duminică, 8 iunie 2014

Cele mai mari companii din Romania si noua strategie de parteneriat intre Romania si Banca Mondiala



O nouă strategie de parteneriat de tara între România si Banca Mondială, pe patru ani

Board-ul Băncii Mondiale a aprobat Strategia de Parteneriat de țară pentru România pentru perioada 2014-2017, care susține convergența României către nivelul de venit din UE.
Strategia se axează pe trei piloni principali, respectiv susținerea cresterii economice si crearea de locuri de muncă, cresterea nivelului de incluziune socială si crearea unui guvern modern de secol 21, potrivit informațiilor transmise de instituția financiară internațională.
Banca Mondială a decis să acorde un prim împrumut de 750 mil. euro, destinat modernizării finanțelor publice si îmbunătățirii funcționării piețelor cheie. Împrumuturile de la Banca Mondială sprijină măsurile esențiale de reformă pentru consolidarea managementului datoriilor publice, cresterea calității cheltuielilor publice, si îmbunătățirea performanței întreprinderilor de stat si a funcționării piețelor de capital, imobiliară si a energiei, toate acestea fiind esențiale pentru dezvoltarea sectorului privat.
Seria împrumuturilor pentru sprijin bugetar (DPL) se bazează pe împrumuturile anterioare pentru sprijin bugetar acordate României si vine în completarea programelor în curs de desfăsurare cu Uniunea Europeană (UE) si cu Fondul Monetar Internațional (FMI).
“Sunt optimistă în ceea ce priveste viitorul României si, dacă procesul de reformă este aprofundat si susținut, sunt convinsă că o convergență cu venitul mediu la nivelul Uniunii Europene va reveni la un ritm similar cu cel anterior crizei economice”, consideră Elisabetta Capannelli, manager pe țară al Băncii Mondiale pentru România.
Conform noii strategii, Banca Mondial va acorda împrumuturi si va furniza servicii de asistență tehnică. Divizia Băncii Mondiale pentru sectorul privat, IFC, va colabora cu intermediarii financiari pentru a sprijini întreprinderile mici si mijlocii, pentru a furniza împrumuturi pentru populație si cofinanțare pentru programe ale UE, dacă este cazul. IFC ‚si propune să susțină cresterea competitivității României în producția de bunuri primare, procesarea alimentelor si băuturilor, si comerțul cu amănuntul si va veni în completarea activităților Băncii Mondiale în domenii ca infrastructura, inclusiv prin parteneriate public-privat cu accent pe eficiență energetică, inovație si noi tehnologii, în special pentru exportatori.

ÎN TOP 20 SUNT 18 COMPANII STRĂINE SI DOUĂ ROMÂNESTI, CU CAPITAL DE STAT.
NICIUNA CU CAPITAL PRIVAT ROMÂNESC

Cei mai mari 20 de jucători din economie au afaceri de 30 miliarde de euro pe an

Cele mai mari 20 de companii din economia românească dețin 12% din cifra de afaceri a tuturorcompaniilor, care se ridică anual la circa 250 mld. euro, iar topul este dominat de societăți active în industria energetică.
Astfel, 11 din cei mai mari 20 de jucători provin din industria de petrol, gaze sau electricitate.
Acest top este obținut pe baza datelor din „Anuarul de business al României - Cei mai mari jucători din economie 2014“, realizat pentru al nouălea an consecutiv de ZF. Anuarul de business, prima inițiativă de acest gen din presa de business locală, va fi lansat marți în cadrul evenimentului „Cei mai mari jucători din economie 2014“, care va avea loc începând cu ora 9.00 la hotelul Radisson Blu din Capitală.
Catalogul analizează peste 750 de companii din 80 de domenii de activitate din economia locală si arată care sunt companiile lider de piață, cine sunt cei mai profitabili jucători din economia locală, cine a făcut cele mai mari angajări sau cum s-au schimbat ierarhiile în ultimii ani.
Anul 2013 a fost marcat de „detronarea” OMV Petrom în topul celor mai mari companii din economia românească în funcție de cifra de afaceri de către Automobile Dacia, cel mai mare producător local de automobile, care a terminat anul cu un rulaj de 18,4 miliarde de lei ( 4,2 mld. euro), cu un plus de aproape 45% față de anul anterior pe baza a cresterii producției si integrării societății Renault Industrie Roumanie. Compania era responsabilă de producția unită ților CKD ( masini dezasamblate ce sunt trimise către celelalte uzine unde sunt asamblate modele pe platforma Logan).
Pentru OMV Petrom, anul trecut a fost unul în care compania a scris istorie. Chiar dacă afacerile OMV Petrom au scăzut în 2013 cu 7% comparativ cu anul anterior, până la aproximativ 4 mld. euro, compania a înregistrat un proft record de peste un miliard de euro, potrivit datelor publicate de OMV Petrom si unui chestionar completat de compania petrolieră si trimis către ZF.
Topul celor mai mari jucători din economia românească este dominat de companii din energie si doar patru companii - Automobile Dacia, Ford România, British American Tobacco (BAT) si ArcelorMittal Galați - sunt active în industrie. Pentru industria auto, anul 2013 a fost anul în care producția de masini a ajuns la un nivel record si în care vânzările au fost pe minus, fiind al saselea an de scădere. Pe de altă parte, pentru retail - care a dat în top trei companii - deschiderile de magazine au adus cresteri ale afacerilor pentru majoritatea jucătorilor. Cei mai mari retaileri prezenți în topul realizat de ZF sunt Kaufland, Carrefour si Selgros. Dacă retailerul Kaufland a terminat anul cu un plus la afaceri, Carrefour si Selgros au înregistrat stagnări, respectiv scăderi, conform datelor centralizate de ZF, care a luat în considerare pentru realizarea topului datele furnizate de companii si cele publice de la Registrul Comerțului si Ministerul de Finanțe. În top ar mai putea intra si companii precum Auchan sau Metro. Dacă majoritatea retailerilor au terminat anul 2013 cu un plus la afaceri, nu acelasi lucru se vede si în industria telecom, unde cei doi mari jucători care au intrat în top 20 - Orange si Vodafone - au avut rezultate similare cu cele din anul precedent.
O altă surpriză a anului 2013 a venit din industria țigaretelor, unde liderul pieței British American Tobacco a înregistrat un profit de 90 mil. euro si a avut un rulaj cu 6% mai mare comparativ cu anul 2012, ajungând la 6,9 mld. lei (1,56 mld. euro).
În topul realizat de ZF se regăsesc două companii cu capital de stat:Electrica Furnizare si Romgaz, care a luat nastele prin fuziunea fostelor filiale Electrica Furnizare Muntenia Nord, Electrica Furnizare Transilvania Nord si Electrica Furnizare Transilvania Sud. Această fuziune a dus Electrica Furnizare în topul celor mai mari 20 de companii din România. În schimb, nicio afacere antreprenorială nu a intrat în clasament.
Impactul taxei pe stâlp asupra profitului impozabil. Exemplul unei companii care deține o construcție de 25 mil.euro
Investitorii străini solicită guvernului eliminarea impozitului pe construcții speciale în forma actuală deoarece va genera pierderi mari pentru companii, prin dublarea sau chiar triplarea impozitului pe profitplătit în anumite industrii, iar pe termen mediu si lung ar putea duce la falimente si concedieri. Impozitul pe construcțiile speciale, cunoscut sub denumirea de „taxa pe stâlp“, a intrat în vigoare la începutul acestui an, iar în absența normelor metodologice a stârnit până acum numeroase interpetări si controverse. Primul termen de plată este pe 26 mai. Impozitul pe construcțiile speciale se calculează prin aplicarea a 1,5% la valoarea contabilă brută a tuturor construcțiilor existente în patrimoniu la data de 31 decembrie a anului anterior, pentru care nu se datorează impozit pe clădiri.
Consecințe ale implementării impozitului pe construcții în viziunea Consiliului Investitorilor Străini (FIC)
Reducerea investițiilor/ renunțarea la investiții
Se creează premisele reducerii investițiilor în sectoare economice strategice din cauza cresterii cu 1,5%/an a costurilor, fapt ce va avea drept consecință stoparea dezvoltării economice, în condițiile în care ne dorim tocmai o dezvoltare economică continuă si sustenabilă. Acolo unde noile condiții de piață nu permit cresteri de prețuri/tarife este cel mai probabil ca acest impozit să conducă la renunțarea la anumite proiecte de investiții.
Comunicațiile electronice
Există o mare diferență între operatorii care dispun de infrastructură proprie si cei care utilizează infrastructura terților. Acestia din urmă vor fi afectați doar într-o mică măsură de noul impozit si doar în cazul în care proprietarii vor transfera o parte din costul cu impozitul în prețul chiriei. Se creează astfel premisele pentru distorsionarea concurenței.
Producția de țiței si gaze
La încetarea concesiunii petroliere, bunurile concesionate si cele rezultate din activitățile petroliere se restituie/trec în proprietatea statului, motiv pentru care respectivele bunuri ar trebui să fie exceptate de la plata impozitului pe construcții.
Energie si utilități
Orice impunere suplimentară necorelată cu mecanismele de tarifare poate genera efecte în cascadă greu de cuantificat. De exemplu, preluarea rețelelor plătite de utilizatori în patrimoniul operatorilor de utilități reprezintă o obligație legală care atrage si obligația întreținerii si modernizării respectivei rețele, iar aceste costuri nu sunt recunoscute de către reglementator. 
Finanțările din energie
Finanțările investițiilor din industria energetică vor fi afectate de acest impozit întrucât planurile de afaceri depuse pentru finanțări nu au prevăzut acest cost.
Agricultura
Întrucât agricultura reprezintă un motor de crestere al economiei care trebuie susținut în continuare, ar fi oportună exceptarea de la plata impozitului a anumitor construcții precum sere, silozuri si altele. Mai mult, datorită faptului că impozitul se aplică persoanelor juridice, se creează distorsiuni concurențiale între acestea si persoanele fizice care desfăsoară aceeasi activitate.
Aplicare asupra investițiilor deja făcute
Impozitul este calculat asupra unor investiții deja făcute în perioade anterioare, în care acest cost nu a putut fi previzionat, iar condițiile pieței erau diferite. Astfel, cel mai probabil, acest cost va fi recuperat prin încorporarea acestuia în prețurile practicate, ceea ce va conduce la un efect negativ asupra consumului populației si inflației.
Cât câstigă un angajat la Dacia. Cresterea producției de automobile Dacia nu s-a văzut doar în cifre, ci si în buzunarele angajaților
Cresterea producției de automobile Dacia nu s-a văzut doar în cifre, ci si în buzunarele angajaților. Salariul mediu brut a crescut în 2013 cu 13,4% față de anul precedent si cu aproape 66% față de 2009.
Dacă în 2009 salariul mediu în uzină era de sub 1.900 de lei, la finalul anului 2013, salariul a crescut la 3.154 de lei, adică aproape dublu comparativ cu media industriei la nivel național. În plus, negocierile dintre conducerea Dacia si sindicat au adus angajaților o crestere brută de 180 de lei, adică o crestere netă de 150 de lei, pe lângă o primă excepțională de 360 de lei în mai si una de 1.400 de lei brut pentru rezultatul anului 2013.
Automobile Dacia a ajuns la finalul celor cinci ani de criză (2009-2013) la o cifră de afaceri record de 4,16 miliarde de euro, de două ori mai mare decât în 2009, dar si la cel mai mare profit din ultimii sase ani, de 76 mil. euro.
În acelasi interval, Renault a investit aproape 800 mil. euro în România, dintr-un total de 2,2 miliarde de euro investite între 2000 si 2013, potrivit datelor companiei. Investițiile au fost realizate pe măsură ce în uzina Dacia au intrat în producție Sandero Stepway (în 2009), Duster (în 2010), iar pe final noile generații ale Logan si Sandero (în 2012), urmate în 2013 de noul Duster facelift. De asemenea, tot la Mioveni a intrat în producție un nou motor de ultimă generație, de 0,9 litri TCe supraalimentat pe benzină, pe lângă cele de 1,4 si 1,6 litri. Cresterea puternică de 45% a cifrei de afaceri de la 2,86 mld. euro în 2012 la 4,16 mld. euro în 2013 vine în condițiile în care si producția uzinei a crescut anul trecut, atingând un nivel record de 342.610 masini asamblate la Mioveni, în crestere cu 16% față de anul anterior. Accelerarea businessului vine în contextul în care în noiembrie 2012 francezii au decis ca în România să se producă la Mioveni si noua generație a lui Renault Symbol, model realizat pe
aceeasi platformă cu Logan.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu