"Sunt cetățean european și am
drepturi?"
Mai mult de jumătate dintre români nu stiu ce drepturi
au atunci când pleacă în străinătate.
Lista celor mai importante drepturi
Cei mai mulți dintre românii care au
călătorit în străinătate nu au reclamat problemele cu care sau
confruntat pentru că nu știau ce drepturi
au.
Mulți dintre românii care au călătorit în
afara granielor au întâmpinat probleme pe parcursul drumului, dar nu s-au
adresat unei instituții specializate în protecția consumatorilor pentru a reclama
situațiile neplăcute întâmpinate pentru că nu îsi cunoșteau drepturile de consummator
european. Acestea sunt doar câteva dintre rezultatele unui sondaj realizat de
către reprezentanții Centrului European al Consumatorilor din România (ECC
România) în cadrul Târgului de Turism al României organizat recent la București.
Desi 93% dintre respondenți au susținut că
au călătorit în statele membre ale Uniunii Europene și 35% dintre ei că au
întâmpinat probleme pe parcursul transportului, doar 12% s-au adresat unei
instituții specializate pentru protecția consumatorilor pentru a depune o
plângere. Restul de 88% nu au beneficiat de drepturile legale pe care le aveau
în asemenea cazuri.
Totodată, 61% dintre persoanele care au
participat la sondaj au declarat că nu îsi cunosc drepturile de consumator
european.
Principalele nemulțumiri pe care le-au avut
românii atunci când au călătorit peste hotare au fost cele legate de pierderea
sau de deteriorarea bagajelor (45%) și de produsele achiziționate din străinătate
(31%). Românii au întâmpinat și neplăceri legate de transport, fie el cu
avionul sau cu autocarul (17%).
Care sunt cele mai importante
drepturi pe care le ai atunci când cumperi un produs dintr-un stat membru UE:
- Poți cumpăra orice de oriunde, fără
discriminare, fără a plăti taxe vamale sau TVA suplimentar;
- Ai dreptul la informații corecte, de la cele
care apar pe eticheta hainelor (compoziie, utilizare),
la modul în care este afisat prețul;
- Nu trebuie să fii indus în eroare ori
obligat să faci o achiziție;
- Ai dreptul la reparare, înlocuire și
restituirea banilor, dacă produsul este defect;
- Orice produs vândut în UE trebuie sa fie
sigur;
- Poi renunța la achiziția făcută, de
exemplu, atunci când cumperi de pe internet;
- Când pleci în călătorie fie achiziționând
pachet de servicii turistice, fie pe cont propriu, cu avionul, trenul sau
autobuzul, esti protejat.
ECC România le oferă consumatorilor servicii
pornind de la informarea lor asupra drepturilor și ajungând până la oferirea de
consultanță și de sprijin în rezolvarea problemelor pe care le întâmpină.
ECC-Net este o rețea alcătuită din centre
europene pentru consumatori prezente în 29 de state, respectiv ările membre UE,
Norvegia și Islanda. Aceasta este co-finanată de Direcția Generală de Sănătate
și Protecția Consumatorilor a Comisiei Europene și de către fiecare dintre
statele membre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu