Băsescu: România stă bine, după cum a ieşit din criză, totul e să nu mai
mărim taxele la nesfârşit
Preşedintele Traian Băsescu a declarat, joi, la Bruxelles, după
Summit-ul UE-Africa, că este extrem de important ca România să revină în
Africa, adăugând că ţara noastră stă bine, după modul în care a ieşit din
criză, totul este să nu mai fie mărite taxele la nesfârşit.
Eu am încercat înainte de revoluţia arabă, cu deplasările în Egipt, în
Libia, însă probabil acum, după acest val de destabilizare care a trecut, ar
trebui să revenim la proiectul de a ne întoarce în Africa", a spus
preşedinteleTraian Băsescu.
El a arătat că aceasta este o piaţă pe care România poate fi extrem de
competitivă şi "este păcat să nu ne lărgim orizontul".
"Noi am obişnuit să ne autoflagelăm", a mai spus preşedintele,
spunând că, la nivelul Uniunii Europene, contribuţia industriei în PIB este de
15%, iar în România producţia industrială ocupă 30% din PIB.
Iohannis: Acciza la carburanţi ar fi putut fi evitată. Va duce la
creşterea multor preţuri în lanţ
Prim-vicepreşedintele PNL Klaus Iohannis a afirmat, joi, într-o
conferinţă de presă, că acciza la carburanţi "va duce la creşterea multor
preţuri în lanţ" şi consideră că aceasta "ar fi putut fi
evitată".
Klaus Iohannis a fost întrebat, joi, într-o conferinţă de presă, ce
părere are despre introducerea accizei la carburanţi, el răspunzând că aceasta
"ar fi putut fi evitată".
"Eu cred că ar fi putut fi evitată. Discuţia a pornit de la un
program pe care l-a prezentat PNL, care a propus introducerea unui cuantum
suplimentar în acciză, dar cu destinaţie clară şi precisă: autostrăzi. Treaba
cu autostrăzile nu ştiu în ce măsură mai este de actualitate, dar văd că treaba
cu acciza a fost preluată şi, cu siguranţă, va duce la creşterea multor preţuri
în lanţ", a declarat Iohannis.
Acesta a menţionat că în propunerea PNL de majorare a accizei la
carburanţi "exista o corelare între această acciză suplimentară şi
lucrările prevăzute foarte clar pentru dezvoltarea reţelei de autostrăzi,
evident, acelea care nu pot fi finanţate din bani europeni".
Întrebat unde consideră că se vor duce aceşti bani, Iohannis a răspuns
că "nimeni nu poate spune", ceea ce se afirmă în spaţiul public fiind
doar "discuţii la televizor". "Sunt doar discuţii la televizor.
Mulţi nu ştiu cum să gestioneze un buget. Nimeni nu poate spune unde se duc,
fiindcă tot ce se colectează ajunge în buget, care este partea de colectare,
şi tot ce se
cheltuie este pe cu totul alt capitol. Nu există o corelare între un venit şi o
cheltuială decât dacă se stabileşte această corelare prin lege specială or, aşa
ceva nu s-a făcut şi se pare că nu s-a dorit, de accea, nu vă poate spune nimeni
şi nu poate să dea nimeni răspuns la treaba asta", a explicat Iohannis.
Acesta a precizat că rareori sunt dorite corelările între venituri şi
cheltuieli.
"Aceste corelări sunt relativ complicate şi, de regulă, nu sunt
agreate fiindcă dacă colectezi o sumă mare pentru autostrăzi şi nu o cheltui
acolo, atunci oamenii vor veni şi vor întreba ce s-a întâmplat. Aşa, intră în
oala mare şi... asta e", a spus Ioahannis.
Iohannis a mai afirmat că "românii vor fi foarte nemulţumiţi şi pe
bună dreptate", odată cu scumpirile de la 1 aprilie.
Majorarea accizei pentru carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, a intrat
marţi în vigoare, având ca efect creşterea cu 0,41 lei/litru a preţului la
benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi petrolul folosit drept combustibil
pentru motor (kerosen), potrivit estimărilor Ministerului Finanţelor.
Potrivit calculelor anunţate anterior, acciza pe carburanţi va aduce la
buget circa 2,5 miliarde lei.
Iniţial, Guvernul intenţiona să aplice acciza de 7 eurocenţi la
începutul anului, modificarea fiind însă amânată pentru 1 aprilie.
Această măsură a generat controverse aprinse între premier şi
preşedintele Traian Băsescu, acesta din urmă refuzând să promulge bugetul pe
2014 cu majorarea accizei la carburant şi să semneze memorandumul cu Fondul
Monetar Internaţional (FMI), document care încheia evaluarea derulată la finele
anului trecut de finanţatorul extern. Ulterior, după diverse variante discutate
şi negociate, prim-ministrul a anunţat că va amâna cu trei luni, până la 31
martie 2014, majorarea accizei la benzină şi motorină, iar şeful statului a
acceptat să promulge bugetul în aceste condiţii.
Guvernul a adoptat, în şedinţa miercuri, ordonanţa de urgenţă privind
returnarea transportatorilor a 4 cenţi din acciza de 7 eurocenţi la carburanţi,
a anunţat premierul Victor Ponta, care a solicitat ca Ministerul Finanţelor
împreună cu ANAF să elaboreze o procedură transparentă în acest sens.
De asemenea, reducerea este aplicată şi pentru transporturi poştale
efectuate în cadrul unui serviciu universal cu autovehicule sau ansambluri de
vehicule articulate destinate exclusiv transportului poştal şi cu o greutate
brută autorizată de cel puţin 3,5 tone.
Condiţiile, procedura şi termenele de restituire vor fi stabilite prin
hotărâre a guvernului.
Tot miercuri, preşedintele Traian Băsescu a transmis deputaţilor şi
preşedintelui Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea, o scrisoare deschisă în care
le cere să respingă ordonanţa care introduce acciza suplimentară pe combustibil
şi a făcut un apel către aceştia să pună interesul românilor mai presus de
interesul baronilor locali.
Preşedintele arăta în scrisoare că "această taxă este abuzivă şi
profund nocivă pentru o mare parte a mediului economic şi populaţie", iar
"odată cu intrarea în vigoare a ordonanţei privind compensarea parţială în
cazul transportatorilor rutieri, această taxă devine şi discriminatorie".
RAPORT:
Independenţa justiţiei, ameninţată în 2013 prin acţiuni ale mass-media,
Guvernului şi Parlamentului
Instanţele şi parchetele consideră că independenţa justiţiei a fost
ameninţată, în 2013, în principal prin acţiuni ale mass-media, Executivului şi
Legislativului, rezultă din Raportul privind starea justiţiei pe2013, publicat
joi de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM).
Raportul privind starea justiţiei în anul 2013 urmează să fie prezentat
în şedinţa de joi a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
"În ceea ce priveşte modul în care a fost percepută starea de
independenţă a sistemului judiciar prin raportare la factorul politic,
instanţele, în procent de 43,75 la sută, au arătat că, faţă de anul precedent,
factorul politic nu a încercat să influenţeze sistemul judiciar, în timp ce
parchetele, în procent de 43,75 la sută, au arătat că, faţă de anul precedent,
în anul 2013, factorul politic a încercat mai mult să influenţeze sistemul
judiciar", se arată în documentul citat.
Potrivit sursei citate, principalele modalităţi prin care factorul
politic a încercat să influenţeze sistemul judiciar au constat în: luările de
poziţie publice cu privire la activitatea instanţelor şi parchetelor, atât faţă
de cauzele aflate în curs de soluţionare, cât şi faţă de hotărârile definitive,
schimbările legislative, adoptarea unor acte normative care ulterior sunt
frecvent modificate sau declarate neconstituţionale, subfinanţarea sistemului
judiciar, dar şi "blocarea dosarelor penale ale deputaţilor sau
senatorilor în Parlament", din perspectiva imunităţii de care se bucură
aceştia.
"În concret, instanţele au considerat că, pe parcursul anului judiciar,
independenţa justiţiei a fost ameninţată, în principal, prin acţiuni ale
mass-media (37,5 la sută), prin acţiuni ale Executivului (25 la sută), prin
acţiuni ale Legislativului (25 la sută) şi doar un procent de 12,50 la sută a
menţionat în acest sens aspecte ţinând de activitatea proprie a instituţiilor
sistemului judiciar", se precizează în raportul citat.
Peste jumătate dintre parchete
(56,25 la sută) au arătat că, în cursul anului 2013, independenţa justiţiei a
fost ameninţată, în principal, ca şi în cazul instanţelor, prin acţiuni ale
mass-media, dar şi prin acţiuni ale Executivului (31,25 la sută), restul de
6,25 la sută apreciind că factorul de risc a constat în acţiuni ale
Legislativului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu