SALARIILE angajaților
din IT, „paradisul românesc” în care nu există someri: 1000, 2000,
4000 de euro. Cine
dă mai mult? Dar mai puțin?
Sectorul IT&C din
România este descris deseori ca fiind un paradis în care salariile sunt mari, iar
somajul este inexistent. Într-adevăr, per ansamblu lucrurile arată foarte bine,
însă media mare a salariilor raportate în sectorul tehnologic este dată de un
număr redus de salariați, programatori seniori si oameni aflați în poziții-cheie,
plătiți foarte bine. În această breaslă nu lucrează, însă, doar programatori,
ci si analisti, specialisti în call-center sau tehnicieni, ale căror venituri
sunt mult mai reduse. Mai mult, în acest „El Dorado” sunt oameni care numără mărunțisul,
desi depun eforturi într-un domeniu aflat pe val - dezvoltarea de aplicații
mobile.
În ultimii 10 ani, peste 50
de mari companii si-au deschis birouri în România, printre care IBM, Microsoft,
Oracle sau Intel. Cu peste 64.000 de specialisti IT, România este lider în
Uniunea Europeană după numărul de angajați în sectorul tehnologiei pe cap de
locuitor, si ocupă locul al
saselea la nivel mondial,
potrivit datelor companiei americane de cercetare Gartner. Mai mult, România
este, după India si China, al treilea cel mai mare jucător din industria
globală de software outsourcing.
Perspectivele sunt si ele
îmbucurătoare. Pentru anul 2014, companiile care dezvoltă software în România
au bugetat o crestere medie a bugetelor salariale de 8,55%, o cifră
semnificativ mai mare decât prognoza inflației, conform studiului AIMS
SalaryMap IT, la care au participat 53 de companii din Romania care au împreună
peste 7.000 de angajați. Mai mult, studiul AIMS arată că dezvoltatorii software
vor creste anul aceste numărul de salariați în medie cu 23%.
„El Dorado”
software pentru străini
O treime dintre companiile
IT de pe piața locală îsi plătesc inginerii si dezvoltatorii de software cu
salarii cuprinse între 1.000 si 1.500 de euro net pe lună, iar 10% oferă
salarii cuprinse între 1.500 si 2.000 de euro net pe lună, arată rezultatele
unui studiu realizat de către firma de cercetare de piață IDC si ANIS (Asociația
Patronală a Industriei de Software si Servicii). Potrivit studiului, doar 4%
dintre companiile locale îsi plătesc inginerii cu salarii cu valori cuprinse
între 2.000 si 3.000 de euro pe lună. Desi există programatori în România care
câstigă peste 4.000 de euro pe lună, procentul lor este nesemnificativ.
Salariile în IT au fost
ridicate foarte mult de companiile străine care si-au deschis centre de dezvoltare
în România si oferă sume peste piață si pe care mulți jucători români nu-si
permit să le egaleze. Această practică nu este văzută cu ochi buni de
antreprenorii locali, care consideră că, de pe urma acestor investiții, România
se alege cu încasări din taxe si locuri de muncă, dar nu si cu valoare în
industria IT, deoarece produsele sunt exportate. „Multinaționalele îsi permit usor
să atragă talente prin salarii mai mari, pentru că pe lângă forța lor
financiară si brand, beneficiază si de sprijin consistent din partea
Guvernului. Într-un domeniu în care nu exista somaj, iar necesitatea creării de
locuri de muncă în IT este un non-sens strict electoral, rezultatul este că
firmele autohtone, care trebuie să lupte în primul rând la nivel salarial
pentru a-si dezvolta si menține echipe puternice, sunt evident dezavantajate.
Statul român pare axat pe o strategie prin care doreste să încaseze acum doar
taxe pe salarii de la multinaționale, crescând dependența sectorului IT față de
acestea, în loc să sprijine inițiativele locale - tartupuri sau firme românesti care dezvolta
produse proprii sau prestează servicii în IT”, explică Alexandru Lăpusan,
fondatorul companiei Zitec.
El adaugă că firmele
românesti nu numai că pe termen lung vor plăti aceleasi taxe pe salarii, „dar
ar putea să genereze taxe pe profit si ar putea să ducă industria românească de
IT la nivelul la care nu suntem doar o destinație cu talent IT ieftin”.
Dacă pentru România un
salariu de 4.000 de euro primit de un programator foarte bun este mare, acesta
păleste comparat cu cel al unui programator senior din Germania, SUA sau Marea
Britanie, unde remunerația poate trece lejer de 10.000 de euro pe lună. Andrei
a lucrat pentru SAP România în urmă cu câțiva ani si a ajuns să câstige, la un
moment dat, un salariu net de 2.200 de euro pe lună. A fost luat de SAP pentru
a lucra în Germania, pentru un salariu de 7.800 de euro pe lună. „În România am
ajuns să câstig peste 2.000 de euro atunci când am avut proiecte la care să
lucrez, însă nu întotdeauna acestea există, astfel că veniturile pot fluctua
semnificativ pe parcursul unui an. În Germania am tot timpul proiecte în care
sunt implicat”.
În timp ce programatori
români de top emigrează, investitori în software imigrează. William Sterns, un
tânăr de 36 de ani din New York, a strâns 185.000 de dolari de la familie si
prieteni pentru a deschide o afacere la Bucuresti, unde dezvoltă aplicații si
sisteme de plată pentru platforme mobile. „Am vrut să vin în România deoarece
este foarte ieftin să lansezi o afacere.
Costurile sunt mult mai
reduse decât în Europa de Vest si găsesti specialisti IT din belsug”, a declarat
Sterns, presedintele Mobuy Solutions, citat de Bloomberg. Aplicația gratuită
mobuy, disponibilă pentru Android si iOS, oferă discounturi si oferte exclusive
de la diferite branduri. În
prezent, compania sa are 12
angajați si are parteneriate cu Vodafone, Adidas sau MOL.
Exemple de salarii.
Nu toți angajații din IT „întorc banii cu lopata”
Aproximativ jumătate dintre
cei care lucrează în industria IT locală nu sunt programatori. De altfel, cel
mai mare sector din IT este cel de implementare de sisteme si rețele
(aproximativ 30% din veniturile totale). Gândul a reusit să afle de la angajați informații
despre salariile din companiile IT din România.
Un consultant dintr-un
call-center din Capitală care oferă servicii de asistență pentru câteva mari
companii IT internaționale câstigă 1.600-1.800 de lei plus bonusul de limbă,
care este cu atât mai mare, cu cât limba este mai exotică. „Dacă vorbesti araba
poți ajunge la 2.800 de lei net pe lună”, ne-a declarat unul dintre team
leaderii din call center.
La call centerul HP Global
e-Business Operations Center, un vorbitor de germană câstigă peste 2.500 de lei
net pe lună, iar unul de olandeză în jur de 3.000 de lei. Salariul de încadrare
este de 1.700 - 1.800 de lei pe lună.
La Avangate, furnizor de
soluții e-commerce, un angajat junior care se ocupă de operațiuni financiare
câstigă 1.500-1.800 de lei pe lună, plus diverse beneficii, precum o masă pe
zi.
Salariile diferă mult de la
o companie la alta si în dezvoltarea de software. În compania Softwin, un
programator cu experiență medie câstigă, din informațiile gândul, în jur de 800 de euro pe lună,
iar unul senior circa 1.000 de euro pe lună, iar la TotalSoft, un programator
senior câstigă între 1.200 si 1.700 de euro.
Adrian, în vârstă de 24 de
ani, programator în limbajul Perl cu o experiență de un an si jumătate, câstigă
3.500 de lei net pe lună la biroul unei multinaționale din Cluj. El are un
prieten de vârstă apropiată în Timisoara care are un salariu de 3.800 de lei.
Acesta lucrează într-o multinațională care dezvoltă software pentru industria
auto.
Potrivit lui George, un
programator freelancer, cei care stăpânesc limbajul JavaScript, foarte căutat,
pot câstiga de acasă între 1.000 si 3.000 de euro pe lună. Aceeasi sumă poate
fi câstigată si ca programator web pe framework-uri de PHP, Ruby, Python, C# si
Java. La Romsys, unul dintre cei mai mari integratori de soluții IT de pe piața
locală, un project manager senior câstigă în jur de 2.000 de euro pe lună.
În una din cele mai
importante companii care dezvoltă aplicații online din România, un programator
junior începe de la un salariu de 500 de euro. Acesta poate să ajungă usor la
700 de euro dacă are ceva experiență, a dezvoltat proiecte personale sau au
câstigat experiență ca freelancer. „Un programator bun poate să ajungă să
câstige usor peste 1.500 de euro pe lună, iar cei valorosi depăsesc usor 2.000
de euro, chiar 2.500 de euro”, ne-a declarat fondatorul companiei.
Dezvoltarea de
aplicații mobile pentru consumatori, dificilă
Sunt dezvoltatori din
România care realizează aplicații pentru clienți corporate si pot încasa 20.000
de euro pentru un astfel de proiect. De exemplu, compania iQuest, cu operațiuni
în România la Bucuresti, Cluj, Craiova, Sibiu si Brasov, înregistrează venituri
de peste 1 milion de dolari pe an doar de pe urma aplicațiilor mobile. În 2009,
aplicația Trip Journal dezvoltată de firmă a fost premiată de Google cu 100.000
de dolari.
Însă când vine vorba de
dezvoltarea de aplicații pentru consumatori, lucrurile sunt diferite, deoarece
monetizarea este dificilă. O echipă de dezvoltatori români a lansat în urmă cu
trei ani jocul Arrival 3D, dedicat sistemului de operare mobile Windows Phone.
Aceasta este, cu peste 200.000 de descărcări în varianta gratuită, cea mai
populară aplicație românească din magazinul virtual Windows Phone Store. Jocul
este susținut de reclame, dar dezvoltatorii sunt, în ciuda popularității,
departe de a se fi îmbogățit. „Venitul nostru generat de reclamele din Arrival
3D Free se ridica inițial la 30 de dolari pe lună, însă el a continuat să scadă
până la aproximativ 8 dolari pe lună”, a declarat, pentru gândul, Marius Prisecaru, cel
care reprezintă echipa din spatele Arrival 3D. Dezvoltatorii au lansat apoi o
variantă platită a jocului. Aceasta a generat, de la lansarea în decembrie
2011, aproximativ 500 de dolari. În prezent, aplicația aduce circa 10 dolari pe
lună. Asta desi ambele versiuni ale jocului, gratuită si plătită, se bucură de
calificative foarte bune primite de la utilizatori, de 4,5 si 5 stele.
„Din păcate, pentru noi,
Arrival 3D este o poveste care poate fi considerată a avea două fațete, una
plăcută si una absolut înfricosătoare”, a spus Prisecaru.
Dezvoltatorii Arrival 3D nu
se dau bătuți si se pregătesc să lanseze aplicații care țintesc toate cele trei
platforme mobile importante: Android, iOS si Windows Phone. „În prezent,
Chillingo (cei ce inițial au publicat, printre alte titluri, popularul joc Cut
The Rope) este interestă de o colaborare cu privire la următorul nostru joc”, a
mai spus Prisecaru.
Un alt dezvoltator român,
al aplicației Airplanes, care are sute de mii de descărcări pe iOS si Windows
Phone, a explicat, pentru gândul, de ce nu câstigi foarte mulți bani din aplicații, chiar acă, la 1 euro, acestea sunt relativ
accesibile chiar si pentru clienții din România. „Majoritatea oamenilor nu
cumpără aplicații mobile. Preferă să dea 1 euro pe o cafea”, a spus Mircea
Deliu. El crede, însă, că lucrurile se vor schimba cu timpul. Însă, deocamdată,
nu cunoaste în România vreun dezvoltator de aplicații pentru consumatori care
să trăiască doar din această activitate. Mircea a lansat recent o nouă aplicație,
TaxiCOP, cu care a ajuns în finala European AppCUP 2014, organizată de
Microsoft la Bruxelles.
În ceea ce priveste
Android, monetizarea aplicațiilor a fost dificilă până recent, deoarece dezvoltatorii
români nu puteau să ofere aplicații si jocuri contra cost în Google Play. Ei
făceau acest lucru înregistrând conturile în alte țări. Acest lucru s-a
schimbat de la începutul acestei luni. „Dacă aplicațiile deja publicate sunt
oferite gratuit, există posibilitatea monetizării lor prin
vânzarea de produse în
aplicație (in-app) sau introducerea de abonamente. Noile aplicații se pot
publica contra cost, pe lângă utilizarea de vânzări in-app sau abonamente”, a
anunțat Google România.
Pentru dezvoltatorii de
aplicații mobile este din ce în ce mai dificil să câstige bani de pe urma acestora,
din cauza competiției acerbe si a asteptărilor tot mai mari ale utilizatorilor,
potrivit unui studiu al companiei de
cercetare a pieței Gartner. Atât App Store, magazinul virtual al pple, cât si Google Play, platforma de aplicații
a Google, includ în acest moment peste 1 milion de aplicații fiecare.
Conform analistilor
Gartner, pentru ca o aplicație să se impună pe piață, aceasta trebuie să fie de
calitate si să ofere multe funcționalități. Iar aceste lucruri înseamnă costuri
mai mari de cercetare, dezvoltare, livrare si suport.
Gartner estimează că, până
în 2018, doar una din 10.000 de aplicații dedicate consumatorilor va reprezenta
un succes financiar. Mai mult, procentul aplicațiilor gratuite disponibile va
creste de la 91% la sfârsitul anului trecut, la 94,5% în 2017. În aceeasi
perioadă, numărul de aplicații gratuite descărcate va creste de la 102,1
miliarde în 2013, la 268,7 miliarde peste trei ani.
În ceea ce priveste aplicațiile
plătite, în 2017, utilizatorii vor descărca 14,8 miliarde, față de 9,2 miliarde
anul trecut.
ID-ul clientului: ca-pub-2651046441943407
ID-ul clientului: ca-pub-2651046441943407
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu