Cum a ajuns autostrada Sibiu-Pitesti
sa fie din nou o prioritate si de ce risca sa fie amanata in continuare
Demararea lucrarilor pentru autostrada Sibiu
- Pitesti este prioritara pentru statul roman in ceea ce priveste fondurile
europene inaintea altor tronsoane de autostrazi pe care guvernul le-a enumerat
in strategia din decembrie anul trecut. Informatia vine de la Ministerul
Fondurilor Europene, si nu de la Transporturile lui Dan Sova, in contextul in
care Comisia Europeana a criticat oficial si neoficial propunerile si
variantele partii romane pentru exercitiul financiar european 2014-2020.
Totusi, desi este pusa de Comisia Europeana pe coridoarele prioritare si, mai
nou, figureaza si pe documente ale guvernului ca prioritate pentru urmatoarele
fonduri europene, autostrada Sibiu-Pitesti risca in continuare sa fie daca nu
blocata, cel putin amanita substantial de catre autoritati.
Prioritatile Romaniei: 1.
Autostrazile deja in lucru 2. Sibiu - Pitesti 3.
Demararea lucrarilor pe autostrada Sibiu -
Pitesti este prioritatea cu numarul 2, dupa finalizarea celorlalte tronsoane
deja in lucru sau contractate pe ruta Nadlac (Arad) - Bucuresti - Constanta, potrivit
unui document al Ministerului Fondurilor Europene. Mai exact, odata cu lansarea
celei de-a doua versiuni a Acordului de Parteneriat pentru fondurile europene
in perioada 2014 - 2020, Ministerul Fondurilor Europene au publicat si primul
document consultativ care se refera la Programul Operational pentru
Infrastructura Mare, document care reuneste toate obiectivele de infrastructura
propuse pentru a primi finantare europeana nerambursabila in urmatorii 7 ani.
Comisia Europeana a criticat dur
parteneriatul avansat de Romania pentru urmatorul exercitiu financiar.
Declararea autostrazii Sibiu - Pitesti ca o
prioritate, inaintea
altor tronsoane agreate de govern in strategia politica prezentata in parlament
in luna decembrie, vine in
contextul unor critici oficiale si neoficiale ale Comisiei Europene.
Oficial, Comisia Europeana a criticat
puternic si in repetate randuri primele versiuni ale Acordului de parteneriat,
cel care contine termenii generali ai strategiei partii romanesti pentru noile
fonduri UE.
Prioritatile Romaniei in fata CE
s-au schimbat cel putin in acte fata de prezentarea de tip Power Point facuta
de guvernul Ponta.
La capitolul transporturi si infrastructura,
oficial Comisia Europeana nu a prezentat critici, cel putin nu public, cu toate
ca guvernul Ponta, in decembrie anul trecut, a prezentat o strategie (asumata
politic mai degraba) care trasa noile autostrazi prioritare pana in 2018, amanand
poate cea mai importanta autostrada de la noi: Sibiu-Pitesti.
Neoficial insa, expertii Comisiei Europene
au manifestat retineri si au formulat critici fata de planurile guvernului,
lasand sa se inteleaga ca noile planuri si prioritizari de la Bucuresti nu vor primi
sustinerea financiara nerambursabila de la Bruxelles.
Acum, insa, atat cea de-a doua versiune a
Acordului de parteneriat 2014-2020, precum si documentul specific pentru
Programul Infrastructura, contin
elemente clare care subliniaza caracterul prioritar al autostrazii Sibiu -
Pitesti, autostrada inclusa
pe reteaua TEN-T de baza (n. Core) si pe doua proiecte si coridoare prioritare
europene (n.Proiectul Prioritar 7, asemanator cu fostul Coridor IV Paneruopean,
si Coridorul Rin-Dunare).
In prima varianta, in Acordul de
Parteneriat, la capitolul infrastructura rutiera, era mentionat vag ca
eforturile romanesti se vor concentra pe "Dezvoltarea infrastructurii
rutiere pe rețeaua TEN‐T", fara a se face o referire la reteaua de Baza (Core).
In noua versiune publicata luni, la
capitolul rutier, este mentionat clar ca "dezvoltarea infrastructurii
rutiere [se face] pe rețeaua de bază și pe rețeaua extinsă TEN‐T".
In plus, si versiunea consultativa pentru
Programul Operational Infrastructura Mare contine in scris si in clar ca
realizarea Sibiu-Pitesti este urmatoarea prioritate dupa terminarea celorlalte tronsoane
de pe acelasi coridor.
UE mizeaza pe bunavointa
autoritatilor de la Bucuresti si cere Master Planul pe Transporturi
Desi oficial sau neoficial Comisia Europeana
a criticat optiunile facute de Romania, oficialii europeni au mizat mereu si
mizeaza in continuare pe buna credinta a autoritatilor romanesti in ceea ce
priveste prioritatile in infrastructura.
De aceea partea europeana a cerut un Master
Plan pe transporturi, un document tehnic care sa justifice proiectele de care
are nevoie tara noastra si pentru care sa primim finantarile nerambursabile de
la CE.
Cu toate acestea, Guvernul Ponta a iesit in
decembrie anul trecut si a prezentat o strategie nationala pentru autostrazi
pana in 2018, o strategie care amana realizarea autostrazii Sibiu- Pitesti dupa
acel moment. Decizia guvernul a generat nu numai protestele Dacia, cel mai mare
exportator de la noi, cat si alte proteste precum cel al transportatorilor din
tara.
In plus, noua strategie de relocare a fondurilor europene catre alte
proiecte nu la fel de importante (precum autostrada Bucuresti-Alexandria) venea in contradictie cu
strategia europeana care punea Sibiu-Pitesti in capul listei de prioritati si
pe coridoare cheie dupa cum am explicat mai sus.
Chiar si asa, Comisia Europeana este dispusa
sa mearga in continuare pe buna credinta a autoritatilor romanesti, mizand ca
liderii din guvern au in vedere binele tarii si dezvoltarea coerenta in
infrastructura. Astfel expertii CE vor caut sa solicite concluziile acelui
Master Plan ce inca nu este gata.
Doua fraze cheie
Master Planul este in lucru de ceva vreme si
potrivit ultimelor declaratii facute de Dan Sova ar urma sa fie gata in
urmatoarele cateva luni, cel mai probabil in vara, insa noile evolutii tind sa complice
lucrurile.
In documentul Ministerului Fondurilor
Europene ce punea autostrada Sibiu - Pitesti drept prioritate exista o fraza
cheie. Prioritizarea proiectelor a fost facuta "în absența unei Strategii Naționale
de Transport". Cu alte
cuvinte, in lipsa Master Planului.
Totusi, chiar in timpul zilei de marti, atunci cand stirea privind
prioritizarea Sibiu-Pitesti aparea in presa, Ministerul Transporturilor condus de Dan Sovatransmitea un comunicat de presa
care aborda problema Master Planului.
In comunicatul MT, Sova declara ca
elaborarea Master Planului trebuie sa "respecte metodologia recomandată de
Comisia Europeană și normele privind finanțarea și, totodată, prioritizarea proiectelor se va face
în corelare cu politicile naționale" (n.r. sublinierea apartine redactiei).
In plus, Sova a cerut reprezentantilor AECOM
(firma desemnata sa se ocupe de MasterPlan) "un efort sustinut" pentru finalizarea la termen a
documentului.
Master Planul pe Transport risca sa
devina doar o justificare tehnica pentru o strategie asumata politic
Cu alte cuvinte, exista supiciunea ca Master
Planul comandat de guvern sa nu fie altceva decat un document tehnic, dar
realizat in asa fel incat sa acopere strategia politica anuntata inca de anul
trecut de autoritati.
Cu un Master Plan care sa evidentieze ca
prioritate autostrazile agreate de guvernanti in strategia prezentata in
decembrie, Guvernul si ministrul Ponta pot merge mai departe la Comisia
Europeana pentru a incerca sa forteze finantarea pe tronsoanele de autostrada precum
Bucuresti-Alexandria, Craiova-Calafat (desi e pe coridor) sau Tg. Neamt -
Roman, in detrimentul finantarii si finalizarii Sibiu-Pitesti.
Guvernul tine sa realizeze cu orice
pret Comarnic-Brasov si sa focalizeze tot traficul pe o autostrada scumpa si
care va fi taxata.
In tot acest timp, guvernul Ponta se apropie
rapid de termenul pentru semnarea contractului de concesiune al autostrazii
Comarnic - Brasov, un pariu politic si electoral al premierului, precum si un
test pentru viitoarele concesiuni pe care executivul le are in strategie.
Discutiile privind autostrada Comarnic -
Brasov au fost de multe ori in oglinda cu cealalta traversare a Carpatilor,
Sibiu-Pitesti, proiectul pe care primim cel putin 85% finantare europeana
nerambursabila, dar care este in continuare amanat.
Comarnic - Brasov, daca va fi realizat
conform proiectului actual, va fi prima autostrada in concesiune. Adica
realizata de catre un investitor privat si pe care se va percepe taxa. Conform informatiilor
oficiale, taxa va fi incasata de stat, in timp ce constructorul se ocupa de contractarea
creditelor pentru a acoperi suma necesara realizarii: 1,8 miliarde de euro.
(Detalii aici.)
Totusi, pentru autostrada gata terminata,
statul roman va inapoia timp de 30 de ani toti banii cu dobanda. Cu alte
cuvinte, autostrada de 58 de km dintre Comarnic si Brasov va costa statul roman
circa 4 miliarde de euro, in functie de dobanda obtinuta de constructori pentru
cei 1,8 miliarde de euro.
Din costurile anuale ale statului vor fi
scazute totusi sumele obtinute din taxe, spre exemplu. Iar sumele din taxe vor
fi cu atat mai mari cu cat traficul pe autostrada va fi mai mare. Astfel, chiar
ministrul Sova explica in ianuarie ca autostrada Comarnic - Brasov va deveni ca
un cos de circulatie pentru tot traficul din Transilvania (chiar si de la
granita dinspre Nadlac) si Moldova (in ideea realizarii autostrazii
Bacau-Brasov).
Sibiu - Pitesti a fost amanata de
guvernele Ponta cu cel putin 15 luni.
Cat priveste Sibiu - Pitesti, autostrada a
fost declarata prea scumpa in repetate randuri fie de premierul Ponta, fie de
ministrul Sova, ambii bazandu-se pe un studiu de fezabilitate expirat din 2008.
In 2012 la inceput, ministrul
Transporturilor de atunci, Alexandru Nazare, a lansat licitatia pentru actualizarea
studiului de fezabilitate din 2008 pe autostrada Sibiu - Pitesti. Costul
contractului era de circa 14 milioane de euro - valoare maxima estimata de
CNADNR, si avea un termen de 10 luni.
Cu toate acestea, licitatia a fost anulata
in noiembrie 2012 de catre guvernul USL de atunci, cu Ovidiu Silaghi la
conducerea Transporturilor. Un an mai tarziu, intrebat de HotNews.ro de ce Guvernul
a anulat licitatia, ministrul Dan Sova sustinea ca era vorba de un contract
prea scump, de 28 de milioane de euro (n.r. in realitate 14 milioane de euro).
De atunci si pana acum, insa, nu s-a mai
intamplat nimic. Cel putin nu oficial. La audierile din parlament pentru
investitura guvernului Ponta 3, ministrul Sova anunta ca s-a scos la licitatie
actualizarea studiului de fezabilitate, insa in sistemul electronic al
achizitiilor publice (SEAP - e-licitatie.ro), nici pana azi nu au aparut
informatii cum ca CNADNR ar fi pornit o astfel de licitatie.
Cu alte cuvinte, de la anularea licitatiei
din 2012 si pana astazi au trecut mai bine de 15 luni, perioada cand pentru
Sibiu - Pitesti nu s-a facut nimic, desi finantarea europeana nerambursabila de
85% incepe din 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu