REPORTAJ . Munca dupa concediul de crestere a
copilului: cand toti parca iti intorc spatele
Corina, o doamnă de aproximativ 30
de ani, stă încordată în fața unui ofițer de resurse umane. Se străduiește să
dea răspunsuri scurte, dar convingătoare, așteptând întrebarea cea mai grea,
despre care știa că decide totul: "De ce vă lipsesc doi ani din CV?".
"Am fost în concediu de creștere a copilului", vine raspunsul.
Ofițerul de resurse umane nu spune
nimic; dar pentru un moment, pe fața ei, parcă se așterne o umbră.
In afară de acest mic detaliu, interviul a
mers ca pe roate. Corina credea că a dat răspunsuri satisfăcătoare la toate
intrebările profesionale și nu o să aibă probleme cu integrarea in echipă. După
cateva zile i-au scris scurt: „Ne pare rău, am găsit un candidat mai bun”. Corina
e doar una dintre mamele din Romania care, după concediul de creștere a
copilului, incercă să-și găsească un loc de muncă. Cu toate că toată lumea se
bucură și o felicită pentru familia ei superbă, cand e vorba de muncă parcă se
lovește de niște ziduri invizibile.
Nu contează experiența ei de mai mulți ani,
referințele bune, limbile străine vorbite: cand menționează la interviu că are
copil mic, șansele de angajare parcă scad simțitor.
Scenariu optimist: populația
României va scădea la 14 milioane până în anul 2050
In cateva decenii, numărul mic al nașterilor
va avea consecințe greu de imaginat astăzi.
Conform datelor Institutului Național de
Statistică (INS), numărul nașterilor a scăzut brusc după 1989 – ce-i drept,
această scădere se datorează in mare parte legalizării avortului.
Astăzi, rata fertilității, adică numărul
mediu de copii născute de o femeie, este de 1,3. Pentru menținerea populației
la același nivel, acest numar ar trebui să fie aproximativ 2,1. Cea mai optimistă
prognoză a INS arata că, dacă in viitor rata fertilității se stabilizează la
1,5 atunci populația Romaniei va scădea la 14 milioane pană in anul 2050. Dar
dacă suntem realiști, parcă și acest scenariu pare optimist.
Specialiștii afirmă la unison că populația
Romaniei imbătranește și scade incet, dar sigur.
Numărul persoanelor active este din ce in ce
mai mic, in timp ce numărul pensionarilor crește continuu. In aceste condiții,
sistemul de pensii va intra in faliment și nu avem motive să fim optimiști nici
in legătură cu educația, sistemul de sănătate sau alte servicii publice.
Creșterea natalității, o prioritate
Pentru statul roman, una dintre priorități
este sprijinirea creșterii natalității, respectiv ajutarea femeilor la
reintegrare pe piața muncii. Cu toate astea, in zilele noastre nașterea și
concediul de creștere a copilului reprezintă cea mai mare ruptură in cariera
unei femei.
Legile in vigoare (ordonanțele de guvern
111/2010, respectiv 124/2011) spun că părinții au dreptul să aleagă intre un
an, respectiv doi ani de concediu de creștere a copilului (cunoscut și sub
denumirea de concediu de ingrijire a copilului, CIC).
Părintele care stă acasă cu copilul primește
o indemnizație lunară, suma acestuia fiind 85% din media veniturilor nete
inregistrate in ultimele 12 luni. Cei care aleg concediul de doi ani primesc o
indemnizație de cel puțin 600 de lei, plafonul maxim fiind 1200 lei.
In cazul concediului de creștere a copilului
de un an, plafonul maxim al indemnizației este 3400 lei – această opțiune fiind
mai avantajoasă pentru cei care caștigă peste medie. Părinții au dreptul de a
solicita concediul de creștere a copilului pană cand copilul implinește 2 ani (această
perioadă poate fi extinsă la 3 ani, dacă copilul este bolnav).
E important de reținut că ambii părinți pot
solicita concediul de creștere a copilului. Mai mult, din 2012, tatăl este
obligat să stea acasă cel puțin o lună impreună cu copilul. Cu toate că indemnizația
pe această lună se pierde dacă tatăl decide să nu profite de ocazie, foarte
puțini valorifică această oportunitate.
Mai există o facilitate: legea ii obligă pe
angajatori ca, la sfarșitul CIC, să-i reangajeze pe părinți in aceeași poziție
și in condiții similare. Aceștia nu pot fi concediați timp de 6 luni.
Facilitățile oferite de statul român
sunt destul de generoase
Foarte multe țări au legi similare, menite
să incurajeze natalitatea, respectiv să le ajute pe mame să se reintegreze la
locul de muncă. Dacă comparăm cu țările vecine, facilitățile oferite de statul
roman par destul de generoase.
De exemplu, in Ungaria, după concediul de
naștere, concediul de creștere a copilului poate dura un an sau doi,
indemnizația fiind 70 la sută din salariu. După această perioadă, pană cand copilul
implinește 3 ani, familiile primesc un ajutor de creștere a copilului, o sumă
echivalentă a 370 de lei.
In Bulgaria, indemnizația este acordată
pentru maxim doi ani. In primul an, cuantumul acesteia este de 90 la sută din
salariu, iar după aceea, 83 la sută. In Slovacia, indemnizația este 65 la sută
din salariu, și este acordată pe o perioadă de 34 de săptămani. După aceea,
părintele aflat in concediu de creștere a copilului primește 200 de euro lunar,
timp de trei ani.
Cadru legal pozitiv, realitate
sumbră
Cu toate facilitățile oferite de lege, foarte
mulți părinți intampină greutăți după concediul de creștere a copilului, cand
vor să se reintegreze pe piața forței de muncă. Din cate știm, nu există studii
sau date exacte despre acest fenomen. O explicație poate fi aceea că pentru
societatea romaneasca acest subiect este tabu. Angajatorii au grijă ca totul să
fie legal „pe hartie” sau, dacă există ilegalități, acestea să fie imposibil de
dovedit.
Dar dacă ascultăm poveștile mămicilor sau
citim discuțiile de pe diverse forumuri, devine clar că angajatorii de foarte
multe ori nu agreează angajatele care răman insărcinate, care solicit concediu
de creștere a copilului iar, după aceea, vor să se se intoarcă la locul de
muncă. Absurd este ce i s-a intamplat unei contabile, angajată la o firmă de
nivel național. Intr-o postare de forum, femeia povestește că după ce concediul
de creștere a copilului s-a terminat, s-a prezentat la locul de muncă.
Surpriză: șefii i-au spus că nu au nimic de lucru pentru ea. Cand a invocat
legile in vigoare, i s-a repartizat o masă goală, intr-un birou gol. I-au spus
că, deși in continuare nu au nici o sarcină pentru ea, dacă vrea, poate să stea
acolo la masă in fiecare zi de la 9 la 17, timp de 6 luni.
Textul de mai jos se bazează pe experiențele
a 12 mame. Pe langă mămici, am vorbit cu specialiști in resurse umane,
angajatori, cercetători și experți in chestiuni de legislație a muncii, pentru
ca tema să fie prezentată din toate perspectivele.
Cu excepția cercetătorilor, sursele ne-au
vorbit sub condiția anonimatului. De aceea, nici in cazul prezentat mai sus,
nici in următoarele, numele folosite nu sunt cele reale.
Deși există și povești de succes,
majoritatea relatărilor oferă o imagine sumbră despre cum funcționează de fapt
acest sistem.
Se negociază când este „permis”
sarcina
De exemplu, la angajare, femeile in jurul
varstei de 30 de ani sunt intrebate des despre situația lor familială, dacă și
cand au de gand să nască – cu toate că aceste intrebări sunt discriminatorii și
ilegale.
Angajatorulului ii este interzis să ceară
test de sarcină la angajare și nu are voie să stipuleze in contractul de muncă
sau in orice alt act adițional dacă și cand ii este „permis” angajatei să rămană
insărcinată.
Am vorbit insă cu o persoană care a negociat
cu angajatorul și acest aspect. Au căzut de accord că, dacă este angajată, nu
rămane insărcinată, respectiv nu solicită concediu de naștere sau concediu de
creștere a copilului timp de un an. O altă mamă a fost refuzată din start cand
la interviu a pomenit că ar vrea să aibă un copil.
„(La interviu i-am spus directorului că) aș
vrea să nasc peste un an, un an jumate. Cum era de așteptat, mi-au zis fără
menajamente că, in acest caz, nu sunt interesați să mă angajeze. Dar m-au sunat
peste o lună și mi-au spus că e OK, mă angajează și daca vreau să am un copil”
– povestește Ilona.
Sarcina nu poate fi ținută secretă
Femeile insărcinate care caută un loc de
muncă reprezintă o categorie aparte. Pentru ele, cea mai mare dilemă este dacă
să menționeze acest lucru la interviu, sau mai bine să tacă? „Eram insărcinată
in luna a 6-a cand m-au chemat la un interviu in București”, spune Diana, o clujeancă.
„Am sunat angajatorul și l-am intrebat dacă am șanse reale să fiu angajată dacă
o să plec in concediu de naștere in cateva luni? Nu au spus nici da, nici nu,
așa că eu am decis să mă prezint la interviu. Dar nu m-au angajat”, zice
femeia, razand. Nici specialiștii in resurse umane nu au un punct de vedere
unitar dacă femeia trebuie să-I spună potențialului angajator că e insărcinată.
Un lucru e sigur: sarcina nu poate fi ținută secretă foarte mult tip. Dacă
angajatorul nu știe despre acest fapt in momentul angajării, poate simți că a
fost tras pe sfoară, cu consecințe deloc neglijabile in ceea ce privește
atmosfera de la locul de muncă.
Emoții când trebuie să spună vestea
cea mare
Multe femei au emoții și atunci cand trebuie
să spună știrea cea mare la locul de muncă.
Reacția depinde de șefi și de atmosfera din
colectiv. La unele firme există o procedură intreagă ce trebuie urmată, care
arată clar cine trebuie să știe despre sarcină, viitoarea mamă putand spera la
cel mult o felicitare formală din partea superiorilor. In alte firme, toți
colegii sărbătoresc știrea.
Insă dacă imediat după prima sarcină vine și
a doua, șansele ca anunțul să nu fie primit pozitiv cresc exponențial.
„Șeful meu imi zicea fără menajamente că nu
sunt de incredere, sunt imprevizibilă, firma nu poate să se bazeze pe mine.
Vin, plec, iarăși vin, iarăși plec”, povestește Oana, amintindu-și că șeful ei
i-a dat de ințeles că, dacă pleacă iarăși, nu o să fie reangajată.
Concediu mai scurt pentru femeile cu
funcții
De altfel la această firmă angajatelor
insărcinate li se sugerează că ar fi bine dacă ar reveni la 6 luni după
naștere. Femeile care au funcții de conducere sunt chiar obligate să facă acest
lucru. Mamele care nu se conformează riscă concedierea. Regula este una
nescrisă, insă toți știu despre asta: viitoarele mămici sunt atenționate
discret de către superiori să se gandească să reinceapă lucrul peste jumătate
de an.
Cei care răman un an sau – Doamne ferește –
și cate doi ani, se pot aștepta la surprise neplăcute. „Se fac tot felul de
scheme, conving mamele să-și dea demisia. Dacă angajata nu este dispusă să
plece de bunăvoie, este transferată pe un post unde in mod sigur nu face față.
I se oferă salariu mai mic, sau eventual poate rămane pe post, dar cu jumătate
de normă.” Nu-i de mirare că la această firmă, angajatele care au muncit ani
intregi să obțină o anumită funcție și un salariu bun, revin de regulă mai
devreme din concediul de creștere a copilului, sperand să-și poată continua
cariera.
„Am avut o colegă care muncea pe rupte chiar
și după ce a aflat că sarcina ei era in pericol. A fost spitalizată, a născut
prematur, dar chiar și așa a revenit la firmă peste cateva luni”, ne-a mai spus
Oana.
Nici o garanție că vor putea să-și
continue cariera
Dar degeaba se conformează mamele cerințelor
superiorilor: nimic nu garantează că vor putea să-și continue cariera. „Fetele
care incercau să mă convingă să nu aleg concediul de doi ani, și care s-au
intors la lucru peste un an, sunt intr-o situație mult mai proastă: conducerea
firmei s-a schimbat, noul management nu are incredere in ele. Nu mai primesc
proiecte mari, salariul lor a fost micșorat. Acum le pare rău că s-au dus
inapoi după un an.”
La alte firme, lucrurile merg altfel: o
mămică ne-a povestit că insuși directorul general incerca sa o convingă să aleagă concediul de maternitate
mai lung, de doi ani. I-a spus că și soția lui s-a intors la locul de muncă
după un an, dar i-a fost teribil de greu, plangea in fiecare zi după copil.
Se caută persoane care își asumă
angajamente pe termen lung
Din punctul de vedere al angajatorului,
concediul de creștere a copilului – mai ales dacă imediat după primul copil vine
și al doilea – este o problemă pentru că ei au nevoie de cineva pe care se pot
baza.
„Eu, ca angajat la departament de resurse
umane și mămică in concediu de creștere a copilui, ințeleg amandouă
perspective”, ne spune Henrietta. „Ințeleg femeia care, după o anumită varstă,
visează la un copil. Dar știu cum e să ai o angajată care lucrează mai puțin de
un an de la angajare și după aceea pleacă. Ințeleg managerul care, pentru
funcții cu răspundere, caută persoane care iși asumă angajamente pe termen
lung.
Pe postul de manager la departamentul de
achiziții, am avut trei persoane care s-au schimbat rapid, intr-un timp scurt.
Și-au luat concediu de creștere a copilului imediat după angajare. Această
poziție necesită multă experiență, trebuie să știi unde găsești un anumit
produs, unde poți să forțezi nota cu furnizorii. Tot departamentul a avut de
suferit din cauza acestor schimbări rapide și, la sfarșit, am avut trei colegi
care nu se pricepeau la munca pe care trebuie să o facă.”
La firma unde lucrează Henrietta a existat
un caz cand o angajată a solicitat de două ori cate doi ani de concediu. „In
această meserie se schimbă foarte multe in patru ani. Foarte mult depinde de
atitudinea angajatei intr-o situație ca asta: dacă superiorii simt că se
abuzează de increderea lor, atunci angajata va fi nevoită să plece.
Ori pleacă de bunăvoie, ori i se
face viața un iad
Dacă se intamplă asta, angajata ori pleacă
de bunăvoie, ori i se face viața un iad, pană cand nu mai rezistă. La noi la
firmă nu am așa ceva, noi de obicei discutăm și ajungem la un consens. Avem
grijă ca nimeni să nu ajungă pe stradă de pe o zi pe alta. Atitudinea unui
superior față de o mamă revenită din concediul de maternitate depinde și de om.
E foarte important ca managerul să fie o persoană cu care se poate discuta
deschis. Contează și experiența anterioară a managerului: dacă in trecut a
simțit că o angajată abuzează de bunăvoința lui, o să fie mai puțin tolerant”,
ne-a spus ofițerul de resurse umane.
Nici ONG-urile nu sunt mai tolerante
Lucrurile nu sunt chiar roz nici in sfera
societății civile, unde de obicei se lucrează in echipe mici și prietenoase.
Liliana, o funcționară care a construit de una singură un ONG, a avut parte de
o surpriză neplăcută.
„M-au reangajat, dandu-mi de ințeles că imi
fac o favoare extrem de mare. Pe parcursul celor doi ani in care am lipsit,
numele meu a dispărut de peste tot, biroul pe care l-am ocupat timp de patru
ani era deja dat unui alt coleg, și nu mi s-au dat inapoi nici sarcinile pe
care le-am avut.
Cu chiu cu vai, am primit jumătate din
salariul pe care l-am avut cand am plecat (salariile celorlalți au crescut
intre timp).
Colega mea, care in urmă cu doi ani avea o
atitudine cat se poate de lejeră față de muncă intre timp a devenit un ≪adevărat≫ șef, cei doi colegi noi supunandu-se voinței ei cu mult entuziasm. Eu nu prea am
primit nici o sarcină. Mi s-au incredințat mărunțișuri ce zăceau nerezolvate de
luni de zile, și care puteau fi duse la bun sfarșit de oricine, fără nici o
experiență.
Ne holbam unul la celălalt cu cele două
colege noi, pentru că ni s-a spus că timp de patru luni o să rămanem patru
angajate, dar după aceea, unul dintre noi trebuie să plece. Deși nimeni nu vorbea
despre asta, toți știam că eu am cele mai multe șanse să fiu concediată. Lunile
treceau intr-o atmosferă incordată: colegii (inclusiv cei noi!) imi verificau
fiecare pas. Nu aveam voie să scriu nici o propoziție de una singură.
In prima zi de lucru din noul an, l-am
vizitat pe președinte și am demisionat. I-a părut rău. Nu părea foarte sincer.
Dintre cei patru angajați, eu am familie, copii. Eu am plecat.”
Prevederile legii, de multe ori
irealizabile
Privit din perspectiva angajatorului,
trebuie să admitem că in contextul economic de azi firmele și organizațiile
mici efectiv nu au cum să-și facă planuri pe perioade de 1-4 ani. Foarte puțini
directori de firme au o viziune de dezvoltare pe mai mulți ani, iar despre
implementare nici nu are rost să mai vorbim.
De aceea, prevederile legale ce ii obligă pe
patroni să reangajeze femeile in aceleași poziții, cu salariu și condiții de
lucru asemănătoare, in multe cazuri sunt aproape irealizabile, in special pentru
firmele mici.
La multe companii fluctuația forței de muncă
este atat de mare incat părintele care se intoarce din concediul de creștere a
copilului, găsește o echipă schimbată aproape pană la ultimul om. De multe ori
se schimbă prioritățile și raporturile de forță in colectiv, deci nici statutul
angajatei nu va mai fi la fel cu ceea ce a fost inainte.
Sunt domenii care se schimbă atat de profund
in cațiva ani, incat părintele revenit din concediul de creștere a copilului
este obligat să-și reinvețe – măcar parțial – meseria. După revenire, mulți au
dificultăți in a se adapta stresului și ritmului de lucru intens – langă copil,
viața parcă este altfel.
Orele muncite, dovada seriozității
Pentru mulți angajatori măsura
„seriozității” și „discernămantului” sunt orele petrecute la locul de muncă. In
ochii acestor angajatori, valoarea ca și forță de muncă a părinților cu copii
mici, care la ora 16:00 deja pleacă să-și scoată copilul de la grădiniță și nu
prea se inghesuie la muncă in week-end, este mai mică.
Mai mult, in ochii angajatorilor bărbații cu
copii mici par a fi „serioși”, „de incredere”, „muncitori”. Femeile cu situație
familială asemănătoare sunt considerate „neserioase”, „imprevizibile”, „cu probleme”.
Există practici pozitive care ajută
reintegrarea
Cu toate astea, reintegrarea la locul de
muncă nu este imposibilă: există numeroase practice pozitive in acest sens.
Eventualele neajunsuri profesionale se pot rezolva prin traininguri. Dacă intr-o
anumită arie de expertiză nu există traininguri sau acestea sunt inaccesibile,
atunci se pot organiza traininguri de specialitate și de către firmă.
Majoritatea părinților intorși din concediul de creștere a copilului nu au nici
o problemă in a-și completa cunoștințele in timpul liber. Mulți angajatori sunt
dispuși să ajute părinții cu un program flexibil. Vlad, managerul unei asociații
din Transilvania, ne-a spus că angajații pot alege ora cand ajung la birou, in
funcție de programul lor de dimineață: dacă au de dus copilul la creșă,
grădiniță sau școală, pot incepe la ora 8.30, sau 9.30. După masă stau la lucru
pană se temină programul de 8 ore.
„Desigur nouă ne este ușor: suntem o echipă
mică, cu o atmosferă familială. De fiecare data am incercat să facem să fie
bine, pentru că la noi cel mai important e să ne păstrăm angajații valoroși.
Facem totul ca membrii echipei noastre, care lucrează excelent, să se simtă in siguranță.
Doar pentru că cineva naște un copil nu devine cetățean de rangul doi.
Angajații noștri știu că au locul asigurat dacă vor să revină la noi.”
Joburile part-time nu rezolvă
problema
Mulți privesc joburile part-time ca un leac
miraculos pentru toate problemele cu care se confruntă părinții cu copii mici.
Dar de multe ori joburile cu jumătate de normă nu rezolvă problemele,
dimpotrivă, creează unele noi – atenționează Reka Geambașu, sociolog care cercetează
statutul joburilor part-time in Romania și Ungaria.
Există două trenduri la nivel global: multe
femei cu studii superioare iși aleg part-time job ca să aibă posibilitatea de a
duce copiii la școală, să facă cumpărături și să se ingrijească de treburile casei.
Aceste familii aparțin clasei mijlocii, unde bărbații caștigă atat de mult
incat pot susține acest model familial. In această situație, femeia se
confruntă constant cu dilema dintre familie și dezvoltare profesională.
Cealaltă categorie e a persoanelor cu un
statut social mai slab. Aceștia muncesc cu jumătate de normă nu pentru că ei
asta aleg, ci pentru că nu găsesc nimic mai bun. Odată intrat in această
poziție marginală și neajutorată, salariatul de multe ori nu mai are
posibilitatea de a găsi un loc de muncă de 40 de ore pe săptămană și se zbate
dintr-un part time job intr-altul. Angajații part time se află in dezavantaj
cand trebuie să negocieze cu angajatorul, sau cu ceilalți colegi. „Angajatorul
privește timpul petrecut la locul de muncă ca și un indicator al angajamentului.
Cei care muncesc mai puțin de multe ori se văd excluși din decizii, nu mai primesc
proiecte importante, cu răspundere, nu sunt promovați și foarte des nu mai au
parte nici de bonusuri. Să nu mai vorbim de atitudinea suspicioasă a
colegilor”, explică cercetătorul.
Părintele este protejat de lege 6
luni după revenirea la locul de muncă
Mai rar, dar se intamplă totuși ca
angajatorul să nu fie dispus să reangajeze părintele care se intoarce din
concediul de creștere a copilului, sau să il/o concedieze la mai puțin de 6 luni
de la revenire. Acest lucru este legal doar dacă societatea intră in faliment
sau se află in reorganizare judiciară. In orice alt caz angajatul are dreptul
să conteste decizia angajatorului in instanță in termen de 30 de zile.
Litigiul nu costă bani, se derulează relativ
rapid, și angajatul are toate șansele să caștige – ne spune Aron, un specialist
HR care cunoaște bine dreptul muncii. E important insă de știut că legea ii
protejează pe părinți doar timp de 6 luni de la revenire – după această
perioadă, angajatorul are dreptul de a-i concedia.
Convinși cu „zăhărelul” sau „biciul”
Pentru că un astfel de litigiu poate afecta
imaginea societății, de multe ori angajatorii recurg la fel și fel de tertipuri
pentru a convinge angajații să demisioneze de bună voie sau, in cazul concedierii,
să nu conteste decizia in instanță. In unele cazuri, părțile pot ajunge la o
ințelegere reciproc avantajoasă: de exemplu angajatorul plătește in avans
salariul pe jumătate de an, in schimbul demisiei.
Dacă angajatul nu se lasă convins, de multe
ori se ajunge la metode mai agresive: e intimidate sau terorizat pană cand
clachează. Literatura de specialitate numește acest fenomen ”hărțuire la locul
de muncă”, sau, mai nou, ca ”mobbing”. Această situație e specială pentru că
actul hărțuirii e greu de dovedit, de aceea victima foarte rar caută rezolvare
in fața instanței.
Ce este mobbingul?
Mobbingul este un act de violență
psihologică care se manifestă prin comportamentul agresiv repetat a unei
persoane sau a unui grup față de o altă persoană sau un alt grup, explică
intr-un interviu Tunde Szigety, un socilog specializat in fenomenul de mobbing.
Natura mobbingului diferă de un conflict
deschis: in cele din urmă, statutul persoanelor implicate este egal.
Conflictele de regulă se termină sau se rezolvă rapid; mobbingul se desfășoară
pe o perioadă mai lungă, timp in care acțiunile violente se repetă. Cel mai
des, mobbingul este inceput de superiori, dar de regulă participă și alții. „Cateva
agresiuni, fără pretenție de exhaustivitate: se găsesc intotdeauna neajunsuri
in munca cuiva, nu i se răspunde la e-mailuri, nu i se dau informațiile
necesare ca să ducă la bun sfarșit sarcina primită, cu ocazia intrunirilor este
intrerupt des, performanța de muncă ii este evaluate de persoane care nu au
calificarea necesară, este trecută cu vederea in mod constant, este trasă la
răspundere pentru lucruri ce nu țin de responsabilitățile ei, primește
intotdeauna feedback negativ, este tratată nepoliticos, se fac referiri
negative la adresa ei in prezența altora, se afirmă neadevăruri despre ea,
intamplări sunt scoase din context și interpretate intr-un mod negativ, colegii
o vorbesc pe la spate, nu o salută, onestitatea, cuvantul, judecata,
integritatea ei psihică sunt puse sub semnul intrebării”, enumeră Szigety.
Cu toate că martorii au un rol esențial in
ținerea sub control a mobbingului, victima de multe ori nu poate spera la
ajutorul echipei: toți se tem de represalii dacă iși protejează colegul. Cheia
rezolvării unui astfel de conflict este comunicarea. Victima trebuie să incerce
să vorbească și să ajungă la un acord comun cu agresorul. Dacă comunicarea
directă nu dă rezultate, victima poate incerca să iasă in fața colegilor și să
le vorbească despre ceea ce i se intamplă. Dacă nici asta nu aduce o schimbare
in bine, victima ar trebui să-și caute un alt loc de muncă, ne-a spus expertul.
Puțini angajatori sunt trași la
răspundere
Cu toate că avem motive să credem că mamele
sunt deseori discriminate la locul de muncă, pană acum puțini angajatori au
ajuns in fața instanței. Singurul caz de discriminare de acest fel este cel al
lui Remus Borza care, ca și administrator administrator judiciar al SC
Hidroelectrica SA, a disponibilizat cel puțin 10 femei aflate in concediu
maternal ori in concediu de creștere a copilului.
Mai mult, la Romania TV, Borza a avut o
ieșire publică impotriva acestor femei: "Hidroelectrica este o societate
de producție, nu de lăuze" a spus el, denumindu-le ”fătuci care au făcut
copii pe bandă rulantă” și care nu au mai dat de mai mulți ani pe la
Hidroelectrica.
Referindu-se la aceste femei, a mai afirmat
că (ele) plimbă ”aerul prin curtea instituției”, pentru că sunt amante și
neveste de șmecheri. „Eu ce să fac? Să dau afară inginerii care sunt in producție
sau să le dau pe fetele astea care nu au mai dat de 4-6 ani pe la
Hidroelectrica și care sunt, oricum, personal TESA?”.
Consiliul Național pentru Combaterea
Discriminării (CNCD) a sancționat declarațiile managerului cu o amendă
contravențională de 10 mii lei.
„Copiii sunt cea mai mare problemă”
Insă Gerda, mamă a doi copii mici, este
catuși de puțin interesată de toate astea. Cu toate că ea a lucrat mai mulți
ani contabilă, inainte de concediul de creștere a copilului, acum caută un loc
de muncă. Și o face din aprilie anul trecut. „De cate ori sunt chemată la
interviu, mă intreabă ce o să fac cu cei doi copii. Am cu cine să-I las dacă se
imbolnăvesc? Degeaba vin cu soluții și le explic că in cazul in care trebuie să
stau acasă cu ei o să recuperez timpul pierdut, seara sau in weekend. Cu toate
că se poate face oricand contabilitate, nimeni nu vrea să audă de program
flexibil.
Oriunde merg, simt că cea mai mare problemă
sunt copiii. Nimeni nu spune deschis că asta e problema, dar intrebările sunt
atat de clare, incat nu incape indoială. Problema e și mai mare dacă am doi
copii. Nici nu știu ce s-ar intampla dacă aș avea trei.”
Afacere profitabilă dintr-un hobby
Nu există răspunsuri ușoare, dacă vorbim
despre integrarea la locul de muncă a femeilor cu copii mici. Dar situația nu e
fără speranță: Liliana, după ce firma la care a lucrat a refuzat să o reangajeze,
și-a redescoperit un vechi hobby: traducerile.
Astăzi ea este traducător autorizat și are
atatea proiecte incit poate să trăiască liniștit din banii caștigați. Mai mult,
dacă ar vrea, ar avea de lucru pentru un angajat, sau chiar doi. „La vremea
respectivă, eram revoltată de modul in care am fost tratată. Dar dacă privesc
inapoi acum, imi dau seama că nu mi-ar fi putut face un serviciu mai mare.
Privit in ansamblu, am ieșit in caștig, există o diferență enormă intre a fi
angajat, respectiv angajator. Sfatul meu pentru femei este că dacă au un hobby,
să-l ia in serios. Cine știe, poate intr-o bună zi, din acest hobby se va naște
o afacere.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu