în condițiile actuale. Ce garanții oferiți angajaților tineri de astăzi, care contribuie la sistemul public de pensii, că bugetul de stat le va putea asigura pensia pentru care ei au contribuit?

R.P.: În mod sigur pot să vă spun că sistemul de pensii în România este sustenabil si că nu trebuie să existe nicio îngrijorare. Tocmai de aceea mi-am asumat responsabilitatea, pentru ca pe anumite scenarii, care sunt pozitive sau poate mai puțin optimiste, să putem să intervenim cu acele politici care să consolideze sistemul de pensii, cu referire la sistemul public de pensii, dar nu numai. Chiar astăzi am avut o discuție cu reprezentanții asociațiilor administratorilor de fonduri private de pensii din România si anul acesta vom lucra si împreună cu ASF, astfel încât să putem să reformăm sistemul de pensii în sensul sustenabilității lui, dar si al obținerii uneipensii  decente. Deci viziunea mea este ca pe tot ceea ce înseamnă sistem de pensii în România, fie că vorbim de public, fie că vorbim de privat, să asigurăm un echilibru între sustenabilitatea sistemului si o pensie decentă.

Rep.: Ați stabilit si cum anume veți face acest lucru?

R.P.: În momentul de față, pentru a putea să avem o astfel de viziune, beneficiem de asistență tehnică din partea Băncii Mondiale, care va veni cu anumite prognoze si previziuni în acest domeniu. De asemenea, este nevoie să finalizăm o analiză de impact clară a modului în care evoluează sistemul de pensii în România, mă refer si la cel public si la cel privat, însă, în ceea ce-i priveste pe tineri, nu trebuie să existe niciun fel de îngrijorare, pentru că avem deopotrivă Pilonul I si Pilonul II. Am discutat în cursul zilei de astăzi că vom lucra pentru a elabora Legea privind plata pensiilor din Pilonul II.

Rep.: Când credeți că va fi gata această lege si pentru ce mod de plată optați, integral, gradual sau mixt?

R.P.: Până când nu voi avea o analiză clară privind impactul fiecărui tip de sistem, nu pot să iau nicio decizie, pentru că totul se bazează pe anumite scenarii care trebuie să conducă la sustenabilitatea sistemului si la o pensie decentă. 

Rep.: Cota virată de la sistemul public de pensii la sistemul de pensii obligatorii va putea să crească la 6% până în 2016, asa cum prevede legea, având în vedere că deja există întârzieri de un an?

R.P.: Acolo unde este lege nu este tocmeală. Conform legii, cota de contribuție la fondul de pensii se majorează cu 0,5 puncte procentuale pe an. Vom vedea dacă se pune problema schimbării acestui calendar, dar chiar si în situația întârzierii de care vorbiți, nu au intervenit până în prezent modificări decisive. Legea salarizării unitare va fi aplicabilă din 2015

Rep.: Fostul ministru al Muncii, Mariana Câmpeanu, a afirmat că legea salarizării unitare trebuie modificată si îsi propunea să facă acest lucru până la sfârsitul anului trecut, pentru a intra în vigoare în acest an. Nu s-a întâmplat acest lucru. Dumneavoastră în cât timp credeți că am putea avea o Lege a salarizării echitabilă, aplicabilă si prin ce modificări ar putea ajunge la forma ideală?

R.P.: Cât de curând. Îmi doresc acest lucru, pentru că într-adevăr administrația publică trebuie privită prin prisma nevoii de a fi mult mai eficientă, dar si prin prisma nevoii de motivare a personalului care lucrează. Si atunci ne vom uita către actuala Lege a salarizării unitare, care nu este pusă în aplicare si nu a fost pusă de către Guvernul Boc de foarte mult timp, la fel cum s-a întâmplat si cu Legea pensiilor. Vom lucra cu Ministerul de Finanțe si cu Ministerul Dezvoltării si Administrației Publice, astfel încât să găsim acele prevederi care să fie incluse în lege, dacă va fi nevoie de modificare, sau vom stabili dacă va fi nevoie de o implementare treptată, astfel încât ea să răspundă cerințelor administrației publice din punct de vedere al motivării personalului. Prioritară pentru noi în momentul de față, în discuțiile cu Ministerul Finanțelor si cu Ministerul Dezvoltării si Administrației Publice, precum si cu organismele internaționale, este posibilitatea de a acorda, în trimestrul IV al acestui an, un premiu de excelență la nivelul a două salarii obținute în decursul anului de către salariatul respectiv pentru aportul si valoarea adăugată adusă în administrația publică. Acest lucru va necesita adoptarea unui ordin comun al celor trei ministri, prin care să stabilim clar care sunt criteriile în baza cărora se va putea acorda acest premiu. În acest moment suntem la nivel de analiză.

Rep.: Credeți că vom avea totusi o lege a salarizării aplicabilă din 2015?

R.P.: Eu sunt convinsă că da. De altfel, din perioada în care era ministru al Muncii doamna Câmpeanu, împreună cu Ministerul Administrației si Ministerul Finanțelor se lucrează           într-un grup de lucru care îsi continuă si acum activitatea.

Rep.: Sindicalistii au atras atenția asupra unei anomalii privind salarizarea în România, respectiv că există angajați care sunt plătiți cu salariul minim si în acelasi timp beneficiază si de ajutoare sociale, pentru că venitul pe membru de familie este atât de mic încât le permite să ceară si ajutoare sociale. Cum veți regla acest lucru?

R.P.: Sper că nu va mai trece prea multă vreme până când nu vor mai exista astfel de cazuri. Guvernul Ponta a încercat încă din 2012 să rezolve problema angajaților cu venituri mici si am
început să crestem salariul minim pe economie. Vom ajunge în cea de a doua parte a anului acesta la 900 de lei si sperăm ca, treptat-treptat, să ajungem, asa cum este prevăzut, la 50% din venitul mediu pe economie. În momentul de față sunt 274.000 de persoane care beneficiază de cresterea salariului de bază minim brut pe țară. În iulie 2014, cresterea acestuia față de decembrie 2013 va fi de 12,5%, iar în 2016 față de iulie 2014 va fi de 33%. Până în 2016, salariul minim brut pe țară trebuie să fie de 1.200 de lei. Vreau să vă spun foarte clar si foarte sigur că avem prevăzuți în buget acesti bani. Banii de salarii, cât si cei pentru pensii sunt prevăzuți în Legea bugetului de stat si respectiv în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Toate aceste cresteri sunt prevăzute pentru funcționarii publici, dar si pentru pensionari si sperăm să putem să găsim soluții prin care să îmbunătățim mult mai mult toată această situație, pentru a nu mai avea persoane care să fie nevoite să beneficieze de ajutoare sociale desi sunt angajate.

Rep.: România, la fel ca toate celalalte state membre, are o rată a somajului foarte mare în rândul tinerilor. De curând s-a lansat programul "Garanția pentru tineri". Dincolo de acest program, ce soluții concrete propuneți pentru ca tinerii să intre pe piața muncii?

R.P.: Am prevăzut inclusiv în finanțările din următorul Program de finanțare 2014-2020 din Fondul Social European scheme de ajutor pentru angajatori, astfel încât să poată să creeze mai multe locuri de muncă pentru tineri. Printre soluțiile identificate amintesc implementarea schemelor de ucenicie ca modalitate de formare a tinerilor, susținerea efectuării stagiului, prin acest lucru se facilitează accesul tinerilor absolvenți de învățământ superior pe piața muncii, stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenților, prin acordarea de subvenții diferențiate în funcție de nivelul studiilor absolvite, dar si promovarea participării pe piața muncii a tinerilor aflați în risc de marginalizare socială, prin stimularea angajatorilor care îi încadrează. Mai avem în vedere cresterea mobilității tinerilor, prin acordarea unor prime de mobilitate si luăm calcul si acordarea unor prime de încadrare sau de instalare, consultanță si asistență pentru începerea unei activități independente. De asemenea, să nu uităm că pentru anul acesta se anunță măsuri clare în ceea ce priveste reducerea poverii fiscale de la angajator, adică reducerea contribuției sociale cu 5% si neimpozitarea profitului care se reinvesteste, tocmai pentru a găsi pârghiile necesare pentru stimularea ocupării.
Desființarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului a fost o nedreptate

Rep.: În domeniul asistenței sociale ne confruntăm cu un deficit major de aproximativ 12.000 de persoane. Un audit al sistemului de protecție al copilului realizat de MinisterulMuncii  si Fundația SERA România a arătat că sunt direcții pentru protecția copilului care funcționează doar cu jumătate din numărul de angajați. Cum veți rezolva această problemă, având în vedere si salariile extrem de neatractive din acest domeniu?

R.P.: Cu toți stim că angajarea unu la sapte asumată de Guvernul Boc a afectat întreg sistemul de asistență socială, inclusiv serviciile destinate protecției copilului. Auditul nu a făcut nimic altceva decât să ne confirme situația dezastruoasă în care s-a ajuns din cauza acelei măsuri aplicate în 2009. Prin Ordonanța 77/2013, noi am încercat să rezolvăm această problemă, însă ea a fost declarată neconstituțională. În momentul de față, ce se poate face, până la soluționarea problemei de constituționalitate a Ordonanței, este că autoritățile locale pot angaja în limita bugetului alocat. În acelasi context, nu este de neglijat nici faptul că inclusiv în proiectul de Strategie din domeniul protecției si promovării drepturilor copilului ne propunem ca, până la sfârsitul perioadei de implementare, să se ocupe toate posturile vacante.

Rep.: Cea mai importantă decizie pe care ați luat-o în cele trei săptămâni de când sunteți ministru al Muncii este reînființarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului si Adopție, prin desființarea Oficiului Român pentru Adopții. De ce ați considerat că este necesară această structură si de către cine va fi coordonată?

R.P.: Fiecare cetățean din această țară si fiecare categorie de vârstă reprezintă pentru noi o prioritate. Copiii reprezintă viitorul si a fost făcută o nedreptate totală atunci când s-a desființat Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului, care nu făcea altceva decât să coordoneze toate politicile, în asa fel încât să-i asigure copilului o dezvoltare armonioasă si să se asigure că îi sunt respectate toate drepturile. Am luat această decizie politică la nivelul Guvernului, la inițiativa premierului, pentru că în acest domeniu politicile trebuie să fie coordonate într-un mod unitar. Si atunci am reînființat Autoritatea pentru Protecția Drepturilor Copilului si Adopții, astfel încât metodologia de coordonare să fie sub o singură baghetă, nu să avem două structuri instituționale, care să coordoneze practic acelasi domeniu. Atunci când vorbim de respectarea drepturilor copilului ne gândim la toată paleta de politici publice, inclusiv pe zona pe care lucra Oficiul Român pentru Adopții. Este mult mai simplu si pentru cei care prestează toate serviciile publice de la nivelul Consiliilor Județene, mă refer la Direcțiile Generale de Asistență Socială si Protecția Copilului, astfel încât să avem o singură linie după care coordonăm, să nu avem o serie întreagă de disfuncționalități care să ducă la ineficiență sau o calitate mai slabă a serviciului prestat în acest domeniu.

Rep.: Pe cine propuneți ca si coordonator al noii structuri?

R.P.: Autoritatea va fi condusă de către un secretar de stat. Profilul secretarului de stat trebuie să fie al unei persoane care a lucrat în domeniu si care cunoaste foarte bine care sunt problemele în acest domeniu, astfel încât să poată să vină cu corecții si cu o abordare care să asigure respectarea drepturilor celor mici.

Rep.: Nu ați făcut încă o propunere, o nominalizare?

R.P.: O voi face cât de curând. În momentul de față sunt mai multe variante.

Rep.: Veți cere noului secretar de stat să gestioneze diferit partea de adopție, în sensul de a încerca să scoată, prin adopție, mai mulți copii care sunt în prezent în grija statului?

R.P.: Voi cere să fie gestionat eficient domeniul protecției drepturilor copilului în general si cel al adopției si protecției speciale - mă refer la copiii aflați în grija statului - în special. Ne dorim ca numărul copiilor din instituții să se reducă cât mai mult si cât mai mulți dintre ei să fie îngrijiți într-o familie naturală sau adoptivă, dar nu trebuie să uităm că 75% din copiii aflați în instituții au peste 10 ani, iar mare parte dintre ei prezintă anumite probleme care ar putea să le slăbească sansele de a fi adoptați, chiar dacă noi toți ne dorim ca si ei să aibă sansa de a avea o familie. 

Rep.: România a reluat în ultimul an, după o perioadă îndelungată, adopția internațională care este permisă doar cetățenilor români stabiliți în străinătate. Având în vedere istoricul adopției internaționale, dar si faptul că încă avem un număr mare de copii aflați în grija statului, ați fi de acord cu reluarea adopției internaționale în condițiile unei reglementări foarte stricte?

R.P.: Referitor la adopțiile internaționale, în niciun caz greselile trecutului nu trebuie să se mai repete. În momentul de față, nu există nicio discuție în Guvern sau la nivelul altor instituții guvernamentale cu privire la adopțiile internaționale. Vârsta de la care copilul va putea fi instituționalizat va creste de la doi la trei ani.

Rep.: Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copiii (FONPC) solicită interzicerea prin lege a instituționalizării copiilor mai mici de trei ani, fiind demonstrat faptul că instituționalizarea la vârste foarte mici are efecte ireversibile asupra dezvoltării copilului. Veți da curs acestei propuneri?

R.P.: În mod cert da. Este o propunere pentru care mulțumim FONPC si, mai mult decât atât, cât de curând, ea va fi implementată, pentru că una dintre acțiunile Planului operațional pentru implementarea Strategiei naționale în domeniul protecției si promovării drepturilor copilului, aflat în prezent în etapa de finalizare, este exact interzicerea instituționalizării copilului cu vârstă mică, respectiv cresterea vârstei de instituționalizare de la doi la trei ani. Deci susținem cu tărie această propunere si este posibil ca acesta să fie unul dintre primele rezultate concrete ale Strategiei. Sperăm să se întâmple cât de repede.

Rep.: Ministerul Muncii a elaborat si a pus în dezbatere publică, înainte ca dumnevoastră să preluați portofoliul, un proiect de Hotărâre privind aprobarea Strategiei naționale privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități. Acest document este contestat de beneficiari si de ONG-urile din domeniu, care reclamă lipsa de viziune si de profesionalism, dar si faptul că acest document nu este corelat cu Strategia privind drepturile copilului si nici cu Convenția ONU în domeniu. Veți susține proiectul în forma actuală?

R.P.: În forma actuală nu. Este un proiect care se află în dezbatere, chiar săptămâna trecută a avut loc o dezbatere publică si am rugat colegii să transmită că cer să se organizeze rapid un grup de lucru din care să facă parte reprezentanții persoanelor cu dizabilități, pentru că ei stiu si înțeleg mai bine decât oricine altcineva cum trebuie să răspundem punctual nevoilor pe care ei le au. Din punctul meu de vedere, această strategie, pe care am citit-o în forma pusă în dezbatere, are nevoie de anumite completări. Ea este în concordanță cu obiectivele specifice la nivel european, dar cred că trebuie particularizată si cu situația din România. Mai mult decât atât, vreau să le transmit tuturor persoanelor care fac parte din această categorie că în mod cert, de la 1 ianuarie 2015, Ministerul Muncii va asigura pe site-ul său accesul tuturor persoanelor cu dizabilități, prin scrierea Braille, dar si prin alte instrumente necesare lor, astfel încât, politicile pe care noi le promovăm si care intră în dezbatere publică să poată să fie accesibile si pentru ele.

Rep.: Aveți un proiect sau ați identificat o problemă pe care v-ați propus să o rezolvați neapărat până la finalul mandatului dumneavoastră?

R.P.: Asa cum am spus la început, este imposibil să stabilesc o ierarhie a ceea ce-mi doresc mai repede în acest mandat. Ceea ce îmi propun eu este să schimb pe cât posibil orientarea dinspre o atitudine pasivă si o permanentă asteptare spre acțiune, tradusă prin măsuri concrete si eficiente. Scopul final este ca prin aceste măsuri să încurajăm munca, să putem crea noi locuri de muncă, să stimulăm dezvoltarea unei societăți care în felul acesta îsi va putea permite să fie mult mai atentă cu persoanele care nu pot sau nu mai pot, după o viață de muncă, să-si câstige singure existența. Sunt foarte optimistă că putem schimba în bine toate aceste lucruri, printr-un efort comun. Pentru anul acesta, as vrea să definitivăm proiectul privind pensiile ocupaționale, vom lansa în luna aprilie viziunea în ceea ce priveste obiectivele specifice în domeniul reducerii sărăciei si excluziunii sociale. De asemenea, vreau să avem politici mult mai active si mai țintite în ceea ce priveste ocuparea, pentru că avem nevoie în România ca toată cresterea economică si prognozele, care sunt optimiste în ceea ce priveste cresterea economică, să se regăsească în beneficii sociale.
Managerii companiilor mizează pe cresteri în industria prelucrătoare, construcții si comerț Managerii companiilor prevăd, pentru perioada martie-mai, o tendință de crestere în industria prelucrătoare, construcții si în sectorul de comerț si crestere moderată în servicii, în raport cu cele trei luni anterioare, potrivit indicatorului sold conjunctural, a anunțat vineri INS.
"În cadrul anchetei de conjunctură din luna martie 2014, managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni crestere a volumului producției (sold conjunctural +19%).
În ceea ce priveste estimarea producției, pentru unele dintre activități se va înregistra tendința de crestere mai mare decât pe total industrie prelucrătoare si anume: fabricarea produselor din tutun (sold conjunctural +72%), fabricarea hârtiei si a produselor din hârtie (sold conjuncturale +39%), fabricarea substanțelor si a produselor chimice si fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice (solduri conjuncturale +36%)", se arată într-un comunicat al Institutului Național de Statistică (INS).
Pentru prețurile produselor industriale, se prognozează stabilitate relativă în următoarele trei luni, cu un sold conjunctural pozitiv de 5%. În ceea ce priveste numărul de salariați, se estimează relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de +4% pe total industrie prelucrătoare. În sectorul construcțiilor, managerii estimează o crestere a volumului producției (sold conjunctural +23%) si a stocului de contracte si comenzi (sold conjunctural +17%) pentru următoarele trei luni. Totodată, acestia văd o apreciere moderată a numărului de salariați (sold conjunctural +6%), ca si a prețurilor lucrărilor de construcții (sold conjunctural +6%). În sectorul de comerț cu amănuntul, managerii au preconizat o tendință de crestere a activității economice (sold conjunctural +24%) si a volumului comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unitățile comerciale (sold conjunctural +18%).
Angajatorii prognozează o scădere moderată a numărului de salariați (sold conjunctural -7%), însă apreciază că prețurile de vânzare cu amănuntul vor înregistra cresteri pentru următoarea perioadă (sold conjunctural +20%).
Cererea de servicii (cifra de afaceri) va cunoaste crestere moderată în următoarele trei luni (sold conjunctural +7%). În sectorul de servicii, se estimează relativă stabilitate a numărului de salariați (sold conjunctural +1%) si a prețurilor (sold conjunctural +3%).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu