Antreprenorii români din Marea
Britanie au creat afaceri de milioane de lire sterline, se estimează cresteri
semnificative
Fie că îsi desfăsoară activitatea în
sectoare tradiționale ale industriei si serviciilor, fie că dețin companii din
domeniul IT, antreprenorii români din Marea Britanie au construit afaceri de milioane
de lire sterline si estimează cresteri semnificative în perioada următoare.
George Bețianu este proprietarul grupului de
companii Riverside Group London Limited, care are 700 de angajați, dintre care
aproximativ 500 sunt români. Grupul cuprinde sase firme în domeniul serviciilor
de taximetrie, industriei alimentare, serviciilor de asistență medicală, serviciilor
de curățenie, o agenție de recrutare personal si o agenție de turism.
Când a ajuns în Marea Britanie, în 1991,
avea în buzunar 50 de dolari si nu stia decât două expresii în limba engleză -
'Bună ziua!' si 'Mulțumesc!'. Prima firmă a înființat-o în 1995 – Media Cars,
pentru servicii de taximetrie, si este acum cea mai mare din cadrul grupului,
cu o cifră de afaceri de 5 milioane de lire sterline în 2013.
Înainte de a pleca din România, George Bețianu
a practicat boxul de performanță, timp de 17 ani, la clubul Steaua si a făcut
parte din lotul olimpic. Începutul în Anglia a fost dificil - 'Învățam în
fiecare zi cuvinte în limba engleză. După sase luni de zile am cumpărat o
masină si asa am început să fiu taximetrist, acesta fiind primul job oficial pe
care l-am avut', spune Bețianu.
Cea mai tânără în grupul de companii - firma
de produse din carne Maestro, pe baza unor rețete românesti, cu o cifră de
afaceri de trei milioane lire sterline, are cea mai rapidă crestere si le va
depăsi pe celelalte, a estimat proprietarul Riverside Group London, la o
întâlnire cu jurnalisti români, la Londra, la începutul lunii martie.
Bețianu intenționează să extindă această
afacere prin dezvoltarea unui lanț de magazine alimentare. 'Am multe cunostințe
care organizează petreceri, conferințe, evenimente diferite si încerc prin
această afacere să promovez gustul românesc', afirmă patronul Riverside Group London.
Pe Emi Gal, 27 de ani, CEO-ul unei companii
de milioane de dolari, presa l-a numit 'copilul minune al online-ului românesc'
si 'Zuckerberg al României'. La 10 ani a început prima 'afacere', realizând cărți
de vizită profesorilor de la scoală, iar la 20 de ani a plecat din România si
s-a mutat la Londra. Emi Gal a creat în România compania Brainient,
specializată în tehnologie pentru piața de video advertising, si a reusit să-si
dezvolte ideile la Londra si New York, reusind să atragă finanțări de circa
patru milioane de dolari de la fonduri de investiții cu capital de risc si 'business
angels'.
Afacerea sa oferă caracteristici interactive
clipurilor postate online, ajutând clienții să îsi crească veniturile din
publicitate. 'Dacă as fi rămas în România nu as fi ajuns atât de departe',
spune Emi Gal, adăugând că în Marea Britanie si SUA sunt mulți clienți si mulți
bani.
Platforma BrainRolls a fost utilizată în
campaniile de video advertising de Disney, ASOS, Warner Brothers, Canon si Coca
Cola.
Compania are birouri la Londra, New York si
Bucuresti, are o crestere medie de 200% anual, iar Emi Gal este CEO-ul si cel
mai mare acționar al Brainient.
Călin Humă - presedintele Indes Group si
CEO-ul Bridge2Romania - este inițiatorul platformei Bridge, care îsi propune
facilitarea investițiilor britanice în România si accesul la informații utile al
IMM-urilor si administrațiilor locale.
Stabilit în urmă cu peste 20 de ani în Marea
Britanie, Humă a organizat o serie de întâlniri între oameni de afaceri din
cele două țări, unele concretizate în parteneriate.
'În Anglia sunt 5 milioane de IMM-uri.
Firmele englezesti au acces prin diverse medii la proiectele guvernamentale,
dar foarte puține dintre acestea, care nu au legături directe cu România,
cunosc câte ceva despre oportunitățile de afaceri de aici. Bridge este o platform
digitală bilingvă, un Facebook al companiilor, pentru că în măsura în care
oricine are o idee o poate genera singur prin intermediul acestei platforme
fără a mai apela la intermediari', afirmă Călin Humă.
El estimează că această inițiativă de social
networking pentru dezvoltarea afacerilor în special în sectorul IMM-urilor are
un potențial de 250 de milioane de euro în următorii cinci ani.
Tech City este un 'cluster' (concentrare
geografică de companii interconectate dintr-un anumit domeniu de activitate -
n.r.) situat în zona de centru si est a Londrei, pentru start-up-uri si mici companii
de IT. Lansat în noiembrie 2010, cu un număr de 200 de companii, Tech City a
ajuns la 1.300 de companii si este 'tech cluster'-ul cu cea mai rapidă crestere
din Europa.
Accesul usor la centrul financiar al
Londrei, interesul fondurilor de investiții si al finanțatorilor de tip
'business angels', activitățile de promovare si entuziasmul comunității din
Tech City au atras specialisti în IT de peste 200 de naționalități, printre
care si români.
George Urdea este unul din tinerii care
lucrează în Tech City. S-a născut la Sibiu si a plecat din România pentru că
'nu avea timpul si banii' pentru a-si dezvolta ideile. A lucrat în România cu companii
străine si a beneficiat de un program de internship la Bursa de Valori
Bucuresti, dar a considerat că obținerea autorizațiilor pentru afacerile pe
care voia să le înceapă era 'coplesitoare'. Tânărul român a ajuns si în Chile,
care are un program de susținere a start-upurilor si a dezvoltat în Tech City
firma Nobly care oferă aplicații pentru comercianții mici si mijlocii. Împreună
cu alți doi tineri, Urdea a investit în Nobly 25.000 de lire sterline.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu