Comisia Europeana il contrazice pe
Dan Sova pe tema autostrazii Pitesti-Sibiu: "Nu am impus nici o perioada
minima pentru studiul de fezabilitate". Care este miza Comisia Europeana
nu a impus nici o perioada minima de timp pentru realizarea studiului de
fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu, a declarat pentru HotNews.ro purtatorul
de cuvant al Directoratului General pentru politici regionale al Comisiei Europene.
Informatia contrazice unul dintre cele mai folosite argumente ale ministrului Dan
Sova pentru a justifica demararea constructiei autostrazii abia peste 2 ani:
"Realizarea efectiva a
studiului de fezabilitate va dura 24 luni, o perioada minima impusa de catre
Comisa Europeana". In 2012, guvernul Ponta a anulat o licitatie pentru actualizarea
studiului de fezabilitate. Acum ar fi trebuit sa fie gata si constructia autostrazii
ar fi putut fi inceputa chiar de anul acesta.
Pe langa informatiile legate de
Sibiu-Pitesti, reprezentantii Comisiei Europene au facut precizari pentru
HotNews.ro si in legatura cu Master Planul de transport si cu ce proiecte de infrastructura
vor fi finantate prin fondurile structurale europene.
Argumentul lui Sova: 24 de luni este
perioada minima impusa de catre Comisa Europeana pentru studiul de fezabilitate
De-a lungul ultimelor luni, in contextul
discutiilor privind o posibila amanare a realizarii autostrazii Pitesti-Sibiu,
Ministrul Transporturilor Dan Sova a invocat in repetate randuri ca autostrada
se va face, numai ca lucrarile nu au cum sa inceapa mai devreme de 2017 din cauza
perioadei foarte mari impuse de Comisia Europeana pentru refacerea studiului de
fezabilitate.
• "Lucram pentru indeplinirea tuturor pasilor necesari, ceruti de
Comisia Europeana, in construirea acestui tronson. Licitatia pentru studiului
de fezabilitate dureaza maxim 6 luni, conform normelor europene, si a debutat
deja la inceputul acestei luni.
Realizarea efectiva a studiului de
fezabilitate va dura 24 luni si are alocati 28 milioane de euro de la Comisia
Europeana. 24 de luni este o perioada minima impusa de catre Comisa Europeana, tinand cont de faptul ca noile studii de
fezabilitate trebuie sa contina studii geologice. Dupa finalizarea studiului de
fezabilitate, in maxim 6 luni vom licita construirea autostrazii. Asadar, la 1
ianuarie 2017 vom putea incepe efectiv construirea autostrazii. Acesta este
calendarul acestui tronson, cat se poate de important pentru Guvernul
Ponta" - Dan Sova, blogul personal, 20 martie 2014 - [n.r. sublinierile
apartin redactiei]
• "Speram ca licitatia studiului sa dureze maxim 6 luni. Dupa aceea,
realizarea efectiva a studiului de fezabilitate va dura 24 luni si are alocati
28 milioane de euro de la Comisia Europeana.
24 de luni este o perioada minima
impusa de catre Comisa Europeana"
- Dan Sova, blogul personal, 11 februarie
2014 - [n.r. sublinierile apartin redactiei] Asemanator, aceleasi argumente au
fost inaintate de Dan Sova in repetate randuri in interviuri si aparitii in
presa din decembrie anul trecut si pana in prezent (Realitatea TV, TVR, Antena
3, Digi 24 etc).
Comsia Europeana nu impune in cat
timp sa se faca studiul de fezabilitate, atata timp cat acesta este bine facut
La solicitarea HotNews.ro, Directoratul
general pentru Politici regionale (DG Regio) al Comisiei Europene a explicat ca
CE nu a impus nici o perioada minima pentrun realizarea studiului de fezabilitate,
insa a evidentiat importanta intocmirii unui studiu fundamentat.
Cu alte cuvinte, Comsia Europeana nu impune
in cat timp faci studiul de fezabilitate, atata timp cat acesta este bine
facut.
"Comisia Europeana nu a impus nici o
limita de timp pentru elaborarea studiului de fezabilitate, o etapa necesara in
pregatirea oricarui proiect cofinantat de UE", a declarat pentru
HotNews.ro, Shirin Wheeler, purtatorul de cuvant DG Regio.
"Scopul studiului de fezabilitate este
de a identifica solutiile potrivite pentru constructia unui obiectiv de
investitii in ceea ce priveste locatia, solul, precum si costul. Astfel de
investigatii pot necesita ceva timp. Cu toate acestea, o pregatire buna pentru
astfel de proiecte reduce riscul intarzierilor in timpul licitatiilor si
implementarii proiectului", a precizat reprezentantul DG Regio.
Master Planul pe transport -
conditia obligatorie pentru a primi finantare europeana
In acelasi raspuns, DG Regio a evidentiat
importanta intocmirii Master Planului pe Transport pentru Romania, o conditie
obligatorie pentru ca tara noastra sa primeasca finantare europeana nerambursabila
pentru proiectele de infrastructura in programul financiar 2014-2020.
"MasterPlanul, odata terminat, va indica
care sunt acele proiecte justificate si de care are nevoie cel mai mult
infrastructura din Romania, independent de posibilele surse de finantare",
se arata in raspunsul DG Regio.
"Cu toate acestea, proiectele vor fi
prioritizate in functie de anumite criterii, inclusiv daca se afla sau nu pe
reteaua centrala (n.r. de baza/Core) TEN-T. Reteaua TEN-T Core contine acele componente
de infrastructura ce au cea mai mare importanta strategica pentru Europa",
mai precizeaza purtatorul de cuvant din cadrul Comisiei Europene.
Fondurile Structurale, concetrate pe
proiectele importante din perspectiva europeana
In ceea ce priveste finantarea obiectivelor
prioritare pentru Romania din MasterPlanul pe Transport, Comisia precizeaza ca
aceasta poate veni fie de la bugetul de stat, fie prin fondurile structurale si
de investitii europene, prin Facilitatea Connecting Europe sau prin alte
structuri de finantare europene sau internationale.
Cu toate acestea, reprezentantii CE
mentioneaza ca "Fondurile Europene Structurale si de Investitii reprezinta
doar una dintre sursele de finantare pentru proiectele de infrastructura din Romania
si se concentreaza pe proiectele importante din perspectiva europeana si
dezvoltare regionala".
Trebuie sa amintim ca autostrada Sibiu -
Pitesti este un astfel de proiect, inclus ca proiect prioritar in planurile
europene. Astfel, Sibiu - Pitesti face parte din reteaua TEN-T Core, face parte
din Proiectul Prioritar 7 (asemanator cu fostul Coridor IV pan-european) si,
din 2013, face parte si din coridorul Rhin-Dunare.
Despre Master Planul pe Transport, Dan Sova
a anuntat ca acesta ar urma sa fie gata in aprilie, desi initial autoritatile
anuntau ca va fi gata in februarie.
Sova anunta licitatia pentru studiul
de fezabilitate Pitesti-Sibiu, insa ea nu apare nicaieri
Referitor la refacerea studiului de
fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu, ministrul Sova a declarat in
repetate randuri (initial la audierea din Parlament pentru investitura
guvernului Ponta 3, ulterior la televiziuni; cel mai recent la TVR), ca o
licitatie publica in acest sens a fost deja lansata.
Cu toate acestea, nici pe pagina dedicata
achizitiilor publice ale CNADNR-ului, nici in sistemul electronic al
achizitiilor publice (SEAP) nu apare nici o informatie despre vreo licitatie de
refacere a studiului de fezabilitate pentru autostrada Pitesti-Sibiu.
In declaratiile sale, Dan Sova a vorbit de o
suma de 28 de milioane de euro pentru realizarea studiului, bani furnizati de
catre Comisia Europeana.
Sibiu - Pitesti a fost amanata de
guvernele Ponta cu cel putin 15 luni: In 2012 s-a anulat o licitatie pentru
actualizarea studiului de fezabilitate
In discutia privind studiul de fezabilitate
pentru autostrada Pitesti-Sibiu, trebuie sa amintim un alt aspect esential: In
2012, Guvernul Ponta a anulat o licitatie pentru actualizarea studiului.
Mai exact, in noiembrie 2012, guvernul Ponta
(prin Ministrul Transporturilor de atunci, liberalul Ovidiu Silaghi), a anulat
o licitatie pentru refacerea studiului de fezabilitate, licitatie lansata in aprilie
2012 de catre ministrul Transporturilor de atunci, Alexandru Nazare.
Costul contractului era de circa 14 milioane
de euro - valoare maxima estimata de CNADNR, si avea un termen de 10 luni. Cu
alte cuvinte, in prezent am fi putut avea deja gata Studiul si lucrarile pe
Sibiu - Pitesti ar fi putut incepe chiar de anul acesta.
De la anularea licitatiei din 2012 si pana
in luna martie 2014 au trecut mai bine de 15 luni, perioada cand pentru Sibiu -
Pitesti nu s-a mai facut nimic si nu s-a mai lansat o noua licitatie.
Intrebat de HotNews.ro in decembrie 2013 de
ce Guvernul a anulat licitatia, ministrul Dan Sova sustinea ca era vorba de un
contract prea scump, de 28 de milioane de euro(n.r. in realitate 14 milioane de
euro).
Sova contrazis de Ponta:
"Sibiu-Pitesti din 2015, nu din 2017"
In urma cu o saptamana, Ministerul
Fondurilor Europene prezenta un document in care autostrada Sibiu-Pitesti era
pusa ca prioritate pentru statul roman in ceea ce priveste fondurile europene,
inaintea altor tronsoane de autostrazi pe care guvernul le-a enumerat in
strategia din decembrie anul trecut.
Ulterior publicarii acestei informatii in
presa, Dan Sova a scris din nou pe blogul sau cum Pitesti-Sibiu se va face,
doar ca abia din anul 2017.
La putin timp dupa, premierul Ponta l-a
criticat pe Dan Sova ca scrie prea mult pe blog si a anuntat ca autostrada
Sibiu-Pitesti va incepe sa fie construita inca din 2015.
Dupa criticile publice ale premierului, Dan
Sova a declarat in doua interviuri la TVR si la Antena 3 ca din 2015 vor incepe
lucrarile la doua tronsoane din capetele autostrazii Sibiu-Pitesti si ca partea
montana a autostrazii va incepe ulterior, in 2016 sau 2017.
In aceleasi emisiuni, Sova a declarat ca a
negociat cu Comisia Europeana sa realizeze studiul de fezabilitate pe
tronasoane, astfel incat lucrarile la cele doua capete sa inceapa inca din 2015.
Pitesti-Sibiu, la concurenta cu
Comarnic-Brasov - nu la finantare, ci la trafic
In tot acest timp, guvernul Ponta e aproape
de momentul in care ar putea sa se semneze contractul de concesiune al
autostrazii Comarnic - Brasov, un pariu politic si electoral al premierului,
precum si un test pentru viitoarele concesiuni pe care executivul le are in
strategie. Discutiile privind autostrada Comarnic - Brasov au fost de multe ori
in oglinda cu cealalta traversare a Carpatilor, Sibiu-Pitesti.
Concurenta intre Pitesti-Sibiu si
Comarnic-Brasov nu este una ce tine de finantare, ci una ce tine de traficul care
va strabate muntii Carpati pe autostrada.
Pentru Sibiu-Pitesti primim cel putin 85%
finantare europeana nerambursabila, in timp ce Comarnic - Brasov, daca va fi
realizata conform proiectului actual, va fi prima autostrada in concesiune.
Adica o autostrada realizata de catre un investitor privat si pe care se va
percepe taxa.
Conform informatiilor oficiale, taxa va fi
incasata de stat, in timp ce constructorul se ocupa de contractarea creditelor
pentru a acoperi suma necesara realizarii: 1,8 miliarde de euro. (Toate detaliile
despre Comarnic-Brasovo, aici.)
Totusi, pentru autostrada gata terminata,
statul roman va inapoia timp de 30 de ani toti banii cu dobanda. Cu alte
cuvinte, autostrada de 58 de km dintre Comarnic si Brasov va costa statul roman
circa 4 miliarde de euro, in functie de dobanda obtinuta de constructori pentru
cei 1,8 miliarde de euro.
Din costurile anuale ale statului vor fi
scazute totusi sumele obtinute din taxe, spre exemplu. Iar sumele din taxe vor
fi cu atat mai mari cu cat traficul pe autostrada va fi mai mare.
Astfel, chiar ministrul Sova explica in
ianuarie ca autostrada Comarnic - Brasov va deveni ca un cos de circulatie
pentru tot traficul din Transilvania (chiar si de la granita dinspre Nadlac) si
Moldova (in ideea realizarii autostrazii Bacau-Brasov).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu