marți, 15 aprilie 2014

Strategia romaneasca a fondurilor UE 2014-2020, transmisa la Bruxelles

Strategia romaneasca a fondurilor UE 2014-2020, transmisa la Bruxelles: Guvernul promite Master Plan pe transport pana in 31 iulie si il lasa pe Dragnea in banii Agriculturii Guvernul se angajeaza in fata Comisiei Europene ca va realiza Master Planul pentru proiectele de transport pana in 31 iulie, potrivit propunerii oficiale de Acord de parteneriat pentru absorbtia fondurilor europene 2014-2020 transmise luni la Bruxelles.

Ministerul Dezvoltarii Regionale, condus de vicepremierul PSD Liviu Dragnea va interveni puternic in absorbtia fondurilor europene pentru dezvoltare rurala, gestionate de Ministerul Agriculturii, condus de vicepremierul PC Daniel Constantin, conform noii strategii transmise de Executiv la Comisia Europeana.

Ministerul Fondurilor Europene a trimis pana in prezent cel putin 3 versiuni de Acord de parteneriat la Bruxelles, insa de data aceasta, intr-un comunicat emis luni seara, a anuntat ca a transmis versiunea oficiala care va intra in analiza executivului comunitar. Miercurea trecuta, in sedinta de guvern, Cabinetul Ponta a aprobat documentul.
Printre altele, documentul transmis oficial la Bruxelles prevede ca Ministerul Transporturilor, condus in prezent de PSD-istul Dan Sova, trebuie sa realizeze pana in 31 iulie 2014 Master Planul General de Transport (GTMP), un document-cheie care traseaza strategia Romaniei pentru constructia si modernizarea infrastructurii de transport pana in anul 2030, fara de care Comisia Europeana a avertizat deja ca nu va mai da tarii niciun ban in programele legate de transporturi.
"Master Planul General de Transport este intr- un stadiu avansat de elaborare.
Elaborarea GTMP a inceput in aprilie 2012, cu asistenta tehnica. GTMP va include toate modurile de transport (rutier, feroviar, naval, aerian si intermodal) si va include un plan cuprinzator de investitii pentru sectorul transporturilor pana in 2030", sustine Guvernul Romaniei, in propunerea oficiala de Acord de Pateneriat transmisa la Bruxelles.
In plus, Guvernul promite ca Master Planul GTMP va contine un Model de Transport National care va include si retelele motrice trasate de Comisia Europeana TEN-T Core si TEN-T Comprehensive, precum si conexiunile TEN-T la nivel national.
"Conectivitatea secundara cu reteaua TEN - T este , de asemenea, asigurata si analizata in GTMP", da asigurari Guvernul.
"GTMP va furniza un flux de proiecte realist si matur, privind inclusiv proiectele care vor fi finantate din fonduri europene. (...) Punerea in aplicare si planul bugetar vor fi, de asemenea, parte a GTMP", adauga Executivul Romaniei.
De asemene,a in curs de elaborare este si evaluarea strategica de mediu privind transporturile, precizeaza documentul emis de Palatul Victoria. Un grup de lucru a fost infiintat pentru a elabora Raportul de mediu, mentioneaza sursa citata.
Intr-o declaratie oficiala acordata HotNews.ro, la Bruxelles, un oficial al Comisiei Europene a avertizat recent ca Bruxelles-ul nu va aproba programele operationale referitoare la transporturi ale Romaniei si nu va mai acorda tarii fonduri structurale si de coeziune in aceste programe, daca Bucurestiul nu va arata progrese clare si relevante in elaborarea Master Planului pentru transport.

Liviu Dragnea, influent peste fondurile gestionate de Daniel Constantin
Propunerea oficiala de Acord de parteneriat prevede o arhitectura institutionala in care doar trei ministere vor avea autoritati de management, pentru programele operationale.
Ministerul Fondurilor Europene, condus de Eugen Teodorovici (PSD) va fi autoritate de management pentru patru programe operationale, insumand cea mai mare alocare: Programul Operational Infrastructura Mare (9,5 miliarde de euro alocati de Uniunea Europeana pentru Romania), Programul Operational Capital Uman (4,2 mld. euro), Programul Operational Competitivitate (1,2 mld. euro) si Programul Operational Asistenta Tehnica (0,21 mld. euro).
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, condus de Liviu Dragnea
(PSD), va fi autoritate de management pentru: Programul Operational Regional (6,7 mld. euro), Programul Operational Capacitate Administrativa (0,55 mld. euro), respectiv pentru programele de cooperare teritoriala europeana (0,45 mld. euro).
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, condus de Daniel Constantin (PC) va fi autoritate de management pentru Programul National pentru Dezvoltare Rurala (circa 7,53 miliarde de euro), respectiv Programul Operational pentru Pescuit.
In arhitectura institutionala propusa de Guvern in varianta oficiala a Acordului de parteneriat 2014-2020, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) va avea putere de decizie, printr-un organism intermediar, in absorbtia fondurilor europene din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR), gestionat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
Organismul intermediar este o institutie de rang inferior autoritatii de management, insa in acest caz produce o ingerinta clara a vicepremierului Liviu Dragnea (PSD) in fondurile europene gestionate de vicepremierul Daniel Constantin (PC), social-democratul avand si autoritatile de management proprii pentru programele gestionate direct de el.
Aceasta ingerinta a fost criticata in luna decembrie 2013 de Comisia Europeana. Potrivit unor surse europene consultate de HotNews.ro, Comisia isi dorea ca Ministerul Agriculturii sa nu fie perturbat in vreun fel de modificari institutionale in cadrul programului de dezvoltare rurala, pe principiul "daca ceva functioneaza, nu-l schimba".
In perioada de programare 2014-2020, PNDR are cea mai buna rata de absorbtie, 67% la finele anului 2013.
Guvernul Ponta III critica, insa, o "lipsa de corelare" intre proiectele de dezvoltare rurala si proiectele de dezvoltare regionala in perioada de programare 2007-2013, justificand astfel interventia lui Dragnea asupra fondurilor gestionate de Constantin.
"In baza lectiilor invatate din PNDR 2007-2013 privind lipsa de corelare intre proiectele de infrastructura locale in cadrul obiectivelor de dezvoltare regionala sau strategiilor sectoriale, vom delega implementarea de proiecte de infrastructura din mediul rural catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, care va lucra in calitate de Organism Intermediar. Prin urmare, Organismul Intermediar va acoperi mai bine abordarea strategica de conectivitate a intregii infrastructuri, prin orientarea coerenta a interventiilor legate de proiectele de infrastructura finantate din diverse fonduri europene", se arata in propunerea oficiala de Acord de parteneriat 2014-2020, transmisa de Guvern la Comisia Europeana.
Alte ministere, cum sunt Transporturile, Ministerul Muncii, Ministerul Educatiei, Ministerul Sanatatii, Ministerul Economiei, nu vor avea deloc autoritati de management si vor participa la schema institutionala a fondurilor europene 2014-2020 doar cu organisme intermediare, catre care autoritatile de management deleaga unele competente.
Autoritatea de Certificare din cadrul Ministerului Finantelor Publice va continua sa fie responsabila de certificarea cheltuielilor in perioada 2014-2020.
Guvernul prevede, insa, si posibilitatea ca pe anumite programe operationale sa se constituie aparte autoritati de certificare, ceea ce va spori puterea unora dintre cei 3 ministri care vor avea autoritati de management.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu