luni, 24 martie 2014

Antreprenorii romani din Marea Britanie au creat afaceri de milioane de lire sterline

Antreprenorii români din Marea Britanie au creat afaceri de milioane de lire sterline, se estimează cresteri semnificative

Fie că îsi desfăsoară activitatea în sectoare tradiționale ale industriei si serviciilor, fie că dețin companii din domeniul IT, antreprenorii români din Marea Britanie au construit afaceri de milioane de lire sterline si estimează cresteri semnificative în perioada următoare.
George Bețianu este proprietarul grupului de companii Riverside Group London Limited, care are 700 de angajați, dintre care aproximativ 500 sunt români. Grupul cuprinde sase firme în domeniul serviciilor de taximetrie, industriei alimentare, serviciilor de asistență medicală, serviciilor de curățenie, o agenție de recrutare personal si o agenție de turism.
Când a ajuns în Marea Britanie, în 1991, avea în buzunar 50 de dolari si nu stia decât două expresii în limba engleză - 'Bună ziua!' si 'Mulțumesc!'. Prima firmă a înființat-o în 1995 – Media Cars, pentru servicii de taximetrie, si este acum cea mai mare din cadrul grupului, cu o cifră de afaceri de 5 milioane de lire sterline în 2013.
Înainte de a pleca din România, George Bețianu a practicat boxul de performanță, timp de 17 ani, la clubul Steaua si a făcut parte din lotul olimpic. Începutul în Anglia a fost dificil - 'Învățam în fiecare zi cuvinte în limba engleză. După sase luni de zile am cumpărat o masină si asa am început să fiu taximetrist, acesta fiind primul job oficial pe care l-am avut', spune Bețianu.
Cea mai tânără în grupul de companii - firma de produse din carne Maestro, pe baza unor rețete românesti, cu o cifră de afaceri de trei milioane lire sterline, are cea mai rapidă crestere si le va depăsi pe celelalte, a estimat proprietarul Riverside Group London, la o întâlnire cu jurnalisti români, la Londra, la începutul lunii martie.
Bețianu intenționează să extindă această afacere prin dezvoltarea unui lanț de magazine alimentare. 'Am multe cunostințe care organizează petreceri, conferințe, evenimente diferite si încerc prin această afacere să promovez gustul românesc', afirmă patronul Riverside Group London.
Pe Emi Gal, 27 de ani, CEO-ul unei companii de milioane de dolari, presa l-a numit 'copilul minune al online-ului românesc' si 'Zuckerberg al României'. La 10 ani a început prima 'afacere', realizând cărți de vizită profesorilor de la scoală, iar la 20 de ani a plecat din România si s-a mutat la Londra. Emi Gal a creat în România compania Brainient, specializată în tehnologie pentru piața de video advertising, si a reusit să-si dezvolte ideile la Londra si New York, reusind să atragă finanțări de circa patru milioane de dolari de la fonduri de investiții cu capital de risc si 'business angels'.
Afacerea sa oferă caracteristici interactive clipurilor postate online, ajutând clienții să îsi crească veniturile din publicitate. 'Dacă as fi rămas în România nu as fi ajuns atât de departe', spune Emi Gal, adăugând că în Marea Britanie si SUA sunt mulți clienți si mulți bani.
Platforma BrainRolls a fost utilizată în campaniile de video advertising de Disney, ASOS, Warner Brothers, Canon si Coca Cola.
Compania are birouri la Londra, New York si Bucuresti, are o crestere medie de 200% anual, iar Emi Gal este CEO-ul si cel mai mare acționar al Brainient.
Călin Humă - presedintele Indes Group si CEO-ul Bridge2Romania - este inițiatorul platformei Bridge, care îsi propune facilitarea investițiilor britanice în România si accesul la informații utile al IMM-urilor si administrațiilor locale.
Stabilit în urmă cu peste 20 de ani în Marea Britanie, Humă a organizat o serie de întâlniri între oameni de afaceri din cele două țări, unele concretizate în parteneriate.
'În Anglia sunt 5 milioane de IMM-uri. Firmele englezesti au acces prin diverse medii la proiectele guvernamentale, dar foarte puține dintre acestea, care nu au legături directe cu România, cunosc câte ceva despre oportunitățile de afaceri de aici. Bridge este o platform digitală bilingvă, un Facebook al companiilor, pentru că în măsura în care oricine are o idee o poate genera singur prin intermediul acestei platforme fără a mai apela la intermediari', afirmă Călin Humă.
El estimează că această inițiativă de social networking pentru dezvoltarea afacerilor în special în sectorul IMM-urilor are un potențial de 250 de milioane de euro în următorii cinci ani.
Tech City este un 'cluster' (concentrare geografică de companii interconectate dintr-un anumit domeniu de activitate - n.r.) situat în zona de centru si est a Londrei, pentru start-up-uri si mici companii de IT. Lansat în noiembrie 2010, cu un număr de 200 de companii, Tech City a ajuns la 1.300 de companii si este 'tech cluster'-ul cu cea mai rapidă crestere din Europa.
Accesul usor la centrul financiar al Londrei, interesul fondurilor de investiții si al finanțatorilor de tip 'business angels', activitățile de promovare si entuziasmul comunității din Tech City au atras specialisti în IT de peste 200 de naționalități, printre care si români.

George Urdea este unul din tinerii care lucrează în Tech City. S-a născut la Sibiu si a plecat din România pentru că 'nu avea timpul si banii' pentru a-si dezvolta ideile. A lucrat în România cu companii străine si a beneficiat de un program de internship la Bursa de Valori Bucuresti, dar a considerat că obținerea autorizațiilor pentru afacerile pe care voia să le înceapă era 'coplesitoare'. Tânărul român a ajuns si în Chile, care are un program de susținere a start-upurilor si a dezvoltat în Tech City firma Nobly care oferă aplicații pentru comercianții mici si mijlocii. Împreună cu alți doi tineri, Urdea a investit în Nobly 25.000 de lire sterline.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu