Fapt. Ministerul Agriculturii şi APIA nu sunt
capabile să centralizeze date existente la nivelul primăriilor. Creşterea
subvenţiilor agricole ocoleşte proprietarii de terenuri.
Ministerul Agriculturii vrea să susţină fermele de
familie prin majorarea subvenţiei pentru exploataţiile mai mari de 5 hectare, dar
mai mici de 30. În lipsa unei statistici privind suprafeţele arendate, grosul
banilor va ocoli buzunarele posesorilor de terenuri agricole.
Statul va acorda din primăvara anului viitor un
sprijin pe hectar mai mare pentru suprafeţe de 5-30 hectare. “Venim cu o
modificare permisă de europeni, pe care o vom aplica din 2015, şi care ne
permite ca anul viitor să aplicăm o politică de susţinere a fermelor de
familie. Putem să facem lucru stimulând, nu forţând, pe fermierii care au între
1 şi 5 hectare să se asocieze, să iasă din această categorie şi să meargă
într-o alta, de 5-30 de hectare, care va primi un sprijin pe suprafaţă mult mai
mare decât cei din prima categorie şi mai mare decât cei care ies din categoria
30-50 de hectare. Este o limită pe care urmează s-o stabilim”, a spus ministrul
Agriculturii, Daniel Constantin. Acesta este de părere că diferenţa de bani
primită pentru suprafeţele de peste 5 hectare va fi suficient de mare astfel
încât să-i stimuleze pe cei peste 700.000 de fermieri care deţin terenuri între
1 şi 5 hectare să treacă la altă categorie, să se
asocieze sau să le vândă.
Un proiect care nu-i pentru cine se pregăteşte.
În acest moment nu există însă o statistică care să
radiografieze structura exploataţiilor agricole din România din perspectiva
celui care încasează subvenţiile (arendaşul sau proprietarul), cum ni s-a spus
atât la MADR cât şi la APIA. Asta în condiţiile în care astfel de informaţii
există la primării (contractele de arendă trebuie înregistrate la administraţia
locală şi la Fisc) şi ar fi uşor de centralizat. Exceptând fermele de peste
50-100 de hectare care lucrează pe cont propriu, marea majoritate a terenurilor
mai mici sunt exploatate de arendaşi.
În aceste condiţii, iniţiativa MADR cade în
derizoriu: cum îl va mobiliza să treacă la altă categorie subvenţia crescută pe
cel cu 3 hectare faţă de vecinul său cu 8 hectare, dacă ambii au terenul
arendat la aceeaşi companie şi încasează acelaşi preţ pe hectar (în bani sau
produse)? Poate dacă arendaşul este de bună credinţă şi majorează plata la
hectar pentru cei cu suprafeţe mai mari. Cum însă contractele de arendă se fac
de regulă pentru 5 ani, sunt şanse mici ca această ajustare să se producă
înainte de scadenţă, iar după scadenţă sunt şanse mari ca arendaşul să nu facă
nicio modificare netras de mânecă. Şi având în vedere că majoritatea
proprietarilor sunt bătrâni şi neconectaţi la actualitate, putem presupune fără
reţineri că grosul banilor din subvenţiile mărite vor intra în buzunarele
arendaşilor şi nu vor avea prea mare efect pentru stimularea comasării
terenurilor.
“Mă pot gândi că o subvenţie mai mare pentru
suprafeţele de 5-30 de hectare va determina în timp unii proprietari să decidă
să se asocieze pentru a o încasa ei în locul vechiului arendaş” spune Sorin
Minea, preşedintele Romalimenta. O decizie care cere însă timp, resurse şi
forţă de muncă, “accesorii” de care majoritatea proprietarilor nu prea dispun.
O lege precum cea a rentei viagere ar fi fost mai eficace pentru comasare (îşi
mai bate capul cel cu 1-2 hectare cu cadastrul pentru a le vinde?); din păcate
aceasta a fost considerată ajutor de stat de autorităţile europene şi iese
deocamdată din discuţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu