Cum se încarcă „nota de plată“ în
spitalele de stat. Cazul Bagdasar-Arseni: Firme de peisagistică angajate pentru
curățenie, mobilier si dispozitive achiziționate cu adaosuri de 2.000% după
licitații realizate „pentru a da aparența de legalitate“
Spitalul de Urgență Bagdasar-Arseni din
Capitală, centrul activității de neurochirurgie din România, ar fi cumpărat,
prin intermediul unor distribuitori, mobilier si echipamente medicale la prețuri
ce conțin adaosuri care ajung si la 2.000% prin intermediul unor licitații
organizate „formal, pentru a da aparența de legalitate“, arată un raport al
Corpului de Control al Primului- Ministru. Documentul scoate la iveală mai
multe nereguli din cadrul spitalului, care s-au derulat în perioada 2008-2013
si care se referă la servicii pentru realizarea regulamentului de organizare,
la servicii de spălătorie si curățătorie, derulate prin „firme de familie“, si
la procedure de atribuire a unor contracte pe baza datelor trimise anterior
realizării licitației de trei firme.
Cu toate că există multe informații despre
faptul că spitalele publice achiziționează aparatură si consumabile la prețuri
foarte mari, chiar reprezentanții Ministerului Sănătății, vorbind de mai multe
ori despre diferențele mari de preț la care sunt achiziționate mănusile
chirurgicale spre exemplu, Bagdasar-Arseni este primul caz concret care arată
cum se încarcă „nota de plată“ în spitalele publice.
Contracte cu dedicație
Bagdasar-Arseni este unul dintre cele mai
mari spitale din Capitală, care are 555 de paturi si un buget de aproximativ 13
mil. euro, fiind subordonat direct Ministerului Sănătății. În cadrul spitalului,
care are o istorie de 35 de ani, ajung cele mai dificile cazuri din țară din
domeniul neurochirurgiei care nu îsi găsesc rezolvarea în altă parte.
Raportul Corpului de Control arată că o
încrengătură de firme, unele chiar fără angajați sau echipamente specializate
pentru tipul de servicii pentru care au fost angajate, ar fi încheiat contracte
pe patru ani cu spitalul.
Astfel, în perioada 2008-2012, spitalul ar
fi achiziționat serviciile de spălătorie si curățătorie uscată de la o asociere
formată din firmele Blumarin International (din Capitală, care avea în 2012 un
singur angajat si o cifră de afaceri de 383.000 de lei, potrivit site-ului
Ministerului de Finanțe) si Cridor Imobiliara din Rosiorii de Vede (județul
Teleorman, cu 44 de angajați si 1,4 mil. lei în 2012).
Pe parcursul derulării contractelor Blumarin
International nu ar fi avut echipamente, masini sau utilaje necesare
serviciilor de spălătorie si curățătorie uscată si nici nu ar fi avut vreun
angajat calificat pentru astfel de servicii, se mai arată în raport. Astfel s-a
asociat cu firma Cridor Imobiliara. „În realitate, toate activitățile (O) au
fost prestate de către Cridor Imobiliara la un preț inferior celui plătit de
către Spital“. În urma acestei înțelegeri, Blumarin ar fi câstigat 1,8 mil.
lei, fară să fi avut, în realitate, nicio activitate.
În 2012, printr-o nouă licitație, aceste
servicii ar fi început să fie realizate de către asocierea formată din firmele
Finserv Global Consulting (județul Ilfov) si Cridor Imobiliara SRL. Prima dintre
acestea are activitate de peisagistică, curățenie exterioară si întreținere
parcări si nu ar fi avut activele sau angajații pentru a presta serviciile din
contractul cu spitalul Bagdasar-Arseni. Cu o zi înainte de a semna contractul
cu spitalul, firma ar fi semnat si asocierea cu Cridor Imobiliara, prețul
acestor servicii fiind cu 29% mai mic decât cel din contractele cu spitalul. Soțul
Ancăi Buliman, managerul spitalului, era economist la Finserv Global
Consulting, iar Ioana Goncea, care deține 50% din acțiunile Finserv Global
Consulting este fiica Marianei Aurora Goncea, acționarul unic al Blumarin
International, potrivit datelor din raportul Corpului de Control al
Primului-Ministru.
Reprezentanții niciuneia dintre companii
(Blumarin International, Cridor Imobiliara, Finserv Global Consulting) nu au
putut fi contactați până la închiderea ediției la numerele de telefon publice
pentru mai multe informații pe marginea datelor din raport.
Ce firme au „beneficiat“ de investițiile
de la Bagdasar Arseni
Raportul Corpului de Control mai arată că
spitalul ar fi achiziționat mobilier si echipamente de 11 mil. euro de la mai multe
firme după un „plan de mobilare“ a spitalului si un „plan de dotare a sălilor
de operație“ care au fost realizate pe baza datelor trimise de către firmele
Radius Medical SRL (în prezent Gadagroup România SRL din Bucuresti), Visa SA
(județul Hunedoara) si Medical Technologies International (Bucuresti) la
solicitarea spitalului.
Cele două planuri au fost întocmite de către
Comitetul Director al spitalului.Niciuna dintre aceste firme nu a putut fi
contactă ieri până la închiderea ediției la datele de contact publice pentru
mai multe informații.La conducerea Spitalului Bagdasar-Arseni s-a aflat Anca
Buliman din iunie 2006 până la începutul anului 2014 când i-a expirat mandatul.
„Mă surprind lucrurile menționate în raport
despre care am auzit. Eu nu am intrat în posesia niciunui document, dar pot să
vă spun că m-am ferit ca naiba de achiziții directe. Am făcut licitații“, a
spus Anca Buliman, fostul manager al Spitalului, citată de Mediafax.
Despre faptul că soțul ei era economist la
una dintre firmele care au încheiat contracte cu spitalul în mandatul său, Anca
Buliman a spus că nu vede nicio neregulă în acest lucru. „De altfel, în declarația
de avere, am scris că soțul meu a lucrat acolo câteva luni, cu salariul minim pe
economie„, a adăugat ea.
Referitor la achiziția de mobilier,
dispozitivele si echipamentele medicale cu adaosuri comerciale considerate
excesive, fostul manager a spus: „Ar fi bine să vedem caracteristicile produselor
respective, să vedem la ce se raportează cei care invocă o asa-zisă neregulă la
acest capitol. Una este să cumperi un produs de mâna a treia si alta este să
iei ceva de calitate“. În raportul Corpului de Control se mai arată că
dimensiunile, configurația sau stilul de mobilier prevăzute de Spital în
caietele de sarcini au fost preluate integral din datele trimise de cele trei
companii, fiind găsite chiar si aceleasi greseli de ortografie.
În raport sunt date si câteva exemple de
produse, prețul plătit de spital, prețul de la care cei trei distribuitori
le-au cumpărat de la producătorul extern si adaosurile practicate. Spre
exemplu, pentru un cărucior de resuscitare complet echipat spitalul a plătit
127.050 de lei fără TVA în timp ce prețul achitat distribuitorului extern este
de 4.641,79 de lei fată TVA. Prețul achitat de spital este de 27 de ori mai
mare.
În octombrie 2012, s-au încheiat lucrările
de reabilitare a celui mai mare pavilion al Spitalului, dar în ianuarie 2013,
acesta era în continuare nefolosit deoarece banii nu au ajuns si pentru achiziționarea
de dispozitive medicale si paturi, în locul celor vechi de zeci de ani,
potrivit datelor Mediafax care cita reprezentanți ai unității. Până în ianuarie
2013, Ministerul Sănătății (MS) alocase pentru Bagdasar-Arseni 77 de mil. lei,
însă potrivit reprezentanților spitalului ar fi mai fost nevoie de 50 de
milioane de lei.După închiderea acestui pavilion, administrația spitalului s-a
mutat în saloane, iar în cele rămase, a crescut numărul de paturi, pacienții
fiind înghesuiți în acestea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu