marți, 15 aprilie 2014

Romania a ajuns pe locul intai in lume la cresterea productiei de masini in 2013



România a ajuns pe locul întâi în lume la cresterea producției de masini în 2013

Anul trecut producția locală de autovehicule a crescut cu aproape 22% comparativ cu anul precedent, la circa 411.000 de masini, depăsind țări precum Austria (20%) sau China (15%), potrivit datelor Organizației Internaționale a Constructorilor de Automobile (OICA). „Strategia de produs a Dacia a făcut din România o armă letală în ceea ce priveste cresterea. Pe termen lung trebuie să fim realisti. Acum atenția cade asupra Ford si producției de la Craiova. La Dacia nu mai avem unde să crestem deoarece suntem la capacitate maximă. La Ford, dacă producția va urca mai aproape de capacitatea uzinei, mai putem câstiga un loc. Pe de altă parte, nimeni în industria auto nu stă pe loc si putem vedea noi schimbări în ceea ce priveste producția în Italia“, a spus Constantin Stroe, presedintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Potrivit datelor OICA, ultima oară când România a intrat în top trei cresteri a fost în 2005, primul an întreg în care la Mioveni s-a produs modelul Logan.
În acel an producția locală crestea cu 59% comparativ cu anul anterior, a doua cea mai mare crestere după cea de 105% a Finlandei.
„Putem vorbi si de un efect de bază - o crestere care este mare pentru că porneste de la o bază mai mică, dar ceea ce este important de reținut este impactul pozitiv al unor produse într-o piață globală foarte competitivă cum este cea auto“, a spus Bogdan Belciu, partener, servicii de consultanță pentru management al PwC România.
Anul 2013 a fost unul record pentru Dacia, cu peste 342.000 de masini produse, dar si primul an de producție completă la uzina Ford. Cu cele 68.339 de masini, în crestere cu 123% față de anul anterior, uzina de la Craiova a atins un maxim istoric, fiind cel mai ridicat volum atins vreodată. Pe de altă parte, uzina are o capacitate de 300.000 de unități anual, exact cât au promis americanii că vor produce după anul 2012, cifră prevăzută în contractul semnat la privatizarea uzinei în 2007. Luând în calcul un preț mediu de 12.000 de euro / unitate, valoarea de piață a masinilor asamblate se apropie de 5 mld. euro.
„România are potențial să crească în continuare în această industrie, pentru că suntem atractivi din punct de vedere geografic si din punctul de vedere al costurilor. Evident, nu putem compara salariile medii din România cu cele din vestul Europei, dar acesta este si unul din motivele care au atras investiții străine în România, în ciuda unor dezavantaje cum ar fi infrastructura mult sub nivelul altor țări. De aceea, cresterile salariale nu pot urma decât unor cresteri de productivitate si unor reduceri ale altor costuri, cum ar fi cel de transport, afectat de infrastructura deficitară“, a spus Bogdan Belciu de la PwC România.
El a subliniat că România trebuie să continue să fie preocupată de cresterea permanentă a valorii adăugate create local si care este factorul cheie pentru a susține o crestere sustenabilă a salariilor în orice industrie.
Din punctul de vedere al volumului, cu 411.000 produse anul trecut România se clasează pe locul 9 la nivel european, depăsind Italia, care a produs în 2013 sub 390.000 de masini, dar sub Belgia, unde s-au asamblat aproape 450.000 de masini. Pe de altă parte, Belgia, care producea în urmă cu zece ani peste un milion de masini anual, a pierdut anul trecut peste 11%. Scăderea vine în contextul în care Ford urmează să închidă la sfârsitul acestui an uzina din Genk, ce reprezintă 60% din producția de masini a țării. De asemenea, producția uzinei Ford a fost afectată pe finalul anului trecut de greve ale angajaților ce urmează a fi disponibilizați, dar si de reducerea cadenței acesteia. „Dacă este bine pentru România sau rău pentru ceilalți, putem spune că în ultimii cinci ani piața locală a trecut usor prin criză datorită reînnoirii de gamă de la Dacia. Alți constructori au trecut printr-o perioadă mai dificilă precum grupul PSA Peugeot Citroën“, a spus Stroe.
Cea mai mare crestere din acest an, de 22%, este cea mai mică din ultimul deceniu, după ce în anii trecuți țara de pe prima poziție puncta un avans de cel puțin 45%.
Automobile Dacia, a doua cea mai mare companie din România, se află pe locul cinci în topul celor mai mari uzine din Europa, cu o producție de 423.718 unități (autoturisme si colecții CKD) în 2013, potrivit unui clasament realizat de firma de cercetare de piață în domeniul auto Inovev.
Datele privind producția Dacia cuprind, pe lângă automobile, si colecțiile CKD (piese neasamblate). Fabrica Dacia de la Mioveni se află în fața unor uzine precum Ford din Köln sau Audi din Neckarsulm, dar în urma unora precum uzina Volkswagen din Wolfsburg (Germania) care este cea mai mare uzină auto europeană, cu o producție de peste 800.000 de unități, în crestere cu 1,9% față de 2012.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu