Cum apără deputatul Sturzu GOLUL dat de premierul Ponta în bugetul
personal al românilor: Dai 20 de lei, dar nu dai, iei!
Parlamentarii dau în aceste zile testul accizei lui Ponta. "M-am
dus, am băgat pompa, am dat omului banii şi gata. M-am trezit cu doi litri mai
puţin", se plânge un deputat al opoziţiei. Dar el face parte dintr-o
minoritate. Majoritatea colegilor săi fie nu au trebă cu pompa de benzină, fie
consideră majorarea nesemnificativă. Cea mai interesantă teorie îi aparţine
şefului tineretului social-democrat, Mihai Sturzu. Acesta a explicat, într-o
declaraţie pentru Gândul, cum cei 20 de lei în plus la benzină sunt, de fapt,
spre binele nostru al tuturor. De ce această sumă în plus ne va feri de
spitale, vedeţi în materialul de mai jos:
Fie că au trecut sau nu pe la bezinărie, parlamentarii fac calculele
după introducerea accizei suplimentare la carburant. PMP-istul Clement Negruţ
este printre primii care au trecut testul noii taxe, intrate în vigoare la 1
aprilie. „M-am dus, am băgat pompa, am dat omului banii şi gata. M-am trezit cu
doi litri mai puţin", spune el. Diferenţa o simte şi liberalul Mihăiţă
Calimente, supărat, în plus că s-au scumpit şi ţigările, ceea ce-l face să
piardă bani. „Binenţeles că se simte diferenţa”, susţine el după un drum la
benzinărie.
Chiar dacă nu a ajuns încă la pompă, colegul său de partid Cristian
Bodea face şi el calculele: „20 de lei pentru românul de rând înseamnă ceva şi
dacă face două plinuri pe lună, ajung la 40-50 de lei, adică fix cu cât se
măreşte salariu minim pe economie. Şi dup-aia Ponta iese şi spune că el a dat
aceşti bani, când de fapt oamenii i-au scos din buzunarul lor”.
Din tabăra puterii, leii în plus la un plin nu par aşa de mulţi, mai
ales că, spune pesedistul Mihai Sturzu, dacă banii merg la autostrăzi, vor fi
mai puţine accidente şi mai mulţi bani pe asigurări şi spitalizare. ”Un om care
intră în spital, îşi rupe o mână, un picior, doamne-fereşte, nu mai poate
munci, are familie..sunt multe lucruri la claculul acesta, nu doar câtă benzină
bagi în rezervor şi cât costă”, explică el.
Aproximativ 20 de lei scot românii în plus din buzunar pentru un plin de
benzină, la o maşină cu un rezervor de 50 de litri, preţurile fiecărui
sortiment de carburant crescând, în medie, cu 40 de bani. La patru astfel de
plinuri pe lună, un şofer va plăti cu aproximativ 80 de lei în plus.
Parlamentarii însă, care dau vina pe multiplele drumuri în colegiu, sunt nevoiţi
să îşi umple rezervorul de mai multe ori pe săptămână.
Deputatul care a primit cu doi litri mai puţin
Cel mai tare se “sperie” liderul neoficial al deputaţilor proaspăt
înscrişi în Partidul Mişcarea Populară, Clement Negruţ. A trecut pe la benzinărie
chiar cu jumătate de oră înainte de a-l contacta şi spune că s-a trezit cu doi
litri de benzină mai puţin decât înainte, achitând aceeaşi sumă: 150 de lei.
"Am băgat undeva la 13-14 litri şi înainte intrau undeva la 16-17
litri de banii ăştia. E o diferenţă simţitoare pentru că sunt legat de maşină.
Dacă nu mă înşel, erau vreo 6,2 lei preţul la litru de benzină. Dar nici nu
m-am uitat, că e rutină aici. Te-ai dus, ai băgat pompa, ai dat omului banii şi
gata. Alimentează-mi de 150 de lei şi am plecat”, povesteşte Negruţ.
Cei doi litri în
minus, aproape 30 de kilometri în afara oraşului, calculează deputatul.
Mai mult, Negruţ recunoaşte că s-a dus pregătit la pompă. “Ăsta a fost
şi gândul cu care m-am dus, că o să-mi pun mai puţină benzină decât de obicei”,
a adăugat el pentru gândul.
Al doilea deputat trecut deja prin “botezul” accizei suplimentare este
liberalul Mihăiţă Calimente. A băgat benzină de 100 de lei şi a primit 14
litri. “Am dat cam 6 lei în plus. Acuma nu e mult, dar o să mă coste ceva pe lună,
cam 150 de lei în plus”, aproximează Calimente.
"O să simţi diferenţa în buzunar?", îl întrebăm. “Bineînţeles,
mai ales că s-au scumpit şi ţigările!”, se plânge deputatul.
Calculele ad-hoc. Cât vor plăti în plus pentru benzină
Liberalul Laurenţiu Ţigăeru nu a trecut încă proba accizei suplimentare
la carburant. Dar face un calcul pe loc. „Ştiu cam care e socoteala, deci o să
vină cam 40 de bani pe litru în plus, deci pentru mine o să fie cam 80-90 de
lei în plus pe lună. Am drumurile Bucureşti-Focşani, plus mersul prin colegiu.
Cel puţin 200 de litri pe lună, aproape un milion în plus”, trage linie
penelistul.
Cu toate că susţine că 100 de lei nu este chiar o sumă de ignorat, mai
ales pentru românul de rând, Ţigăeru punctează faptul că nu are o problemă în a
plăti cei şapte eurocenţi în plus. Nu pentru banii propriu-zişi, cât pentru
destinaţia lor. „Eu am o problemă cu ce se întâmplă cu banii ăia. Noi plătim
nişte taxe, puţine, multe, mici, mari, vrem să ştim ce se întâmplă cu banii.
Acum e foarte clar că banii din acciză se duc într-un coş foarte mare unde se
bagă mâna şi se plătesc de toate, indiferent ce spune premierului”, se arată
sceptic deputatul, contactat de gândul.
Tot liberal, veşnic revoltat împotriva PSD, senatorul Cristian Bodea
recunoaşte că încă nu a ajuns la o benzinărie ca să alimenteze. Nu că s-ar fi
speriat, ci pentru că are maşina avariată. Cu toate acestea, şi-a făcut toate
calculele.
„Logica e simplă: dacă avem 50 de litri ori 40, avem 20 de lei în plus.
Nu ştiu cum se simte la pompă, nu fac eu plinul.. Depinde ce efect are, la ce
folosesc aceşti bani şi ce înţeleg oamenii din asta. 20 de lei pentru românul
de rând înseamnă ceva şi dacă face două plinuri pe lună, ajung la 40-50 de lei,
adică fix cu cât se măreşte salariu minim pe economie. Şi dup-aia Ponta iese şi
spune că el a dat aceşti bani, când de fapt oamenii i-au scos din buzunarul
lor”, a punctat Bodea pentru gândul.
Alimentarea la pompă, în grija partenerilor de viaţă
N-a avut nevoie să-şi umple rezervorul maşinii, dar a cercetat piaţa
după introducerea accizei suplimentare la carburant. Deputul PDL Ioan Oltean
mărturiseşte că a făcut un tur al benzinăriilor, împreună cu şoferul său.
„Niciun preţ sub 6 lei, ba chiar 7 lei. S-a văzut cu ochiul liber că benzina şi
motorina s-au scumpit”, conchide el.
Aplicat pe propria persoană, Oltean nu şi-a făcut calculele, mai ales că
plăteşte carburantul din sumele forfetare de la Parlament. Însă are o
certitudine: soţia lui va simţi, cu siguranţa, scumpirea benzinei, la fel ca
orice alt şofer.
„Va fi în primul rând de alimentat maşina soţiei, care va suporta ca
orice alt conducător auto ce-şi foloseşte maşina. Nici ea n-a alimentat recent,
dar o va face zilele astea. Categoric se simte, eu merg cu maşina nu doar ca
mijloc de bună dispoziţie pentru a mă relaxa. Atât timp cât faci
aproape săptămânal
un plin de benzină, costurile cresc simţitor”, mai spune Oltean, contactat de gândul.
Dacă pedelistul se îngrijorează de maşina soţiei, deputata PPDD Liliana
Mincă se bazează tot pe soţ când vine vorba despre alimentarea cu benzină a
maşinii. Deşi nu a făcut proba la pompă după introducerea accizei suplimentare,
Mincă îşi exprimă dezacordul privind măsurile luate de guvernare.
„Nu suntem de acord cu acciza, preţurile vor creşte în lanţ, nu avem de
ce să dăm banii la baronii locali. Mai bine să combată evaziunea fiscală şi de
acolo se vor scoate banii şi pentru pensii, şi salarii, şi autostrăzi. De doi
ani de zile aşteptăm măsuri concrete de la guvern, dar nu vedem decât
teleguvernare. Nu mai au cum să-i prostească pe români la europarlamentare”, se
revolta deputata, contactată de gândul.
Logica lui Sturzu: de ce este bună acciza
„Orice e în plus nu e în regulă”, argumentează deputatul PNL Theodor
Nicolescu. Nici el nu a trecut pe la benzinărie de când a fost introdusă acciza
suplimentară, dar ne asigură că a văzut diferenţele de preţuri. „Sunt un om
care merge foarte mult cu maşină şi, ca atare, mă va costa foarte mult în plus.
Toate preţurile sunt peste 6 lei”, punctează liberalul.
„Pentru un om normal cu o maşină normală, doar 20 de lei în plus pe
lună”, face calculele şi preşedintele Tineretului Social Democrat, deputatul
Mihai Sturzu. Dând exemplul mamei sale, care „merge de la moară până la gară”
în Braşov, cam asta va fi diferenţa.
Ce e şi mai important, insistă Sturzu, este că suma de 20 de lei este
una mică având în vedere că vom avea autostrăzi. Argumentaţia este simplă. „De
la Braşov la Ploieşti, pe DN1, unde sunt curbe, depăşeşti, urci, cobori, frână,
fir, trecere de pietoni, consumi cam 7%. De la Ploieşti la Bucureşti, unde merg
pe autostradă, consumul scade la 5,4%, deci practic un litru şi jumătate de
motorină la suta de kilometri, deci vreo doi euro la suta de km, diferenţa
numai la combustibil. Este mai ieftin să dai 20 de lei în plus la un plin şi să
mergi pe autostradă decât să nu dai 20 de lei în plus, dar să consumi mult mai
mult şi motorină şi resursa maşinii”, explică membrul formaţiei Hi-Q.
Mai mult, deşi mulţi s-au plâns de introducerea accizei suplimentare,
Mihai Sturzu susţine că sunt multe alte avantaje ale noii taxe pe care mulţi nu
le-au luat în seamă. Logica lui, pe acelaşi fir ca cea a premierului Victor
Ponta. Oamenii plătesc acciza suplimentară, cu banii strânşi se vor face
autostrăzi, deci se va circula mai bine şi mai repede, ceea ce înseamnă mai
puţine accidente rutiere. Mai puţine accidente rutiere, egal cu mai puţine
spitalizări.
„Pe autostradă rata accidentelor este mult mai mică, mergi în linie
dreaptă, n-ai ce să faci acolo, nu sare căruţa din câmp. Sunt costuri pe care
nu le vedem în cazul accidentelor rutiere, asigurări, spitalizare, traume
familiale etc. Cineva a calculat inclusiv acestea în favoarea construcţiei de
autostrăzi. Chiar dacă ne costă 20 de lei în plus pe lună. Un om care intră în
spital, îşi rupe o mână, un picior, doamne-fereşte, nu mai poate munci, are
familie..sunt multe lucruri la caculul acesta, nu doar câtă benzină bagi în
rezervor şi cât costă”, a exemplificat deputatul PSD, citând dintr-un set de
studii făcute la nivel european.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu