Strategia romaneasca a fondurilor UE
2014-2020, transmisa la Bruxelles: Guvernul promite Master Plan pe transport
pana in 31 iulie si il lasa pe Dragnea in banii Agriculturii Guvernul se
angajeaza in fata Comisiei Europene ca va realiza Master Planul pentru proiectele
de transport pana in 31 iulie, potrivit propunerii oficiale de Acord de parteneriat
pentru absorbtia fondurilor europene 2014-2020 transmise luni la Bruxelles.
Ministerul Dezvoltarii Regionale,
condus de vicepremierul PSD Liviu Dragnea va interveni puternic in absorbtia
fondurilor europene pentru dezvoltare rurala, gestionate de Ministerul
Agriculturii, condus de vicepremierul PC Daniel Constantin, conform noii strategii
transmise de Executiv la Comisia Europeana.
Ministerul Fondurilor Europene a trimis pana
in prezent cel putin 3 versiuni de Acord de parteneriat la Bruxelles, insa de
data aceasta, intr-un comunicat emis luni seara, a anuntat ca a transmis
versiunea oficiala care va intra in analiza executivului comunitar. Miercurea
trecuta, in sedinta de guvern, Cabinetul Ponta a aprobat documentul.
Printre altele, documentul transmis
oficial la Bruxelles prevede ca Ministerul Transporturilor, condus in prezent
de PSD-istul Dan Sova, trebuie sa realizeze pana in 31 iulie 2014 Master Planul
General de Transport (GTMP), un
document-cheie care traseaza strategia Romaniei pentru constructia si
modernizarea infrastructurii de transport pana in anul 2030, fara de care
Comisia Europeana a avertizat deja ca nu va mai da tarii niciun ban in programele
legate de transporturi.
"Master Planul General de Transport este intr- un stadiu avansat
de elaborare.
Elaborarea GTMP a inceput in aprilie
2012, cu asistenta tehnica. GTMP va include toate modurile de transport
(rutier, feroviar, naval, aerian si intermodal) si va include un plan cuprinzator
de investitii pentru sectorul transporturilor pana in 2030", sustine Guvernul Romaniei, in
propunerea oficiala de Acord de Pateneriat transmisa la Bruxelles.
In plus, Guvernul promite ca Master Planul
GTMP va contine un Model de Transport National care va include si retelele
motrice trasate de Comisia Europeana TEN-T Core si TEN-T Comprehensive, precum
si conexiunile TEN-T la nivel national.
"Conectivitatea secundara cu reteaua
TEN - T este , de asemenea, asigurata si analizata in GTMP", da asigurari
Guvernul.
"GTMP va furniza un flux de proiecte
realist si matur, privind inclusiv proiectele care vor fi finantate din fonduri
europene. (...) Punerea in aplicare si planul bugetar vor fi, de asemenea, parte
a GTMP", adauga Executivul Romaniei.
De asemene,a in curs de elaborare este si
evaluarea strategica de mediu privind transporturile, precizeaza documentul
emis de Palatul Victoria. Un grup de lucru a fost infiintat pentru a elabora
Raportul de mediu, mentioneaza sursa citata.
Intr-o declaratie oficiala acordata
HotNews.ro, la Bruxelles, un oficial al Comisiei Europene a avertizat recent ca
Bruxelles-ul nu va aproba programele operationale referitoare la transporturi ale
Romaniei si nu va mai acorda tarii fonduri structurale si de coeziune in aceste
programe, daca Bucurestiul nu va arata progrese clare si relevante in
elaborarea Master Planului pentru transport.
• Liviu Dragnea, influent peste fondurile gestionate de Daniel
Constantin
Propunerea oficiala de Acord de parteneriat
prevede o arhitectura institutionala in care doar trei ministere vor avea
autoritati de management, pentru programele operationale.
Ministerul Fondurilor Europene,
condus de Eugen Teodorovici (PSD) va fi autoritate de management pentru patru programe operationale,
insumand cea mai mare alocare: Programul Operational Infrastructura Mare (9,5
miliarde de euro alocati de Uniunea Europeana pentru Romania), Programul
Operational Capital Uman (4,2 mld. euro), Programul Operational Competitivitate
(1,2 mld. euro) si Programul Operational Asistenta Tehnica (0,21 mld. euro).
Ministerul Dezvoltarii Regionale si
Administratiei Publice, condus de Liviu Dragnea
(PSD), va fi autoritate de management pentru:
Programul Operational Regional (6,7 mld. euro), Programul Operational
Capacitate Administrativa (0,55 mld. euro), respectiv pentru programele de
cooperare teritoriala europeana (0,45 mld. euro).
Ministerul Agriculturii si
Dezvoltarii Rurale, condus de Daniel Constantin (PC) va fi autoritate de management pentru
Programul National pentru Dezvoltare Rurala (circa 7,53 miliarde de euro),
respectiv Programul Operational pentru Pescuit.
In arhitectura institutionala
propusa de Guvern in varianta oficiala a Acordului de parteneriat 2014-2020, Ministerul
Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) va avea putere de
decizie, printr-un organism intermediar, in absorbtia fondurilor europene din
cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR), gestionat de Ministerul
Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
Organismul intermediar este o institutie de
rang inferior autoritatii de management, insa in acest caz produce o ingerinta
clara a vicepremierului Liviu Dragnea (PSD) in fondurile europene gestionate de
vicepremierul Daniel Constantin (PC), social-democratul avand si autoritatile
de management proprii pentru programele gestionate direct de el.
Aceasta ingerinta a fost criticata
in luna decembrie 2013 de Comisia Europeana. Potrivit unor surse europene
consultate de HotNews.ro, Comisia isi dorea ca Ministerul Agriculturii sa nu
fie perturbat in vreun fel de modificari institutionale in cadrul programului
de dezvoltare rurala, pe principiul "daca ceva functioneaza, nu-l
schimba".
In perioada de programare 2014-2020,
PNDR are cea mai buna rata de absorbtie, 67% la finele anului 2013.
Guvernul Ponta III critica, insa, o
"lipsa de corelare" intre proiectele de dezvoltare rurala si proiectele
de dezvoltare regionala in perioada de programare 2007-2013, justificand astfel
interventia lui Dragnea asupra fondurilor gestionate de Constantin.
"In baza lectiilor invatate din PNDR
2007-2013 privind lipsa de corelare intre proiectele de infrastructura locale
in cadrul obiectivelor de dezvoltare regionala sau strategiilor sectoriale, vom
delega implementarea de proiecte de infrastructura din mediul rural catre
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, care va lucra in
calitate de Organism Intermediar. Prin urmare, Organismul Intermediar va
acoperi mai bine abordarea strategica de conectivitate a intregii
infrastructuri, prin orientarea coerenta a interventiilor legate de proiectele de
infrastructura finantate din diverse fonduri europene", se arata in
propunerea oficiala de Acord de parteneriat 2014-2020, transmisa de Guvern la
Comisia Europeana.
Alte ministere, cum sunt Transporturile,
Ministerul Muncii, Ministerul Educatiei, Ministerul Sanatatii, Ministerul
Economiei, nu vor avea deloc autoritati de management si vor participa la schema
institutionala a fondurilor europene 2014-2020 doar cu organisme intermediare,
catre care autoritatile de management deleaga unele competente.
Autoritatea de Certificare din cadrul
Ministerului Finantelor Publice va continua sa fie responsabila de certificarea
cheltuielilor in perioada 2014-2020.
Guvernul prevede, insa, si posibilitatea ca
pe anumite programe operationale sa se constituie aparte autoritati de
certificare, ceea ce va spori puterea unora dintre cei 3 ministri care vor avea
autoritati de management.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu