duminică, 16 martie 2014

Top 20 contracte de sosele din ultimii cinci ani



Top 20 contracte de sosele din ultimii cinci ani: 2 mld. euro pe autostrăzi, reabilitări de drumuri naționale si lucrări de întreținere Topul celor mai mari 20 de contracte de infrastructură semnate în perioada 2009-2013 de

Compania Națională de Autostrăzi si Drumuri Naționale din România (CNADNR) însumează circa 1,9 miliarde de euro, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de-a lungul timpului de CNADNR, dar si a datelor de pe e-licitatie.ro.

CNADNR a avut în perioada 2009-2013 un buget total de circa 9 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF. Jumătate dintre cele mai mari 20 de contracte semnate în ultimii cinci ani de compania de drumuri se referă la construcții de autostrăzi, restul fiind pentru modernizări sau reabilitări de drumuri naționale, respectiv pentru lucrări de întreținere a soselelor.
Cele mai valoroase contracte au ca obiect realizarea de autostrăzi, în special pe fostul Coridor IV paneuropean (cunoscut în prezent sub denumirea de Axa Prioritară 7), astfel că au fost finanțate în proporție de 85% de Comisia Europeană, prin POS-T.
Cel mai mare contract semnat de CNADNR în ultimii cinci ani este cel pentru construcția autostrăzii Deva-Orăstie, câstigat în 2010 de austriecii de la Strabag si firma românească Straco Grup pentru circa 178 de milioane de euro. Autostrada Deva-Orăstie, cu o lungime de 32,5 kilometri, a fost finalizată în întregime în prima parte a anului trecut, după ce la finalul anului 2012 a fost deschis circulației aproape
jumătate din tronson. Pe locul al doilea în topul celor mai valoroase contracte semnate în perioada 2009-2013 se află construcția autostrăzii Lugoj-Nod Dumbravă, unde italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d’Acqua si Cossi Construzioni au început să lucreze în 2011 pentru circa 162 milioane de euro. Tronsonul a fost finalizat anul trecut.
Podiumul este completat de lotul al treilea al autostrăzii Orăstie-Sibiu, contract semnat în 2011 cu italienii de la Impregilo pentru circa 144 de milioane de euro. Proiectul nu este încă gata, iar ultimele estimări ale CNADNR indică drept termen de finalizare anul 2014.
Printre câstigătorii celor mai mari 20 de proiecte ale CNADNR din ultimii cinci ani se numără atât companii private românesti, cât si străine. Austriecii de la Strabag, italienii de la Impregilo si Astaldi, nemții de la Max Boegl sau israelienii de la Shapir Structures, alături de firme românesti precum Straco Grup (controlată de frații Alexandru si Traian Horpos), Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu) si Delta ACM 93 (Florea Diaconu) si-au adjudecat în ultimii ani principalele contracte puse la bătaie de CNADNR.
Cele mai multe contracte pentru construcția de autostrăzi au fost semnate în 2011, dar si în a doua parte a anului trecut. De asemenea, la finalul lunii decembrie 2013 CNADNR a mai atribuit alte patru contracte pentru construirea celor 4 loturi care compun autostrada Sebes-Turda, cu o valoare totală de 420 de milioane de euro, însă acestea nu au fost încă semnate, în contextul în care a urmat perioada de contestații.
CNADNR nu a răspuns până la închiderea ediției la solicitarea ZF privind topul celor mai mari 20 de contracte semnate în ultimii cinci ani si nici nu a precizat valoarea totală a contractelor semnate din 2009 până în 2013 inclusiv. De asemenea, CNADNR nu a răspuns nici la solicitarea transmisă de ZF la începutul lunii ianuarie cu privire la topul celor mai mari 10 contracte semnate anul trecut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu