Germania adoptă
salariul minim pe economie: 8,5 euro/oră
Guvernul Germaniei, cea mai mare economie europeană şi principala
destinaţie a exporturilor româneşti, a adoptat un proiect de lege care va
introduce un salariu minim de 8,50 de euro în toate industriile ţării, o măsură
până nu demult descrisă de companii ca distrugătoare de locuri de muncă, dar
acum acceptată de tot mai multe dintre acestea. Salariul minim pe economie va
trebui introdus la nivelul întregii economii începând cu ianuarie 2015 şi până
în 2017.
Proiectul de lege a fost elaborat de ministrul muncii
Andrea Nahles, din Partidul Social Democrat pe care creştin-democraţii
cancelarului Angela Merkel au fost nevoiţi să-l accepte la guvernare pentru a
putea forma un cabinet în urma alegerilor din septembrie. Pragul minim de 8,50
de euro pe oră nu este aplicabil minorilor, ucenicilor şi celor care fac
pregătire sub forma internshipului. O altă excepţie o reprezintă persoanele
care au fost şomere pe termen lung. Acestea nu vor beneficia de salariul minim
pe economie în primele şase luni după găsirea unui loc de muncă. Parlamentul va
vota legea în iulie. Când Merkel a propus introducerea salariului minim, ca o
concesie făcută social-democraţilor, economiştii au avertizat că această măsură
va pune în pericol sute şi chiar mii de locuri de muncă germane. Însă pe măsură
ce managerii de companii au analizat detaliile proiectului, opoziţia s-a
înmuiat, iar mulţi dintre aceştia spun că se pot descurca şi cu această lege, o
parte chiar pretextând că le va aduce beneficii, notează The Wall Street
Journal. „Ar putea fi locuri de muncă desfiinţate în sectoarele cu salarii
reduse, dar pierderile vor fi limitate”, consideră Stephan Johannes Reinhold,
managerul unei companii de foto-imprimare cu 3.300 de angajaţi în 24 de ţări
europene. Germania este una dintre cele şapte ţări din Uniunea Europeană care
nu au încă un salariu minim pe economie. În lipsa acestuia, timp de decenii
patronatele şi sindicatele au negociat salariile şi programul de lucru. Însă un
număr în creştere de companii ocolesc aceste acorduri, rezultatil fiind
îngheţarea salariilor timp de un deceniu. Multe dintre locurile de muncă prin
care Germania a ţinut şomajul sub control, iar acum are cea mai redusă rată a
şomajului din istorie sunt poziţii slab plătite din sectorul serviciilor. În
aceste condiţii propunerea lui Merkel de a introduce un salariu minim general a
fost văzută ca binevenită de 80% din populaţie. Cei care au iniţiat planul spun
că salariul minim va majora remuneraţiile, ceea ce va reechilibra prin
creşterea consumului intern economia axată acum pe exporturi. De partea
celaltă, Deutsche Bank a estimat în noiembrie că salariul minim ar putea pune
în pericol un milion de locuri de muncă. Institutul economic Ifo a avertizat
asupra desfiinţării a până la 900.000 de locuri de muncă, dintre care multe
part-time.
Vânzările Dacia în Germania au crescut de trei ori mai rapid decât piaţa
în primul trimestru
Înmatriculările de autoturisme Dacia noi în Germania au avansat în
primul trimestru cu 14,5%, de aproape trei ori mai rapid decât piaţa, la 11.423
unităţi, însă creşterea mărcii se află în încetinire puternică de la începutul
anului, iar în luna martie s-a situat sub cea a pieţei germane.
Vânzările totale
de autoturisme noi au urcat în primele trei luni cu 5,6%, la 711.753 unităţi,
arată date publicate miercuri de Oficiul de Înmatriculări Auto german KBA.Cota
de piaţă a Dacia s-a situat la 1,6% în primul trimestru, faţă de 1,5% în
aceeaşi perioadă a anului trecut.
Dintre cele 33 de mărci analizate, 18 au înregistrat creştere, în timp
ce Toyota a stagnat, iar restul au consemnat scăderea livrărilor. Şapte mărci
au avut o evoluţie a vânzărilor mai bună decât Dacia, cea mai mare creştere
fiind înregistrată de Jaguar, cu 36%, la 1.367 unităţi.
Vânzările liderului pieţei, Volkswagen, au urcat cu 3,6% în primele trei
luni ale anului, la 148.568 autoturisme.În luna martie, înmatriculările Dacia
au avansat cu 3,1%, la 3.975 maşini. Avansul din martie reprezintă o încetinire
puternică a creşterii faţă de lunile ianuarie şi februarie, când s-a situat la
25,4%, respectiv 17,7%.
Piaţa germană a autoturismelor noi a avansat în martie cu 5,4%, la
296.408 unităţi.
Cota de piaţă a Dacia a scăzut de la 1,4% în martie anul trecut la
1,3%.Vânzările mărcii Renault, parte a grupului francez cu acelaşi nume, care
deţine şi Dacia, au scăzut cu 2,8% în primul trimestru, la 24.979 maşini, în
timp ce în luna martie au înregistrat o creştere de 2,3%, la 11.606
unităţi.Germania este a doua piaţă ca mărime pentru Dacia, după Franţa.
În Franţa, Dacia îşi continuaă evoluţia bună, cu o creştere a vânzărilor
în primul trimestru de 25,5%, cea mai puternică în rândul mărcilor de volum, la
28.349 unităţi, susţinută de un avans de peste 50% în luna martie, de asemenea
cel mai ridicat de pe piaţa franceză.În luna martie, înmatriculările Dacia în
Franţa au crescut cu 52,7%, la 10.305 de maşini.
Producţia industrială continuă să se ieftinească în România
Preţurile producţiei industriale din România au scăzut cu 0,2% în
februarie faţă de luna precedentă şi cu 1,2% comparativ cu luna corespunzătoare
din 2013, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică. Comparativ cu
ianuarie, preţurile producţiei industriale pe piaţa internă au scăzut cu 0,3%,
iar pe piaţa externă cu 0,1%.
Faţă de ianuarie, preţurile producţiei industriale au înregistrat
creşteri în industria bunurilor de uz curent cu 0,1%. Cea mai mare scădere s-a
consemnat la industria bunurilor intermediare (-0,4%) şi industria energetică
(-0,3%)Industria bunurilor de folosinţă îndelungată şi industria bunurilor de capital
au scăzut cu câte cu 0,1%.Faţă de luna februarie 2013, preţurile producţiei
industriale au fost mai mici cu 1,2%, cu 0,2 puncte procentuale sub scăderea
înregistrată pe piaţa internă şi cu 0,4 puncte procentuale peste evoluţia
înregistrată pe piaţa externă.În luna februarie 2014, comparativ cu aceeaşi
lună din anul precedent, preţurile producţiei industriale au crescut
semnificativ în industria bunurilor de folosinţă îndelungată cu 1,8% şi
industria bunurilor de uz curent cu 1,5%.
Această evoluţie nu a putut compensa scăderile de preţuri înregistrate
la produsele energetice (-3,1%), în industria bunurilor intermediare (-2,0%) şi
industria bunurilor de capital (-0,4%).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu