joi, 20 martie 2014

Cum se ,,incarca" nota de plata in spitalele de stat

Cum se încarcă „nota de plată“ în spitalele de stat. Cazul Bagdasar-Arseni: Firme de peisagistică angajate pentru curățenie, mobilier si dispozitive achiziționate cu adaosuri de 2.000% după licitații realizate „pentru a da aparența de legalitate“

Spitalul de Urgență Bagdasar-Arseni din Capitală, centrul activității de neurochirurgie din România, ar fi cumpărat, prin intermediul unor distribuitori, mobilier si echipamente medicale la prețuri ce conțin adaosuri care ajung si la 2.000% prin intermediul unor licitații organizate „formal, pentru a da aparența de legalitate“, arată un raport al Corpului de Control al Primului- Ministru. Documentul scoate la iveală mai multe nereguli din cadrul spitalului, care s-au derulat în perioada 2008-2013 si care se referă la servicii pentru realizarea regulamentului de organizare, la servicii de spălătorie si curățătorie, derulate prin „firme de familie“, si la procedure de atribuire a unor contracte pe baza datelor trimise anterior realizării licitației de trei firme.
Cu toate că există multe informații despre faptul că spitalele publice achiziționează aparatură si consumabile la prețuri foarte mari, chiar reprezentanții Ministerului Sănătății, vorbind de mai multe ori despre diferențele mari de preț la care sunt achiziționate mănusile chirurgicale spre exemplu, Bagdasar-Arseni este primul caz concret care arată cum se încarcă „nota de plată“ în spitalele publice.

Contracte cu dedicație

Bagdasar-Arseni este unul dintre cele mai mari spitale din Capitală, care are 555 de paturi si un buget de aproximativ 13 mil. euro, fiind subordonat direct Ministerului Sănătății. În cadrul spitalului, care are o istorie de 35 de ani, ajung cele mai dificile cazuri din țară din domeniul neurochirurgiei care nu îsi găsesc rezolvarea în altă parte.
Raportul Corpului de Control arată că o încrengătură de firme, unele chiar fără angajați sau echipamente specializate pentru tipul de servicii pentru care au fost angajate, ar fi încheiat contracte pe patru ani cu spitalul.
Astfel, în perioada 2008-2012, spitalul ar fi achiziționat serviciile de spălătorie si curățătorie uscată de la o asociere formată din firmele Blumarin International (din Capitală, care avea în 2012 un singur angajat si o cifră de afaceri de 383.000 de lei, potrivit site-ului Ministerului de Finanțe) si Cridor Imobiliara din Rosiorii de Vede (județul Teleorman, cu 44 de angajați si 1,4 mil. lei în 2012).
Pe parcursul derulării contractelor Blumarin International nu ar fi avut echipamente, masini sau utilaje necesare serviciilor de spălătorie si curățătorie uscată si nici nu ar fi avut vreun angajat calificat pentru astfel de servicii, se mai arată în raport. Astfel s-a asociat cu firma Cridor Imobiliara. „În realitate, toate activitățile (O) au fost prestate de către Cridor Imobiliara la un preț inferior celui plătit de către Spital“. În urma acestei înțelegeri, Blumarin ar fi câstigat 1,8 mil. lei, fară să fi avut, în realitate, nicio activitate.
În 2012, printr-o nouă licitație, aceste servicii ar fi început să fie realizate de către asocierea formată din firmele Finserv Global Consulting (județul Ilfov) si Cridor Imobiliara SRL. Prima dintre acestea are activitate de peisagistică, curățenie exterioară si întreținere parcări si nu ar fi avut activele sau angajații pentru a presta serviciile din contractul cu spitalul Bagdasar-Arseni. Cu o zi înainte de a semna contractul cu spitalul, firma ar fi semnat si asocierea cu Cridor Imobiliara, prețul acestor servicii fiind cu 29% mai mic decât cel din contractele cu spitalul. Soțul Ancăi Buliman, managerul spitalului, era economist la Finserv Global Consulting, iar Ioana Goncea, care deține 50% din acțiunile Finserv Global Consulting este fiica Marianei Aurora Goncea, acționarul unic al Blumarin International, potrivit datelor din raportul Corpului de Control al Primului-Ministru.
Reprezentanții niciuneia dintre companii (Blumarin International, Cridor Imobiliara, Finserv Global Consulting) nu au putut fi contactați până la închiderea ediției la numerele de telefon publice pentru mai multe informații pe marginea datelor din raport.

Ce firme au „beneficiat“ de investițiile de la Bagdasar Arseni

Raportul Corpului de Control mai arată că spitalul ar fi achiziționat mobilier si echipamente de 11 mil. euro de la mai multe firme după un „plan de mobilare“ a spitalului si un „plan de dotare a sălilor de operație“ care au fost realizate pe baza datelor trimise de către firmele Radius Medical SRL (în prezent Gadagroup România SRL din Bucuresti), Visa SA (județul Hunedoara) si Medical Technologies International (Bucuresti) la solicitarea spitalului.
Cele două planuri au fost întocmite de către Comitetul Director al spitalului.Niciuna dintre aceste firme nu a putut fi contactă ieri până la închiderea ediției la datele de contact publice pentru mai multe informații.La conducerea Spitalului Bagdasar-Arseni s-a aflat Anca Buliman din iunie 2006 până la începutul anului 2014 când i-a expirat mandatul.
„Mă surprind lucrurile menționate în raport despre care am auzit. Eu nu am intrat în posesia niciunui document, dar pot să vă spun că m-am ferit ca naiba de achiziții directe. Am făcut licitații“, a spus Anca Buliman, fostul manager al Spitalului, citată de Mediafax.
Despre faptul că soțul ei era economist la una dintre firmele care au încheiat contracte cu spitalul în mandatul său, Anca Buliman a spus că nu vede nicio neregulă în acest lucru. „De altfel, în declarația de avere, am scris că soțul meu a lucrat acolo câteva luni, cu salariul minim pe economie„, a adăugat ea.
Referitor la achiziția de mobilier, dispozitivele si echipamentele medicale cu adaosuri comerciale considerate excesive, fostul manager a spus: „Ar fi bine să vedem caracteristicile produselor respective, să vedem la ce se raportează cei care invocă o asa-zisă neregulă la acest capitol. Una este să cumperi un produs de mâna a treia si alta este să iei ceva de calitate“. În raportul Corpului de Control se mai arată că dimensiunile, configurația sau stilul de mobilier prevăzute de Spital în caietele de sarcini au fost preluate integral din datele trimise de cele trei companii, fiind găsite chiar si aceleasi greseli de ortografie.
În raport sunt date si câteva exemple de produse, prețul plătit de spital, prețul de la care cei trei distribuitori le-au cumpărat de la producătorul extern si adaosurile practicate. Spre exemplu, pentru un cărucior de resuscitare complet echipat spitalul a plătit 127.050 de lei fără TVA în timp ce prețul achitat distribuitorului extern este de 4.641,79 de lei fată TVA. Prețul achitat de spital este de 27 de ori mai mare.

În octombrie 2012, s-au încheiat lucrările de reabilitare a celui mai mare pavilion al Spitalului, dar în ianuarie 2013, acesta era în continuare nefolosit deoarece banii nu au ajuns si pentru achiziționarea de dispozitive medicale si paturi, în locul celor vechi de zeci de ani, potrivit datelor Mediafax care cita reprezentanți ai unității. Până în ianuarie 2013, Ministerul Sănătății (MS) alocase pentru Bagdasar-Arseni 77 de mil. lei, însă potrivit reprezentanților spitalului ar fi mai fost nevoie de 50 de milioane de lei.După închiderea acestui pavilion, administrația spitalului s-a mutat în saloane, iar în cele rămase, a crescut numărul de paturi, pacienții fiind înghesuiți în acestea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu